2018
MINI е преди всичко странна и прекалено британска? Не съвсем. От 2001 година марката е собственост на BMW. Но успехите не са такива, каквито им се иска на баварците. След успешния нов старт със само два варианта на каросерията (2001-2008) в момента MINI е увеличило гамата си до 7 модела. Още навремето счетоводителите бяха наясно, че за сигурност в дългосрочен план MINI се нуждае от партньор. Преговорите с Toyota се провалиха, същото важи и за плановете MINI да ползва бъдещата платформа с предно задвижване на BMW. Затова през пролетта на 2016 година бе решено погледите да бъдат насочени към Китай. А изборът падна върху Great Wall. Последната среща на германска земя бе проведена по време на IAA. Около един месец по-късно двете компании потвърдиха преговорите за сътрудничество. Въпреки че договорите все още не са подписани, вече е постигнато съгласие по следните точки: BMW поема разработката на подходяща за световния пазар платформа, докато Great Wall ще отговаря за доставките и производството. Планираното на този етап автомобилно семейство включва три варианта на каросерията: градски автомобил, хечбек и малък кросоувър. Всички модели ще бъдат с електрическо задвижване, като най-важните елементи (електромотор, трансмисия, управляваща електроника) ще бъдат обединени в един компактен модул.
Накратко: MINI се насочва към бъдещето с китайска помощ. BMW осигурява техниката, а Great Wall – изгодното производство.
ТОВА Е GREAT WALL
Основана през 1976 година в Баодинг, Китай. Тоест точно 60 години след BMW. 12,5 милиарда евро оборот през 2016 г. За същия период оборотът на BMW е 94,2 милиарда евро.
Кой или какво се крие зад Great Wall? Отговорът: от една страна, това е 54-годишният милиардер Вей Дзяндзюн, а от друга – 82 000 служители, които през 2017 година са произвели около 1,2 милиона автомобила. Между другото, независимо от сделката с BMW преди няколко дни компанията откри във Виена своя европейски изследователски център на стойност 20 милиона евро.
Но при планираното сътрудничество има и една сериозна уловка: новите модели ще бъдат готови едва от 2023 година. Началото ще бъде поставено от малкия градски автомобил, който е жизненоважен за MINI във все по-строго регулирания Китай. Замислени са и 2- и 4-местни модели от типа на Smart с идентично задвижване. Номер 2 в стартовия списък е хечбекът. Класическият модел с 3 врати вече е потвърден, по-късно ще се появи и вариант с 5 врати. Но кабриолетът няма големи шансове.
Третият модел ще е комбинация между ван и SUV за бурно развиващия се сегмент на кросоувърите. Автомобилът ще бъде голям колкото Countryman, но поради по-дългото си междуосие ще предлага почти толкова място в интериора, колкото и следващото Серия 2 Active Tourer. Като алтернатива на градския автомобил, хечбека и кросоувъра се дискутира и позиционираното малко по-високо трио от хечбек и наследници на Clubman и Countryman. Феновете на MINI трябва да преосмислят и приоритетите на марката. Онези, които очакват най-тесни фуги, висококачествени повърхности и особено високо качество в дългосрочен план, вероятно ще останат разочаровани, тъй като техниката с все по-кратък живот поставя други акценти. За сметка на това новите MINI постоянно ще бъдат подобрявани и модернизирани чрез платени актуализации. Така например подгряването на седалките ще струва 2 лева на ден, за еднократното увеличаване на пробега на акумулатора за пътуването през отпуската ще се доплащат 80 лева. Звучи примамливо най-вече защото базовият модел с пробег 200 километра няма да бъде по-скъп от днешните MINI. Което означава около 34 000 лева.