2019
Оригиналът в премиум сегмента на малките автомобили навършва 60-ата си година – и въпреки това е по-млад от когато и да било. Точно преди 60 години, на 26 август 1959 г., British Motor Corporation (BMC) разкрива резултата от своята разработка на революционен нов малък автомобил. Пред публиката са представени два модела: Morris Mini-Minor и Austin Seven. Двойната премиера на почти идентичния четириместен автомобил се дължи на богатото портфолио от марки на BMC, но със сигурност има и символично значение.
Щедро вътрешно пространство при възможно най-компактни външни размери, място за четирима пътници, безупречно пътно поведение, нисък разход на гориво и изгодна цена – това са заданията от ръководството на концерна, които създателят на Mini Алек Исигонис е следвал. Блестящите идеи, които той влага при разработването на модела с 2 врати, пригоден и за семейства, са достатъчни за създаването на повече от един-единствен автомобил и са пренесени в други моделни варианти. Така още в първата година на производството на classic Mini се раждат и моделите Mini Van и Mini Estate. От новото начало за марката с пускането на пазара на MINI през 2001 г. е утвърден принципът, заложен още преди 60 години: превъзходна концепция в множество вариации. Това важи и днес за MINI 3 врати, MINI 5 врати и MINI Cabrio, за MINI Clubman и MINI Countryman в компактния премиум сегмент, а от скоро и за изцяло електрическото MINI Cooper SE. Всички те демонстрират индивидуалните си силни страни и собствения си характер, но в основата си те са едно преди всичко едно: MINI.
Още в първите брошури за продажба на Morris Mini-Minor е отбелязана специалната ориентация на новия малък автомобил към бъдещето. Но никой не подозира в колко голяма степен ще се сбъднат пророчествата. Шестдесет години по-късно е ясно, че много малко концепции на автомобили са оцелели за толкова дълги периоди от време или са се радвали на такава популярност, като никоя от тях не е била използвана в толкова голямо разнообразие от варианти като Mini. Този успех се дължи и на факта, че Mini съответства на изискванията на своето време още от самото начало, но също така предлага и други качества. С дължина 3,05 метра и базова цена от 496 паунда то е перфектно за малки паркоместа и ограничени бюджети. Пъргавото пътно поведение и очарователният характер на пропорциите го направиха интересен също за онези шофьори, които освен икономията на пространството и спестяването на финанси оценяват също така спортното поведение в завоите и индивидуалността.
По-дълги, по-корави, по-усъвършенствани, по-универсални: първите варианти на classic Mini
С пазарното лансиране на classic Mini създателят на този уникален автомобил Алек Исигонис е изпълнил мисията си. Morris Mini-Minor и Austin Seven, различаващи се единствено по радиаторната си решетка, тасовете на джантите и цветовете на каросерията, са задвижвани от четирицилиндров двигател с обем 848 куб. см, монтиран отпред напречно и осигуряващ максимална мощност от 34 к.с.
Динамичните показатели на двата автомобила са идентични, както и обемът на багажника им от 195 литра. Всички хвалят щедрото пространство в купето, икономичните, но мощни двигатели, отличното пътно поведение и комфортното окачване на новия малък автомобил. Но Исигонис вече гледа напред към бъдещето – и не е единственият, който го прави.
Още през 1960 г. BMC добавя Mini Van към classic Mini. След това на базата на лекотоварния автомобил със затворена каросерия на пазара идва и остъклен вариант комби, който също като Van разполага с две отделни задни врати. Подобно на хечбеците, този вариант на каросерията също се предлага на пазара във варианти Morris Mini-Traveller и Austin Seven Countryman с абсолютно еднакви технически характеристики. А през 1961 г. потенциалът на classic Mini се разкрива напълно – тогава е лансиран най-малкият от всички товарачи – Mini Pick-Up. Само половин година по-късно следват две други Mini-та, този път с по-благороден характер – а именно Wolseley Hornet и Riley Elf. Така още две марки на BMC успяват да се възползват от концепцията на classic Mini, като двата модела гордо носят собствения си отличителен външен вид благодарение на величествените си радиаторни решетки, удължения багажник и „перките“ отзад.
Един много специален вариант, който допринася повече от всеки друг за легендата classic Mini, се появява през втората половина на годината в лицето на Mini Cooper. Конструкторът на спортни автомобили Джон Купър, който вече е близък приятел на Алек Исигонис, разпознава спортния потенциал на този нов малък автомобил още при създаването на първите прототипи. С одобрението на ръководството на концерна Купър създава малка серия от 1000 бройки Mini Cooper, чийто модифициран задвижващ агрегат с увеличен до 1,0 л работен обем генерира максимална мощност 55 к.с.
Продължете на следващата страница