Мazda пуска бензинов двигател на самовъзпламеняване

Мazda ще комбинира принципа на работа на бензинов и дизелов мотор в един агрегат


9
авг.
2017

През 2019 г. Мazda ще лансира първия сериен бензинов двигател с „хомогенно компресионно възпламеняване“ – или HCCI (oт Homogeneous charge compression ignition). Преведено на прост език, това означава бензинов мотор, при който бензиново-въздушната смес не се възпламенява посредством искра от свещта, а вследствие на компресията. По принцип при конвенционалните бензинови мотори това е проблем заради опасността от възникване на детонации въпреки високите октанови числа. Новият Skyactiv-X мотор на Mazda ще бъде комбинация между класическите бензинови агрегати с искрово възпламеняване на горивната смес и дизелите, работещи на принципа на самовъзпламеняването. Самовъзпламеняването на горивната смес ще се извършва само в преходни режими и при определени параметри на мотора. Когато шофьорът настъпи малко повече газта, за възпламеняването на горивната смес отново ще се грижи свещта. За увеличение на мощността японците ще заложат на компресор. Спрямо актуалните Skyactiv-модели Mazda обещава икономия на гориво с до 30 процента.

Досега прилагането на подобна технология поставяше две сериозни предизвикателства пред инженерите – прекалено малкия работен диапазон, в който самовъзпламеняване на бензина е възможно, както и „тежкия“ преход между компресионно запалване и възпламеняване с класическа свещ. Mazda се бори с това посредством технологията SPCCI – Spark Controlled Compression Ignition. При нея чрез запалителна свещ в горивната камера се създава контролирано увеличение в налягането. Към момента японците не разкриват повече за този способ.

GM тества подобна технология през 2007 г.

Още през 1949 г. се експериментираше с „хомогенното компресионно запалване“. Първият подобен агрегат е моторът на Lohmann, който се използва като помощен агрегат при велосипед. Този двигател обаче е 2-тактов. За автомобилната индустрия концепцията не е нова. Opel експериментално разработи HCCI-агрегат за GM през 2007. Моторът на GM работеше на принципа на самовъзпламеняването до 3000 об/мин, а след това се намесваше свещта.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин