Музеят на завод „Балкан“: фрагмент от историята на НРБ

1702
2024

В България отдавна вече не се произвеждат мотоциклети и автомобили, а славата на отминалите години живее единствено в спомените на някои от преките участници в изграждането на родното автомобилостроене.

За щастие, материалните носители на тази отдавна забравена епоха невинаги изчезват безследно, а някои от тях дори се съхраняват в специално създадени за целта, но малко познати музейни сбирки. Типичен пример за това е заводският музей на „Балкан“ в град Ловеч.

Първите няколко експоната от експозицията са подредени още в началото на 80-те години в скромно помещение, наподобяващо по-скоро „музеен кът“, като сред тях е и оцелелият по чудо прототип на лек автомобил „Балкан“ 1200 (на снимката горе) от 1960 г. Идеята за създаването на истински музей обаче датира от 1989 г., когато за тази цел е обособена модерна едноетажна сграда на територията на завода. Работата по предварителната подготовка, издирването и подбора на експонатите и т.н. е поверена на бившия главен конструктор инж.Димитър Дамянов и Найден Дичев – един от най-известните авиационни историци в България и участник в самолетното производство в Ловеч през първата половина на 50-те години. Затова и в хронологическата подредба на сбирката най-напред е отделено внимание именно на тази тема – ранния етап от развитието на завода, който в периода 1941-1954 г., се занимава с производството на самолети.

Официалното откриване на музея става през 1992 г., но там за съжаление не са изложени истински самолети, а само макети (по същото време двата оцелели автентични екземпляра на самолети ДАР, произведени в Ловеч, са предадени на авиационния музей край Пловдив).

Покрай перфектно изработените макети и таблата с архивни снимки и подробни статистически данни за производството на завода са подредени няколко мотоциклета. Това са четири серийни модела, представящи различните стадии от развитието на това производство, което е и сред основните приоритети на завода в периода 1958-1975 г. Първият от тях е класическият 250-кубиков „Балкан“ (произвеждан след 1958 г.) в една от последните му версии от 1971 г. Останалите три са разновидности на особено популярния у нас и в много страни по света 50-кубиков мотоциклет от края на 60-те и началото на 70-те години.

След тях са подредени и четири автомобила, онагледяващи различните еволюционни етапи от развитието на родното автомобилостроене. На първо място е поставен уникалният прототип на „Балкан“ от 1960 г., базиран на шаси и механика от Volkswagen. Останалите изложени автомобили са един спортен Fiat 850 coupe от края на 60-те и два Москвича – 1500 и „Алеко“ от 80-те години. Сред изобилието от различни експонати, са изложени и два много интересни като дизайн и почти непознати прототипи на мотоциклети от 1990 г. В началото на 90-те години дори се обсъжда евентуалното усвояване на тяхното производство, но без успех.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин