Моят ден при Pagani

2111
2021

ОЩЕ В ПЪРВИЯ МИ ДЕН В AUTO BILD първият въпрос, на който трябваше да отговоря, бе коя е любимата ми кола. Без да се замислям, отговорих: Pagani Zonda! Па, какво? Pagani. Ще направя разяснение за всички, които не са подробно запознати с всички малки италиански производители: от 1999 г. Хорацио Пагани залага на двигатели на AMG, на фини карбонови каросерии, екзотичен дизайн и на качество, каквото няма в този клас – дори и за много пари.

1999? Да, през тази година марката има кръгла годишнина. И всичко върви чудесно. 100 Coupé-та на актуалния модел Huayra вече са произведени и доставени, към тях ще прибавим и 20 броя Huayra BC, 100 планирани Huayra Roadster и от пролетта на 2020 г. роудстъра BC.

Разгледахме отвътре Huayra Roadster BC. Характерна черта: огледала с формата на капка

Връщам се към първия ми ден в AUTO BILD. Почти четири години по-късно аз карам Pagani Zonda F Clubsport. Това е историята на моята лична мечта! Оставям журналистическата си обективност на охраната на летището – при марка като Pagani това няма значение. Потеглям към италианското населено място Сан Чезарио сул Панаро близо до Торино. От Pagani изпратиха покана – и може да отиде само един, тоест аз! Очаква ме автомобил, който всъщност не трябваше да се появява: специалният модел Huayra Roadster BC.

Колегата, Zonda F и решаващият въпрос: има ли разрешение да я кара? Да, има

Първоначално изобщо не е бил предвиждан – основателят на фирмата Пагани и екипът му са били достатъчно заети с Huayra Roadster и разработката на наследника му (вътрешно наименование C10). Поне докато клиент на Pagani не изпраща празен чек. За Huayra Roadster BC. Следват още празни чекове – от други клиенти. И тогава от Pagani решават да разработят открита версия на Huayra BC. Случва се през 2015 г. Четири години по-късно лимитираният на 40 екземпляра „суперспортист“ е готов.

Хорацио Пагани обяснява подробно в рамките на почти цял час, какво е променено при Roadster BC – на италиански. Дребният, на пръв поглед стеснителен мъж с карирано зелено сако не говори английски. Още по-малко немски. С превода се заема синът му Кристофър. Но и без преводач усещам страстта и въодушевлението в разказа му. Имам чувството, че може да говори още с часове. А аз мога да слушам вечно…

Скоростомерът е разграфен обратно на часовниковата стрелка. Свършва чак при 415 км/ч. Всичко обаче приключва при темпо 370 км/ч

Сменяме мястото: Autodromo di Modena, двукилометрова отсечка, която е била писта за Формула 1 през 50-те и 60-те години на миналия век. А днес е домашната писта на Pagani. Тук от фирмата искат да докажат, колко много фина работа е свършена при създаването на Roadster BC. Разрешават ми обаче само да се возя. Зад волана? Тестовият пилот Андреа Палма. Как кара само. Старт с Launch Control, 6-литровият V12 битурбо мотор на Mercedes AMG звучи като бушуваща стихия. Ускорението е вихрено, а още по-брутална е смяната на предавките. Пълна газ, пауза, гръм, следващата предавка, „крещящ“ мотор и отново биваш притиснат към седалката. Андреа управлява предсерийния автомобил с една ръка в завоите. И не спира да обяснява за битурбо V12 агрегата, който сега е с четири интеркулера, две дроселови клапи и по-големи турбини. Мощността е 802 к.с. (при собствено тегло от 1250 кг) и значително над 1000 Нм максимален въртящ момент. Освен това Пагани обещава, че когато хомологацията приключи, V12 агрегатът ще отговаря на следващата норма за вредни емисии Euro 7.

Така, достатъчно съм се возил до шофьора. Сега искам да седна зад волана на Zonda. Предната вечер успях да си спечеля това място. Невинен поглед, бърз въпрос, дали мога да получа разрешение да покарам колата на мечтите си. Да, ще мога. Естествено не успях да мигна цялата нощ. Станах в четири часа. В девет часа бях пред входа на фабриката на Pagani и чух този уникален звук: саунда на атмосферен двигател, 7,3-литров V12 мотор. В следващия момент се появи бяла Zonda F. Не съвсем „обикновена“ Zonda, а автомобилът на Бени Кайола, първия клиент на Pagani. Какво – ще покарам точно него ли? Признавам, че се разтреперих от вълнение, бях готов да се разплача, когато седнах зад дървения волан. Zonda е с механични скорости, а ауспухът му е жесток! Точно такъв бих си го купил. При положение, че… Да, вече знаете.

Спойлерите и сплитерите осигуряват налягане на притискане от 580 кг при скорост 280 км/ч

Употребявани автомобили Zonda струват между 2 и 15 милиона евро. Не е в моята лига. Изминавам първите метри с такова вълнение, както при никой друг автомобил. Но бързо забелязвам, че Zonda се управлява почти с лекота. Съединителят се дозира фино. Разгръщането на мощността е доста линейно – типично за атмосферен двигател. А и този звук: от 4000 оборота 12-цилиндровият двигател „крещи“ така, както не го прави почти никой друг суперспортист. Превъзходна игра с междинната газ при превключване на по-ниска предавка – Zonda е перфектен автомобил. Няма буксуване въпреки задното задвижване. По време на пътуването продължавам да проумявам какво всъщност се случи. Моят ден при Pagani? Не, моят ден в рая.

Може да пипам, но не и да карам: засега получихме разрешение да седнем зад волана от алкантара и карбон само на място

Teхнически данни: Pagani Huayra Roadster BC

Двигател 12-цилиндъра Twinturbo • работен обем 5980 cм3 • мощност 590 кВт (802 к.с.) • макс. въртящ момент 1100 Нм при 2250 об./мин • задвижване задно/секвенциална 7-степенна трансмисия • собствено тегло 1250 кг •
0–100 км/ч н.д. • макс. скорост н.д. • цена 7,6 милиона лева

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин