2024
Официалният пазарен дебют на „Москвич“ 412, е в началото на 1970 г., но производството на 1,5-литровия двигател М412, с който той се асоциира, е усвоено още през 1967 г. Агрегатът е авторска разработка на инж. И. Окунев и може да се каже, че за времето си е съизмерим като показатели и потенциал с някои от актуалните западни образци от същия клас. Състои се от алуминиев блок и алуминиева глава с полусферични горивни камери, в която е вграден и разпределителният вал, като със своя работен обем от 1478 куб.см агрегатът е способен да достигне 75 к.с. при 5800 об/мин. Максималната скорост на „Москвич“ 412 е 140 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за 18,8 сек.
Новият двигател налага и въвеждането на нов съединител, който да устои на повишения работен обем. През 1968 г. за неговото производство е закупен лиценз от Великобритания, благодарение на който АЗЛК се превръща в първия съветски производител, използвал съединител с диафрагмена пружина. Лицензът за производството на спирачната система също е купен от западна фирма.

За подобряване на цялостната динамика до голяма степен способства и новата напълно синхронизирана скоростна кутия с изменено предавателно число. Поредицата от усъвършенствания на „Москвич“ 412 продължава и след началото на производството му, когато в спирачната система е вграден хидровакуумен усилвател, общата предна седалка е разделена на две отделни кресла, и (отново за първи път в СССР) са инсталирани цяла серия от системи за активна и пасивна безопасност (обезопасена кормилна колона, деформируема облицовка на арматурното табло, адаптивно огледало за обратно виждане с дневен/нощен режим и др). Заедно с техническите нововъведения, старият „Москвич“ получава и частично осъвременяване на външния си вид, което включва нови фарове, изцяло реорганизирани и променени стоп-светлини и т.н.
Рекламният каталог на този добре познат у нас автомобил (който през първата половина на 70-те години, се сглобява и в завод „Балкан“, Ловеч), започва със следната кратка презентация:

„Москвич“ е добре известен по целия свят, но стана особено популярен след успешното си участие с други автомобили от този клас в две свръхгигантски ралита: маратона Лондон – Сидни и маратона Лондон – Мексико. На автомобил, който финишира успешно в такива ралита, можете да се доверите като на най-добър приятел! Неговата надеждност е вън от всякакво съмнение!
„Москвич“ 412 обезпечава еднакво висок комфорт, както за кратки делови пътувания, така и при дълги пътешествия.
Сполучливата външна форма, строгите линии на каросерията, просторният салон, удобните меки седалки, еластичното окачване, надеждната изолация на салона от шум, влага и прах създават уют и комфорт при пътуване с автомобил „Москвич“ 412 във всякакви пътни и климатични условия.
В конструкцията и общата компановка на двигателя намират отражение най-съвременните тенденции в автомобилната техника“.