2019
„ПЪЛНА ГАЗ, надясно, наляво, хлъзгав път, здраво спиране, край, свършено е с нас.“ Останали във вечността думи на Денис Дженкинсън, автомобилен журналист, навигатор на Стърлинг Мос, по време на рекорда му на Mille Miglia от 10 часа и 7 минути, поставен с Mercedes 300 SLR. 64 години по-късно си задавам въпроса: дали едно рали на олдтаймери може да бъде митично? Дори и до днес? Наистина ли? На мнозина автомобилите им смърдят. Те пречат. „Който иска да преживее въодушевлението, предизвикано от автомобилите, трябва да се вгледа в радостните лица на публиката отстрани.“ Това казва шефът на VW Херберт Дийс (60). Или по-добре казано: той го изкрещява.
Тъй като автомобилът, с който участваме на Mille, е брутално шумно Bugatti Typ 35 без покрив. Състезателен автомобил от 1927 г., с 8 цилиндъра, компресор, десен волан, междинна газ при превключване на предавките. Най-трудната част: да се върнеш от трета на втора предавка. Сменяме се зад волана, преминаваме през съвсем нормалния италиански трафик. В градовете с полиция на мотоциклети BMW. Страхотни хора. Ако поддържаш темпото им, вдигат палец. По време на Mille Miglia тук нещата в Италия са доста по-особени. В Германия не всички хора харесват Дийс, както и автомобилите му. Той прави преустройство на концерна (650 000 служители в цял свят), проверява квалификацията на 300 души от ръководните си кадри и обича да противоречи. По време на Mille колата ни „върви адски“ и точно така караме. Може би не трябваше да изпреварваме трите пилотни автомобила, но пък ни достави такова удоволствие… Да си против правилата може да бъде разглеждано и като метафора. Аз: „Искате да финиширате първи, нали?“ Той: „Вярно е.“ А след това се усмихва. През последните месеци се е срещал с Тръмп, с китайския президент Си и с Путин. Естествено и с Меркел. И е провалил сделката за спонсорство с футболния клуб „Байерн Мюнхен“ на BMW.
Продължете на следващата страница