Новини » Модерните спирачни системи: по-малка дистанция, по-високо ниво на безопасност

Модерните спирачни системи: по-малка дистанция, по-високо ниво на безопасност

0709
2022

За повече сигурност на пътя с Continental

Съвременните спирачни системи са с намалено собствено тегло, но въпреки това предлагат увеличен спирачен момент, включително при продължително спиране. Спирачките са по-твърди, динамиката на въздушния поток е ограничена в гарантирани рамки, механиката предава командите още по-бързо, но в същото време без излишно усилие за водача. Техниката създава предпоставки за още по-добра реакция и управление на спирачния момент. Така модерните автомобили увеличават безопасността и проправят пътя към надеждна автономна мобилност, при която под контрол ще може да бъдат дори къси дистанции между автомобилите.

Повече сигурност чрез платунинг
А скъсените дистанции са съществени при набиращия популярност платунинг, управлението на полуавтономни камиони в конвой. Само така предимствата на пакетното придвижване на тежки машини може да се използват оптимално. При максимално натоварване препоръчителната дистанция за осигуряване на безопасен транспорт при камионите възлиза на 50 метра. При т. нар. платунинг дистанцията ще бъде съзнателно ограничена до диапазон от 10 до 15 метра. Съвременни спирачни системи като Synact на Knorr гарантират необходимите за това предпоставки: изключително бърза реакция, която гарантира контрол върху сериозно скъсените дистанции. Друга съществена предпоставка е комуникацията между самите автомобили. Технологията гарантира, че всички превозни средства, включени в придвижващия се конвой, могат да проведат синхронно евентуално аварийно спиране. Положителен ефект от платунинга е спестяването на 10 до 15 процента от обичайно употребеното гориво. Това се отразява добре не само на природата, но в същото време щади бюджета, защото дизелът гълта около 40 процента от експлоатационните разходи при камионите.

Електронни асистенти
Постоянно усъвършенстваните електронни асистенти в автомобилите дават своя сериозен принос в недалечно бъдеще рисковете от катастрофи да бъдат успешно елиминирани. Чрез интеграцията на радари, видеокамери и спирачни системи концепции като Wingman Fusion не само предупреждават водача, когато дистанцията до движещия се отпред автомобил се скъси до опасни стойности. Автоматиката е в състояние да разпознае статични обекти и може успешно да преведе автомобила в покой, щом се окаже в рискова ситуация. По този начин се избягват не само честите инциденти вследствие на успешно спиране в края на задръствания по магистралите. Все повече асистиращи системи дават възможност в случаите, когато дистанцията пред автомобила е прекалено малка, той автоматично да бъде отклонен в аварийната лента, ако тя, разбира се, е свободна.

Помощ при завиване
Все още прекалено честите инциденти по кръстовища в натоварена градска среда насочиха инженерите да усъвършенстват асистентите за завиване. Особено при маневри на камиони, които отбиват вдясно, нерядко се стига до нежелани колизии с пешеходци и велосипедисти. Причината: въпреки множеството външни огледала за водача на тежката машина намиращите се в непосредствена близост обекти често са трудно разпознаваеми. Съвременните помощни системи облекчават тази критична ситуация. Благодарение на комбинации от видеокамери и радари, които наблюдават периферията на камиона, шофьорът получава предупреждение при наличие на опасност и риск от евентуален сблъсък. Във върховите си изпълнения подобни асистенти могат дори активно да се намесят в процеса на завиване.

Контрол при разтоварване
При самосвали и товарни ремаркета системите за безопасност също продължават да се усъвършенстват. При максимално натоварените самосвали, движещи се по странично наклонени плоскости като строителни площадки, често възниква критична ситуация: при повдигне на платформата центърът на тежестта на превозното средство може да се изнесе доста далеч от средата и камионът да се преобърне. Автоматиката на асистента Intelligent Trailer Access Point (iTAP) на производителя Knorr разпознава опасните наклони и може да спре активно разтоварването. Освен това iTAP предлага допълнителни обезопасяващи функции като използването на камерата за обратно виждане и контрола на товарната платформа чрез видеокамера, чиято информация може да се следи през мобилно приложение.

Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин