„Многоръкият“ технологичен концерн Continental: от гумата до автономното шофиране


26
ное.
2020

СВЕТОВНА ПРЕМИЕРА насред зелената природа на федералната германска провинция Долна Саксония. На небезизвестната писта Contidrom един Mercedes започва плавно да ускорява до скорост 120 км/ч и се насочва към силно скосения завой. На втория ред на автомобила кинокамера заснема как нежни корекции на волана поддържат курса на колата. Напълно автоматично, защото на борда няма нито водач, нито пътници.

Случката е от 11 септември 1968 г. Воланът е с хромиран обръч в средата, който задейства клаксона, Mercedes-ът е един от първите модели, станали известни като /8 (W114 –W115). Буквално е натъпкан със сензори и електромотори за активиране на разнообразни функции. Всичко се контролира дистанционно по електронен път. Първият автономен автомобил в света! Произведен от Conti!
„Електрониката представляваше огромен сандък в багажника“, спомня си Клаус Вебер, тогавашният инженер, отговарящ за тестовете. „Борих се емпирично с плъзгачите, докато автомобилът престана да излита от пистата.“ Наградата за усилията: десетки медийни публикации възхваляват „призрачния автомобил без шофьор“, дори германската обществена телевизия съобщава тържествено за него в централните новини.

Но подобни висши технологични пилотажи не са се загнездили трайно в паметта на потребителите. Не само в Германия, за повечето средностатистически водачи компанията Continental се свързва само с едно: гуми.

3D КОКПИТ: Пространствени ефекти без очила

Всъщност нищо странно, защото в началото всичко бе каучук. През 1871 г. в Хановер е основана Каучукова компания Continental. Предприемачи, свързани с банкера Мориц Магнус, са твърдо решени да влязат в бизнеса с тогава напълно новия и непознат промишлен материал. В началото основният завод произвежда артикули от мека гума, гумиран текстил и масивни гуми за конски талиги и велосипеди. През 1892 г. Continental е първата германска фирма, произвеждаща надуваеми гуми за велосипеди, така наречените пневматици (Pneumatics), малко след това следват гуми за автомобили, първоначално без профил, но след това вече само с него.
Днес компанията се концентрира при научната си дейност върху гумата на бъдещето. Тя не само самостоятелно измерва въздушното си налягане, но при нужда може да се напомпа без вас или да предупреждава при дефекти или износен профил. Всъщност днес почти няма нещо, произвеждано от гума, което Continental да не предлага в портфолиото си: от тясната 23 мм състезателна гума до широката 77 см „обувка“ за гигантски селскостопански машини.

АВТОНОМНО ШОФИРАНE: шефът на Continental Елмар Дегенхарт пред роботизираното такси CUBE

От отдела „Автомобилни технологии“ идват разработките за автономно шофиране, но и всичко, което би могло да подобри връзката между водача и неговия автомобил. При т. нар. Natural 3D Lightfield Instrument Cluster (естествен 3-измерен светлинен панел за управление) светещ в червено пътен знак СПРИ! се носи, натрапчиво блестящ върху екрана. Поредици от къщи сякаш реално стърчат от картата с навигацията. И всичко това, без да носите очила за 3-измерна визуализация. С подобни 3D графики Continental смята в сътрудничество с американската компания Leia от Силициевата долина в Калифорния да направи революция при екраните в нашите автомобили. Важни информации ще могат да се комбинират с комплексни светлинни ефекти, които да ги извеждат приоритетно пред по-маловажните.

СЕНЗОРИ: Разкриване на допир и дефекти чрез анализ на звукови вълни

Експертите на Continental, които се занимават със задвижването, отскоро работят под ново име – Vitesco, като според плановете на концерна трябва да започнат скоро самостоятелна дейност. „Нашите клиенти все по-решително залагат на електрификацията на двигателите с вътрешно горене чрез хибридни задвижвания, както и на изцяло електрическите автомобили“, споделя Андреас Волф, ръководител на секцията. ДВГ технологията днес е необходима единствено като междинно звено „най-вече при основното задвижване на настоящите хибридни решения“. С други думи: в този бизнес няма да се инвестира повече. Определено подобна тенденция не е за подценяване! А тя доказва, че вече почти 150 години Continental прогнозира бъдещето. И очевидно доста добре се справя.

ИНТЕЛИГЕНТЕН КАУЧУК В бъдеще гумите ще могат да бият тревога при спаднало налягане или износен профил през Bluetooth. Актуалната PremiumContact 6 спечели множество сравнителни тестове

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >