Митичните 5 цилиндъра на Audi

Актуалните Audi TT RS, RS 3 и RS Q3 са задвижвани от мощния агрегат с „пет гърла“. AUTO BILD ви разкрива най-интересното и историята на легендарния R5


18
май
2017

5-цилиндровите редови мотори имат особена харизма. Те разполагат с много мощност в широк оборотен диапазон, а за тренираното ухо звукът им е приятен почти колкото и на V8 или V10. Пет цилиндъра са задвижването на легендите – през 80-те години Валтер Рьорл стига именно с тях до своеобразния Олимп в моторспорта. Особеността на R5-агрегатите са специалните интервали на запалване, които са по-къси, отколкото при 4-цилиндровите редови мотори. Именно това в директно сравнение осигурява по-нежното и по-равномерно разгръщане на мощността. За готиния саунд пък е отговорен редът на запалване – 1-2-4-5-3 (по номера на цилиндрите).

В началото „петакът“ е бил компромис

За първи път 5-цилиндровият бензинов мотор се появява през 1976 г. в Audi 100 и тогава е възприет като компромис. Хората от Инголщат просто имат нужда от повече цилиндри, за да догонят по отношение на имиджа BMW и Mercedes. В двигателния отсек на Typ 43 с предно задвижване обаче не е рационално да има нито V-образен, нито редови „шестак“. Teзи агрегати са доста тежки – и биха влошили сериозно пътното поведение на колата. Затова ръководството на производителя взима решението към съществуващия 4-цилиндров ЕА 827 да бъде добавен един цилиндър. Volvo и Ford също са поставяли 5-цилиндрови мотори, също както и Fiat – Coupe от 90-те е най-бързият модел в историята на компанията (макс. скорост 250 км/ч). Същият брой цилиндри са имали задвижващи агрегати на пикапа Chevrolet Colorado, както и на друг „янки“ – Hummer H3.

За първи път в серийното производство Audi използва 5-цилиндров мотор за Audi 100 през 1976 г. – със 136 к.с.

Две години по-късно същият агрегат е монтиран на 80 CD и Coupe GT.

През 1979 г. се появява първата версия с турбо, която развива 170 к.с. и 265 Нм при топверсията 200 5Т.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Всичко за новото A8!

11
юли
2017

Новото Audi A8 ще достигне по-високо техническо ниво и от 2018 ще се управлява изцяло автономно

Card image cap
SCR за всички дизелови мотори на Opel

31
мар.
2016

От 2018 година всички нови дизелови мотори на Opel ще бъдат оборудвани с катализатори с карбамид. А съществуващите системи ще бъдат оптимизирани още през 2016 година

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: