2017
5-цилиндровите редови мотори имат особена харизма. Те разполагат с много мощност в широк оборотен диапазон, а за тренираното ухо звукът им е приятен почти колкото и на V8 или V10. Пет цилиндъра са задвижването на легендите – през 80-те години Валтер Рьорл стига именно с тях до своеобразния Олимп в моторспорта. Особеността на R5-агрегатите са специалните интервали на запалване, които са по-къси, отколкото при 4-цилиндровите редови мотори. Именно това в директно сравнение осигурява по-нежното и по-равномерно разгръщане на мощността. За готиния саунд пък е отговорен редът на запалване – 1-2-4-5-3 (по номера на цилиндрите).
В началото „петакът“ е бил компромис
За първи път 5-цилиндровият бензинов мотор се появява през 1976 г. в Audi 100 и тогава е възприет като компромис. Хората от Инголщат просто имат нужда от повече цилиндри, за да догонят по отношение на имиджа BMW и Mercedes. В двигателния отсек на Typ 43 с предно задвижване обаче не е рационално да има нито V-образен, нито редови „шестак“. Teзи агрегати са доста тежки – и биха влошили сериозно пътното поведение на колата. Затова ръководството на производителя взима решението към съществуващия 4-цилиндров ЕА 827 да бъде добавен един цилиндър. Volvo и Ford също са поставяли 5-цилиндрови мотори, също както и Fiat – Coupe от 90-те е най-бързият модел в историята на компанията (макс. скорост 250 км/ч). Същият брой цилиндри са имали задвижващи агрегати на пикапа Chevrolet Colorado, както и на друг „янки“ – Hummer H3.
Продължете на следващата страница