„Мистър Бийн“ призовава за преход към електромобил само ако караме дизел

1506
2023

Доскоро английският актьор Роуън Аткинсън, по-известен като „Мистър Бийн“ или „Джони Инглиш“, се е изявяваше като заклет фен на електрическите автомобили. От 2015 г. собственикът на грандиозна автомобилна колекция често бива засичан в BMW i3, което било негово – за да яхне вълната на прехода към електрическата мобилност.

Сега привърженикът на електромобилите изсипва сериозна критика към колите на ток в своя публикация като гостуващ автор на „Гардиън“. Въпреки че от много време обича да кара на електрическа енергия, Аткинсън казва, че се чувства все по-предаден от обещанията на автомобилната индустрия за мобилност с нулеви въглеродни емисии.

Електромобилите били „очарователни машини“, с които човек можел да се придвижва „бързо и тихо, а засега – също и евтино“. Но напоследък Аткинсън се „разочаровал все повече“ от тях. Ако погледнете зад кулисите на шоуто с електромобилите, пише комикът, обещанието за екологично спасение се оказвало празно.

Краят на двигателите с вътрешно горене във Великобритания наближава

Но нека се запознаем с предисторията: докато двигателите с вътрешно горене ще бъдат спрени в ЕС от 2035 г., във Великобритания нови автомобили на ДВГ няма да могат да бъдат регистрирани още от 2030 г. Ето защо на Острова преминаването към електромобили в обозримо бъдеще е неизбежно, а времето за „форсиране“ производството на E-Fuels или други алтернативни задвижвания е все по-малко.

Но точно за това пледира 68-годишният актьор, който е много значима фигура във Великобритания. И тъй като алтернативните варианти на мобилност не били толкова лесни за реализация, Аткинсън се присъединява към скептиците по отношение на електрификацията. Това е доста рязък обрат, oсвен това „Мистър Бийн“ стъпва както върху факти, така и върху полуистини в своята статия. Той цитира статистика на Volvo, според която CO2-емисиите при производството на електромобили били със 70 процента по-високи от тези при бензиновите модификации.

Аткинсън обаче пренебрегва факта, че според актуални калкулации въглеродният отпечатък, генериран при производството на батерията, се „избива“ на 3-ата до 4-ата година от експлоатацията на превозното средство – и така CO2-балансът в крайна сметка се оказва положителен.

„Трябва да заложим на водорода“

След това актьорът започва да шикалкави, залагайки на водородните автомобили (които все още не успяват да се наложат така, както електрическите) и на твърдотелните батерии (а те все още не са готови за серийно производство), както и на бъдещи заводи за E-Fuels като този на Porsche в Чили, които тепърва трябва да заработят. Оказва се, че като цяло „Мистър Бийн“ смята прехода към електромобилите за грешка.

„Меденият месец с електромобила приключи“

„Мисля, че меденият месец с електромобила е към своя края“, пише 68-годишният актьор. И това не било никак лошо, защото сега бил дошъл моментът за равносметка. Аткинсън критикува начина, по който новите автомобили се третирали според модната напоследък тенденция новите автомобили да се продавали само след три години. Вероятно Аткинсън има предвид данни за Великобритания.

В крайна сметка притежателят на Mclaren F1 призовава aвтомобилите да се карали по-дълго, „те оставали достатъчно ценни“. Ето защо съвсем логично „Мистър Бийн“ завършва коментара си със съвета: ако карате стар дизел, с който вече не можете да влезете в зоните, забранени за шофиране, трябва да си купите нов автомобил. Но всички останали водачи не трябва да бързат с прехода, т.е. трябва да продължат да карат своите бензинови модели. Защото „времето на електромобилите ще дойде, но то още не е тук“.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин