Мечтата за български микробус

2805
2021

През 1962 г., скоро след завършване на първите опитни образци на български леки и лекотоварни автомобили, създадени в завод „Балкан“, усилията на конструктивния отдел, ръководен от инж. Димитър Дамянов, са насочени към създаването малък бус с механика на “Волга” и “Москвич”. От волгата са взети предният мост, кормилното управление, спирачната система и колелата, а от москвича – двигателя, скоростната кутия, диференциалът и карданният вал. Конструкцията на рамата и каросерията са оригинално заводско изпълнение. Първият български микробус е изработен в сътрудничество със завод „Чавдар“ и е показан пред публика през септември 1962 г. на Пловдивския панаир.

Първият прототип на български микробус, изработен през 1962 г. в завод „Балкан“ (тогава Завод 14)

През април 1964 г. журналистът от в. “Авто мото” Иван Топузов се среща с новия директор на завода инж. Иван Атанасов, който споделя пред читателите на изданието, че е предвидено серийното производство на микробуси “Балкан” да започне още в рамките на същата година. През 1965 г. колективът на инж. Дамянов прави макет на нов, по-модерен вариант на микробус, а през 1966 г. е изработен и макет на фургон в мащаб 1:5, чието външно оформление е възложено на екип от столичния Център по промишлена естетика и художествено проектиране (ЦПЕХП) с ръководител инж. Петко Мишев. През същата година с тази задача е ангажиран и ловешкият архитект Христо Христов, който предлага много интересен и модерен за времето си графичен проект, който получава най-високата оценка и е използван за база при направата на опитния образец. През 1967 г. на Пловдивския панаир е показан и създаденият по тази програма действащ прототип на микробус, наречен “Рила” 700. Последната серия макети на микробус “Рила” са предложени през 1970 г. от инж. Петко Мишев и инж. Емил Иванов, който по това време е един от водещите дизайнери на транспортни средства в ЦПЕХП. В крайна сметка нито един от проектите, създадени между 1960 и 1970 г. не получава нужното одобрение от пряко отговорните ведомства, с което работата в тази насока е окончателно преустановена.

Макет на лекотоварен фургон с механика (и радиаторна решетка) на „Москвич“, проектиран в столичния център по дизайн през 1966 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин