Нашите съвети » Метанови автомобили на старо: за какво да внимаваме?

Метанови автомобили на старо: за какво да внимаваме?

1403
2018

Благодарение на затягането на режима при по-старите дизелови автомобили в Германия употребяваните модели на природен газ там внезапно станаха интересни

ОТ ДИЗЕЛОВАТА КРИЗА насам отново се заговори за алтернативни задвижвания. И докато употребяваните електрически и хибридни модели са все още прекалено скъпи, има една вълнуваща ниша за пестеливците: употребяваните модели на природен газ. В момента към предлаганите в онлайн борсите автомобили на природен газ сякаш има малък интерес, докато те имат много преимущества. CNG (Compressed Natural Gas) осигурява по-ниски емисии от сравними дизелови и бензинови модели, защото този газ с много ниско съдържание на въглерод изгаря относително екологично.

В сравнение с дизеловите модели колите на природен газ изхвърлят около 5% по-малко СО2, до 70% по-малко азотни оксиди (NOx) и до 99% по-малко прахови частици. А изборът на CNG модели е учудващо голям дори и в ценовата категория до 10 000 лева. От симпатичния градски модел Fiat Panda Natural Power, през 7-местния семеен ван Opel Zafira CNG до внушителното комфортно комби Volvo V70 Bi-Fuel – гамата е много широка. Чисто визуално вариантите на природен газ не се различават от своите братя с бензинов или дизелов двигател. Газовите бутилки под високо налягане са разположени отзад под дъното на автомобила, гърловините за зареждане са скрити дискретно под капачките на резервоарите. Интериорът остава използваем без ограничения. Преоборудваните още в завода автомобили по принцип имат силните страни и слабостите на своите бензинови и дизелови братя, но при решението за покупка е добре да се консултирате с експерт по газови уредби.

Защото дори и компонентите на CNG системата се износват така, че това невинаги се индикира от светеща предупредителна лампа. Газовите бутилки под високо налягане в никакъв случай не трябва да са засегнати от ръжда, защото в противен случай има опасност от експлозия! Регулаторите на налягането и клапаните трябва да функционират безупречно. По принцип ремонтите могат да се окажат много скъпи, като в екстремни случаи да превишат стойността на автомобила. Ако се налага монтирането на нови бутилки за високо налягане, това почти винаги означава икономическа тотална щета. Важно е и автомобилът на природен газ да е бил поддържан само в специализирани сервизи, които не са много. Техническите паспорти на уредбата трябва да са попълнени и подпечатани без пропуски.

За съжаление тази технология има и недостатъци по отношение на пробега: 1 килограм природен газ има енергийното съдържание на около 1,5 литра бензин, но поради компактните бутилки с високо налягане с вместимост, която в редки случаи е над 20 килограма, пробегът е значително по-малък в сравнение със сравнимите дизелови и бензинови модели. И тъй като газостанциите за метан не са толкова много, по-дългите пътувания трябва да бъдат планирани внимателно. В Европа добре изградена CNG инфраструктура има само в Швейцария, Северна Италия, Холандия и Швеция. Който иска да пътува повече в чужбина, трябва да помисли за втечнен въглеводороден газ (LPG).

Volvo V70 Bi-FUEL: ТОВАРАЧ ЗА ПЕСТЕЛИВИТЕ СЕМЕЙСТВА

Спокойният „швед“

На спокойния характер на издръжливия 2,4-литров двигател можете да се насладите и за 8000 лева. Пробегът на газ е само 250 километра, но можете да изминете и още 300 км с бензин.

Северна деловитост: в типичния за Volvo стил V70 II дори и след над 10 години впечатлява с качествените материали и забележителната ергономия

 

 

Fiat Panda 1.2 Natural POWER: ПЕСТЕЛИВОТО ГРАДСКО ДЖУДЖЕ

Евтин „италианец“
Произведеният през 2008 година CNG минималист струва 7900 лева при H-Automobile в Хамбург. Разходите за гориво са изключително ниски!

Много твърда, но и много издръжлива пластмаса: при Panda превключването между газ и бензин се извършва с този рустикален превключвател

Продължете на следващата страница

Още по темата

ƒ