2018
Думата „дизел“ става все по-мръсна през последните години. Скандали с манипулации разтресоха цялата автомобилна индустрия – но фокусът на медийното внимание беше насочен предимно към леките автомобили, които така и така не са най-сериозните замърсители. Много по-сериозно внимание заслужава екологията в товарния сектор. За Iveco, който от близо 20 години разработва двигатели, работещи на природен газ, ситуацията обаче се оказва благоприятна да наложи алтернативното гориво. Италианците лансираха новия си модел Stralis NP, който разчита изцяло на задвижване с метан – решение, което в краткосрочен план изглежда далеч по-приложимо от електрическия Semi на Tesla, дебютирал в средата на ноември. Когато клиентите изберат конфигурация на машината с най-големите резервоари и ги заредят догоре с LNG (Liquified Natural Gas), камионът може да измине до 1600 км (по заводски данни) – без нужда от филтър за твърди частици и без сложна система за впръскване на AdBlue.
Със своите 460 конски сили влекачът предлага характеристики, дори надминаващи тези на конвенционалните дизелови машини – и поради тази причина водачът не трябва да се безпокои заради недостиг на мощност. Stralis NP разчита на 12,9-литров 6-цилиндров турбодвигател, който работи чрез стехиометрично горене с искрово запалване и направо „шепне“ в сравнение с традиционните „камионджийски“ дизели. За „шестака“ с наименование Cursor 13 NP е предвиден дори специален режим за минимално акустично „натрапване“ с ограничаване на оборотите до 1500. Революционният двигател е защитен с два патента – първият, който е в процес на патентна защита, е технологията на FPT Industrial за контрол на детонацията, позволяваща широка съвместимост с различни горива и предпазваща двигателя и 3-пътния катализатор от детонации. Вторият е за системата на FPT Industrial за реактивен контрол на въздушния дебит – нова логика за контрол на стехиометричното съотношение, която се прилага при превключване на предавките. Това осигурява непрекъснато подаване на въртящ момент при превключване на скоростите в режим AMT.
Към момента основно предизвикателство пред сериозното навлизане на метановата технология в „тежката категория“ е мрежата от зарядни станции. За щастие тя се развива все по-активно, а благодарение на усилията на италианските инженери силовият агрегат е непретенциозен към качеството на горивото и може да бъде „захранван“ както на LNG, така и на традиционния за леките автомобили CNG (Compressed Natural Gas). С второто гориво обаче пробегът намалява значително. Stralis NP 460 не отделя почти никакви твърди частици, а в сравнение с дизеловите си конкуренти натоварва планетата с 60% по-малко азотни оксиди. По данни на Iveco метановата гама е до 15% по-икономична от дизеловите конкуренти и регистрира 9% по-ниска обща цена за притежание (ТСО).
Биометан: за още по-екологично придвижване
Използването на биометан носи допълнителна полза от намаляването на зависимостта от изкопаеми горива, тъй като биометанът може да се произвежда от селскостопански и градски отпадъци, отпадъчни води или отпадъци от хранителната промишленост. Той може да се произвежда на местно равнище, което значително намалява необходимостта от транспортиране на енергия и свързаните с това емисии на CO2. Наред с това производственият процес създава ценни странични продукти като например био-CO2 за охладителна техника и биоторове за селското стопанство.