МЕКСИКАНСКАТА „КОСТЕНУРКА“ СЕ ПЕНСИОНИРА

Краят вече се вижда на хоризонта: класическата VW „костенурка“ ще се пенсионира окончателно и в столицата на Мексико


4
апр.
2017

Град Мексико обаче нямаше да е същият, ако по улиците му не сновяха няколко хиляди „костенурки‘. Вероятно все още се движат 5 000 екземпляра. Навремето обаче са били 120 000! Може би в Мексико не е имало човек, който някога да не е карал „костенурка“.

През 1971 г. градската управа я избира като модел за такситата в Мексико Сити. Точно нея! Едва ли би могло да има по-непрактичен автомобил за тази цел, а Фердинанд Порше едва ли се е сещал за таксиметров автомобил, когато е създавал модела със своя екип.   „Костенурката“ е била тясна, имала е само две врати, а багажното отделение е било нещо като уголемена жабка.

За да бъде осигурени по-лесен достъп и повече място за багаж, повечето от таксиметровите шофьори са демонтирали седалката до водача. Пътниците – максимум трима, но често и повече – са се промъквали отзад върху седалката без предпазни колани. Багажът бил разполаган отпред, в пространството за краката, а предната дясна врата се затваряла чрез издърпване на връв. Именно двете врати обаче подписват присъдата на Vocho. Vocho, или галено Vochito, е нарицателното име на возилото, тъй като мексиканците произнасяли трудно думата Volkswagen. Официално в Мексико Vocho се наричал Sedán – наименованието за класическа триобемна лимузина с предно разположен двигател и багажник отзад. „Костенурката“ всъщност е пълната противоположност на всичко, но няма значение.

VW Sedán имал две врати по-малко, за да върши тази работа. От 2002 г. позволява използването само на автомобили с четири врати като таксита, затова заводът на VW в Пуебла се лиши от най-важната си клиентела. Не си струва да караш „костенурка“, ако не я ползваш като такси. Правилото за четирите врати е не само от съображения за удобство, а и за сигурност: по светофарите често в ‚костенурките“ нахлували въоръжени мъже, които заставали на свободното предно място и заплашвали водача и пасажерите му.

 

Разлики в класите: отрудената „костенурка“ на Хулио-Сезар Гереро се среща с лайфстайл-наследника на модела

Автоморгите в Мексико са пълни с „костенурки“

Това се случвало често. Като цяло такситата в столицата били доста опасни места през последните години. Затова от две години насам били въведени нови правила.  Тъй като шофьорите на таксита често били в комбина с престъпниците, градската управа се намесила решително. Регистрационният номер на автомобила трябвало да бъде отбелязан видимо на няколко места, водачът трябвало винаги да се легитимира, а лицензът му трябвало да бъде поставен на страничното стъкло. Всичко това подобрило ситуацията, но не в очакваните размери. Освен това се наложило такситата да бъдат пребоядисани за 200-годишния юбилей на Мексико през 2009 г. – от характерното зелено-бяло в червено-жълто.  Нямаме никакви притеснения при Хулио-Сезар Гереро. То ни вози из улиците на града, а аз се превръщам във фен на неговите шофьорски умения. Досега рядко съм виждал водач с такъв поглед върху нещата. То се придвижва направо гениално в ужасния трафик; с постоянна смяна на пътното платно, промъквайки се между много тесни пространства, елегантно скъсяване при завиване, използване на преки пътища през жилищни квартали, когато основния път е задръстен. Всичко това се случва без никаква агресия и нерви, дори без натискане на клаксона. Мъжът се чувства в свои води.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
Тези красиви олдтаймери навършват 50 години – Lamborghini 400 GT 2+2

11
мар.
2016

През 1966 година са създадени едни от най-въодушевяващите автомобили, от Alfa Romeo Spider до Pontiac GTO. Тази година тези красиви класики навършват 50 години!

Card image cap
917 на Стив Макуин ще бъде продадено на търг

26
юли
2017

Едно от автомобилите Porsche 917K на Стив Макуин от култовия филм "Льо Ман" ще бъде продадено на търг. Експертите очаква историческа цена!

Card image cap

В последния брой:

Архив >