МЕКСИКАНСКАТА „КОСТЕНУРКА“ СЕ ПЕНСИОНИРА

Краят вече се вижда на хоризонта: класическата VW „костенурка“ ще се пенсионира окончателно и в столицата на Мексико


4
апр.
2017

Град Мексико обаче нямаше да е същият, ако по улиците му не сновяха няколко хиляди „костенурки‘. Вероятно все още се движат 5 000 екземпляра. Навремето обаче са били 120 000! Може би в Мексико не е имало човек, който някога да не е карал „костенурка“.

През 1971 г. градската управа я избира като модел за такситата в Мексико Сити. Точно нея! Едва ли би могло да има по-непрактичен автомобил за тази цел, а Фердинанд Порше едва ли се е сещал за таксиметров автомобил, когато е създавал модела със своя екип.   „Костенурката“ е била тясна, имала е само две врати, а багажното отделение е било нещо като уголемена жабка.

За да бъде осигурени по-лесен достъп и повече място за багаж, повечето от таксиметровите шофьори са демонтирали седалката до водача. Пътниците – максимум трима, но често и повече – са се промъквали отзад върху седалката без предпазни колани. Багажът бил разполаган отпред, в пространството за краката, а предната дясна врата се затваряла чрез издърпване на връв. Именно двете врати обаче подписват присъдата на Vocho. Vocho, или галено Vochito, е нарицателното име на возилото, тъй като мексиканците произнасяли трудно думата Volkswagen. Официално в Мексико Vocho се наричал Sedán – наименованието за класическа триобемна лимузина с предно разположен двигател и багажник отзад. „Костенурката“ всъщност е пълната противоположност на всичко, но няма значение.

VW Sedán имал две врати по-малко, за да върши тази работа. От 2002 г. позволява използването само на автомобили с четири врати като таксита, затова заводът на VW в Пуебла се лиши от най-важната си клиентела. Не си струва да караш „костенурка“, ако не я ползваш като такси. Правилото за четирите врати е не само от съображения за удобство, а и за сигурност: по светофарите често в ‚костенурките“ нахлували въоръжени мъже, които заставали на свободното предно място и заплашвали водача и пасажерите му.

 

Разлики в класите: отрудената „костенурка“ на Хулио-Сезар Гереро се среща с лайфстайл-наследника на модела

Автоморгите в Мексико са пълни с „костенурки“

Това се случвало често. Като цяло такситата в столицата били доста опасни места през последните години. Затова от две години насам били въведени нови правила.  Тъй като шофьорите на таксита често били в комбина с престъпниците, градската управа се намесила решително. Регистрационният номер на автомобила трябвало да бъде отбелязан видимо на няколко места, водачът трябвало винаги да се легитимира, а лицензът му трябвало да бъде поставен на страничното стъкло. Всичко това подобрило ситуацията, но не в очакваните размери. Освен това се наложило такситата да бъдат пребоядисани за 200-годишния юбилей на Мексико през 2009 г. – от характерното зелено-бяло в червено-жълто.  Нямаме никакви притеснения при Хулио-Сезар Гереро. То ни вози из улиците на града, а аз се превръщам във фен на неговите шофьорски умения. Досега рядко съм виждал водач с такъв поглед върху нещата. То се придвижва направо гениално в ужасния трафик; с постоянна смяна на пътното платно, промъквайки се между много тесни пространства, елегантно скъсяване при завиване, използване на преки пътища през жилищни квартали, когато основния път е задръстен. Всичко това се случва без никаква агресия и нерви, дори без натискане на клаксона. Мъжът се чувства в свои води.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
По-бързо от Валтер Рьорл?

20
май
2016

Целта: по-бърза обиколка на Заксенринг в сравнение с Валтер Рьорл с Porsche 918 Spyder. Претендентът: Edo Competition 911 Turbo S Blackburn с 669 к.с.

Card image cap
PORSCHE 911 GT3 RS 4.0 срещу NISSAN GT-R

14
мар.
2017

Nissan GT-R – „бегачката“, която скъсва всички Porsche-та по хронометър. Дали ще подчини и най-расовото 911 - GT3 RS 4.0? Оставихме двата модела да се „сдърпат“

Card image cap
КРАЯТ НА ЕДНА КУЛТОВА МАРКА

19
мар.
2017

В Тролхетан настъпиха лоши дни: GM не може да намери купувач  и възнамерява тихо и кротко да закрие шведската култова марка. Ние направихме едно пътуване в страната на Saab

Card image cap

В последния брой:

Архив >