Масовата автомобилна култура в Народна република България започва с „Москвич“ 407

2910
2024

„Москвич“ е първият съветски автомобил, предназначен за по-широк кръг частни клиенти, а в условията на политико-икономическата реалност, в която попада България в следвоенните години, той се налага като такъв и у нас. Произведените през 50-те и 60-те години бройки все още не надхвърлят 40 хиляди годишно, което значи, че „Москвич“ не може да отговори на изискванията на съветския пазар, поради което и количествата, експортирани в чужбина, са сравнително ограничени.

Популярният малолитражен автомобил на СССР е представен за първи път пред родната общественост на 11-ия Международен мострен панаир в Пловдив през септември 1947 г. През следващите няколко години той е неизменна част от съветската експозиция, като освен стандартния модел са показвани и някои специализирани разновидности. Тяхната поява в България е съпътствана и от някои публикации в периодичните издания, като „Автомобилите „Москвич“, производство на МЗМА“ (списание „Мотор“ бр.5-6, 1947 г.), „Семейство „Москвич“ (списание „Спорт и техника“ бр.9-10, 1949 г.) и др.

Основната предпоставка за развитието на автомобилен пазар обаче е насърчаването на продажбите на частни клиенти, но в ранните години на социализма тази практика е напълно непозната в България. Всъщност между 1946 и 1955 г. е наложен мораториум върху свободните продажби, а ограничените количества нови автомобили, внесени в страната през този период са предназначени само за държавни ведомства. В началото на 1955 г. продажбите на нови леки автомобили на индивидуални клиенти са възобновени, с което започва бавното възстановяване на автомобилния пазар. През същата година са продадени само 43 леки автомобила, а през следващата – едва 37. Леко оживление започва да се усеща след откриването на Централния универсален магазин в София през 1957 г. В част от неговия приземен етаж е обособен нещо като шоурум, в който през същата година се продават няколко марки леки автомобили, сред които и „Москвич 402″ на цена 25 000 лв (или 37 средни месечни заплати).

В началото на следващата година единственият по онова време вносител на частни превозни средства у нас ВТП (Външнотърговско предприятие) „Металимпорт“ създава и първия в страната автосервиз на „Москвич“ в София. Дебютът на новия модел 402 е съпътстван и от серия статии във вестник „Авто мото“, включително и подробен пътен тест, проведен от екипа на изданието. Неговата цена, както впрочем и тази на всички останали автомобили и мотоциклети, обаче се оказва прекалено висока за възможностите на средностатистическия клиент. Затова през ноември 1958 г. цената на всички леки автомобили е намалена с 10 %, но така или иначе те си остават трудно продаваем продукт.

Сред марките и цените на четирите хиляди леки автомобила, продадени у нас през 1959 г., няма съществени промени, но голямата новина е, че в края на същата година у нас е открит първият и единствен за годините на социализма самостоятелен автомобилен магазин в центъра на София. Модерният шоурум, разположен на ъгъла на бул. „Георги Димитров“ и ул. „Жданов“ (сега бул. „Мария Луиза“ и ул. „Пиротска“), е официално отворен за посетители през декември 1959 г., което е отразено подробно в бр. 1 на вестник „Авто Мото“ от 1960 г., а един от първите автомобили, изложени там е „Москвич“.

В края на 50-те години „Москвич“ 402 е заменен от много по-масовия модел 407, който става най-популярният автомобил в България от онова време. През първата половина на 60-те години у нас се внасят средно между 3000 и 4000 леки автомобила от СССР, като преобладаващата част от тях са именно „Москвич“ 407. Освен преобладаващата част, която достига до частни клиенти, тези автомобили се използват и като учебни и дори се предлагат като награда от Държавната лотария.

След като в средата на 60-те години московският завод е разширен и изцяло модернизиран с помощта на Renault, неговият производствен капацитет е чувствително увеличен. Тогава е създаден производствен филиал в руския град Ижевск с аналогичен промишлен потенциал, като същевременно е изграден и монтажен завод у нас. В резултат на това, както и на прогресивното увеличаване на вноса, „Москвич“ се превръща в най-масовия автомобил в България през последния четвърт век от епохата на комунистическото управление.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин