2022
За първи път през 2021 г. от осем години насам продажбите на употребявани автомобили в Германия паднаха под 7 млн. Общо за изминалата година собственика си са сменили 6 703 245 леки автомобила – с 4,5 процента по-малко, отколкото за предходната 2020 г. Като цяло, 2021 беше доста странна за пазара на употребявани автомобили. По-малко МПС-та бяха върнати от лизинг, предлагаха се по-малко демоавтомобили на дилъри, както и по-малко служебни автомобили от самите производители. Всичко това се дължи на липсата на „млади“ употребявани автомобили от предходната или от настоящата година. За първи път т.нар. „тактически регистрации“ влошиха ситуацията – по-рано те успяваха да свалят нивото на цените. А днес всички щяха да бъдат щастливи, ако имаше повече такива регистрации.
Ето защо на този пазар търсенето започна да изпреварва предлагането. Клиентите масово обикалят страната, за да намерят желания автомобил – било то и в друг град. В много случаи употребяваните автомобили се оказват с по-добро оборудване от полуготовите нови, а понякога се стига и до парадокс – употребяваните автомобили да се окажат по-скъпи от новите (особено при модели с мощни двигатели, за които се чака много). Самите дилъри пък разпродадоха наличностите, а производителите започнаха да доставят приоритетно поръчаните от клиентите машини.
Ето защо в автомобилния бранш 2021 се оказа не по-лека от 2020, когато заради пандемията имаше продължителен локдаун. Очакванията за 2022 са малко по-позитивни: спадът на тактическите регистрации през 2021 не беше толкова драматичен, колкото през 2020 – а това означава, че на пазара би следвало да се появят повече „млади“ употребявани автомобили. Би следвало и по-голям брой автомобили да бъдат върнати от лизинг, ако бъдат направени достатъчно поръчки на нови. Надали някой щеше да очаква, че пазарът на употребявани автомобили би зависил в толкова голяма степен от този на нови.
Източник: DAT България