2025
Какво написа AUTO BILD България преди 20 години
Новият Punto не само е пораснал до 4,03 м на дължина, но е натоварен и с тежката задача да измъкне Fiat от дълбоката криза. Помощ в тази насока ще трябва да окажат свежият дизайн, доброто качество на изпълнението и най-високото равнище по отношение на безопасността.
В момента Fiat изживява най-тежката криза в цялата история на концерна. Фирмата се намира във финансов колапс, а продажбите неудържимо падат.
За последните десет години делът на италианците на важния германски пазар намаля от четири на едва 1,5 %. В актуалния списък на 50-те най-продавани модели не фигурира нито един Fiat – чак на 58-о място се забелязва името на Panda. Punto заема 63-то място и се представя много по-зле от преките си съперници Polo (10) и Corsa (13).
През първата половина на тази година изключително популярният доскоро сред германците малък италиански модел е отбелязал спад в продажбите от ужасяващите 39 % в сравнение със същия период на миналата година. Известна роля за този крах несъмнено има статистиката за повредите на ADAC (най-големият германски автомобилен клуб), в която моделът заема незавидното последно място по надеждност в своя клас…
Всичко това трябва бързо да бъде изпратено в миналото. Третата генерация на Punto, която вече носи името Grande Punto, според официалните изявления от Торино следва да се превърне във „водещ по продажби модел в класа на компактните автомобили“, и едновременно с това да демонстрира „по-високи от обичайните за класа стандарти по отношение на сигурността и качеството“. Дали трябва да приемем това за начало на положителен обрат за италианския концерн, или да го пропуснем покрай ушите си като поредния вик в пустиня?
Едно е сигурно – този автомобил е от огромно значение за Fiat, защото ако той се провали, кризата ще се превърне в катастрофа…
Grande Punto отпразнува своята премиера в началото на септември на автосалона в Торино. Само седмица по-късно това той бе представен и на изложението IAA във Франкфурт, а след още няколко седмици вече ще бъде на разположение при дилърите на марката на повечето европейски пазари.
Откъде идва допълнителното название? Grande Punto е пораснал с 15 см до 4,03 м дължина, а с широчината и височината си от съответно 1,63 и 1,49 м автомобилът е добавил 2, съответно 1 см към размерите на предшественика си. Този ръст определено спомага за постигане на по-обширно купе с приятно усещане за простор. Последното се подсилва от светлия, решен в два цвята интериор, а пътниците отзад ще могат да се радват на повече място областта на краката, тъй като инженерите на Fiat с увеличили и междуосието до 2,51 м (преди 2,46 м).
Новият Punto ще се предлага във версии с три и пет врати, както и в четири варианта на обзавеждане (най-вероятно базово, Active, Dynamic и Sporting).
Fiat са особено горди от разширената палитра от двигатели. От страна на бензиновите агрегати ролята на базова версия изпълнява четирицилиндровият 1,2-литров мотор с два клапана на цилиндър и 65 к. с. (преди 60 к. с.), а по-големият 1.4 8V разполага със 77 к. с. вместо с досегашните 70 к. с. Дизеловата гама също съдържа два агрегата, но всеки от тях се предлага в два варианта по отношение на мощността. Модификацията
1.3 16V Multijet предлага 75 к. с. (досега 70 к. с.) и вече може да се поръча също и в изпълнение с променлива геометрия на турбокомпресора и 90 к. с. Вариантът 1.9 Multijet, който се използва и при моделите Croma и Stilo, може да бъде поръчан с мощност 120 или 130 к. с., докато преди се предлагаше само вариант с 85 к. с. Всички двигатели покриват нормите Евро 4, но при старта на продажбите дизелите все още няма да бъдат екипирани с филтър за твърди частици. Такъв ще бъде предложен на по-късен етап.
Няма никакво съмнение, че Fiat ще положат усилия и по отношение на цените (прогнозите за германския пазар сочат около 12 500 евро за базовата бензинова версия и около 13 800 евро за най-малкия дизел). Остава само да пожелаем на италианския гигант усилията и надеждите му да се оправдаят…