Максимум 180 км/ч: Volvo залага на сигурно!


1
авг.
2019

„TEN SECONDS“, казва един глас. Чува се зумер, първо по-тихо, после по-силно. „Five.“ Звукът нараства до свистене, от тъмнината в светлината на прожекторите профучава оранжев автомобил. Внезапно се чува глух, разтърсващ удар. Автомобилът, едно Volvo XC90, се е ударил с 80 км/ч в препятствието. От предната част на тежащия над 2 тона SUV не е останало почти нищо. Пътниците – три манекена – вероятно са само леко ранени, казва Малин Екхолм.
Екхолм е ръководител на Volvo Safety Centre в Гьотеборг, а краштестът е част от презентацията на шведския автомобилен производител по темата сигурност. В бъдеще, повече от всякога досега, Volvo ще насочи усилията си към предотвратяване на инцидентите на пътя и намаляване до минимум на последствията от тях. В духа на „Vision 2020“, според която никой не трябва да загуби живота си или да получи тежки наранявания, скоро приоритетите на шведите ще бъдат променени.

Care Key позволява програмиране на ограничение на скоростта – когато например предоставяте автомобила на неопитен водач. От 2021 година този ключ ще е сериен при всички модели на Volvo.

Председателят на Управителния съвет Хакан Самуелсон обаче знае, че това може да отблъсне част от клиентите. „Който иска да кара бързо и на зигзаг по магистралата, по-добре да си избере друга марка“, казва той с усмивка. Самуелсон не се притеснява. 68-годишният вярва, че с новата стратегия ще спечели повече клиенти, отколкото ще загуби. Защото тя е „силен сигнал“ към отговорните водачи. В същото време конкретните му планове може и да не допаднат на някои глави на семейства. След като браншът в продължение на десетилетия се концентрираше върху пасивни (например въздушни възглавници) и активни системи за сигурност (например асистенти за аварийно спиране) и почти никой не се съпротивляваше на това, сега Volvo насочва вниманието си върху водача – и по този начин разтърсва неговата собствена представа за себе си.

Автоматично следене При опитния автомобил две камери следят главата и горната част на тялото на водача. Все още не е взето окончателно решение за монтирането на тази система от 2022 година.

Със заявлението, че от 2020 година максималната скорост на новите автомобили на марката ще бъде ограничена до 180 км/ч, в началото на март Volvo предизвика бурни реакции най-вече в Германия. Сега шведите продължават: за да се предотврати отклоняването на вниманието зад волана, например от смартфон, както и шофирането под въздействието на упойващи вещества, в бъдеще водачите на Volvo ще бъдат следени от камери. Подобна идея са имали и други производители. Но Volvo ще я превърне в реалност. Съвсем сериозно: системата за следене на водача ще е серийна при всички актуални модели на новата платформа SPA-2. Първият автомобил върху тази платформа ще е бъдещото поколение на ХС90. Въвеждането му на пазара е планирано за 2022 година.

Триточков предпазен колан През 1959 година инженер Нилс Болин патентова триточковия предпазен колан, оттогава той е сериен при всяко ново Volvo. От 1974 година монтирането на предпазни колани е задължително и в Германия.

„Настойникът“ при Volvo работи така: когато алгоритъмът открие аномалии в движенията на очите, положението на тялото или времето за реакция, водачът първо получава предупреждение. При втората степен скоростта се понижава, а сътрудник на Volvo се обажда на водача. Ако и това не помогне, автомобилът отбива вдясно и спира. Не можете да направите нищо.

Интелигентното ограничение на скоростта ще е следващият принос за повишаване на сигурността, обяснява шефът на Volvo Самуелсон. При лоши метеорологични условия като дъжд и тъмнина например автомобилът ще може да се движи с по-ниска скорост отколкото при слънчево време. А пред училища или детски градини автомобилът автоматично ще понижава скоростта си до позволената. Само че: освен техническите трудности очевидно – това се прочита между редовете – забавянето се дължи и на подозренията, че всичко това ще дойде твърде много и твърде едновременно на водачите. Малко е вероятно „Vision 2020“ скоро да се превърне в реалност – въпреки всички усилия на Volvo.

Reboard детска седалка Децата до 4-годишна възраст пътуват най-добре в посока, обратна на посоката на движение. През 1972 година Volvo е първият производител, който разработва подходяща Reboard детска седалка.

Изследователите на инцидентите все по-често се сблъскват с нови, непознати досега проблеми. Отклоняването на вниманието от смартфоните например се превърна в тема едва през последните години, обяснява шефът на разработките Хенрик Грийн. Още по-нова е една друга тенденция: over reliance, или преведено „сляпо доверие“. Ситуацията е като порочен кръг: колкото повече сигурността в автомобила се повишава от асистентите, толкова повече водачът разчита на тях – и толкова по-непредпазливо шофира. Всъщност решението са само напълно автономните автомобили.

Въздушна възглавница за пешеходци От 2012 година във Volvo V40 се интегрира първата в света въздушна възглавница за пешеходци. Тя предпазва пешеходците от тежки наранявания на главата при инциденти.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >