2024
Монтажът на товарни автомобили в Шумен започва през 1967 г., а година по-късно от завода вече излизат по 200 камиона месечно, като по същото време е пуснат в експлоатация и нов монтажен цех, разположен на площ от 80 декара.
През септември 1969 г. завод „Мадара” за първи път взима участие на международния панаир в Пловдив, където показва четири разновидности на ГАЗ 53А и два камиона Škoda-LIAZ, чийто монтаж също е усвоен през следващата година в Шумен.
Партньорството с Чехословакия е част от мащабната програма на Съвета за икономическа взаимопомощ от 1969 г. за по-нататъшна интеграция в икономиката на социалистическите страни, в резултат на което започват преговори между LIAZ и ДСО „Автопром“. Същевременно България получава разрешение да реекспортира до 15% от сглобените у нас чешки камиони.
През юли 1970 г. са доставени първите 15 комплекта LIAZ, а монтажната линия е открита на 7 септември (рождения ден на Тодор Живков). Някои интересни факти около предисторията на взаимоотношенията с LIAZ разказва един от преките участници в преговорите с чешката фирма инж. Васил Атанасов:
„През 1969 г. генералният директор на новосъздаденото Държавно стопанско обединение „Автопром“ Константин Козмов ме командирова в ЧССР. През юли 1969 г. заедно с още двама колеги пристигнахме в Прага, а от там отпътувахме за завода на LIAZ в Яблонец. Посещението беше чисто информативно. След завръщането си докладвахме на ръководството своите впечатления. През ноември същата година отново бях командирован в Чехословакия за окончателни разговори за кооперация между LIAZ и „Мадара“, но и тогава не се стигна до подписване на договор. По онова време заводите не можеха да контактуват пряко и всичко ставаше на министерско ниво“.
Окончателните преговори приключват в началото на 1970 г. на най-високо министерско ниво, като още тогава е заложена идеята България да поеме производството на задни мостове, срещу чийто износ за ЧССР да получава комплектация за товарните автомобили. В резултат на това на 4 февруари 1970 г., Чехословакия и България подписват 10-годишен договор за сътрудничество в производството на товарни автомобили. Една година по-късно е подписана и дългосрочна спогодба между ДСО „Автопром“ и Генералната дирекция на Чехословашките автомобилни заводи за производството на задни мостове на товарни автомобили. Договорът е подкрепен с междуправителствено споразумение и подновен през 1981 г. За осигуряване на изпълнението му още през 1971 г. към „Мадара“ са присъединени Заводът за самоходни шасита и Заводът за предавателни кутии, като производството на тези изделия е спряно.
Постепенно се усвоява производството на предни, задни, поддържащи и тандемни мостове за товарни автомобили LIAZ. Не след дълго задните мостове достигат 22 000 броя годишно, като основната част е за износ в ЧССР и за автобуси Чавдар.
През 1972 г. влиза в експлоатация новата монтажна линия, доставена от Чехословакия с модерни камери за боядисване и изсушаване на кабините и ходовата част.
За съжаление в чисто промишлен аспект, българското участие в този кооперативен проект се ограничава единствено в производството на задни мостове. Така страната ни не получава възможността да развие собствено производство на оригинални като конструкция товарни автомобили, чиито прототипи са направени в Шумен още в средата на 60-те години.