Лидарите: очи на промоция


24
сеп.
2021

Американският производител Tesla засега е може би единственият, който се стреми да постигне максималната 5-а степен при автономното шофиране, без да използва най-добрата налична в момента сензорна технология. Става дума за т. нар. лидари. От фундаменталния въпрос, дали бъдещата мобилност може да мине и без тях, зависи изключително много. Според експерти след 2030-а в цял свят годишно ще се генерират 1,6 билиона долара оборот само от услугите, извършвани от роботизирани таксита. Разбира се, само в случай, че пътуващите в тях се чувстват достатъчно сигурни и защитени. А и съответната техника да бъде по джоба ни. Към момента обаче лидарните сензори са не само много надеждни, но и безумно скъпи.

Подобно на камерите, които използва Tesla, лидарите разпознават предмети на разстояние до 300 м. За разлика от камерите обаче, това им се удава и на тъмно. Освен това лидарите произвеждат триизмерни изображения и разпознават дали един обект се движи, в каква посока и с каква скорост. Невероятно предимство за автономно движещ се автомобил, който трябва да се размине на пътя с пешеходци. Но всеки един такъв сензор струва по 20 000 долара. Прекалено много за серийно производство. Причината е необходимостта от светкавично бързото му движение, чрез което да се пресъздаде автентична 360-градусова картина, което се постига чрез прецизна подвижна микромеханика. Въпреки високата им себестойност предимството на лидарите е гарантираната 99,99 процента сигурност.

Камерите са в състояние също така да генерират прецизни и цветни образи, но те си остават двуизмерни. Освен това са силно зависими от наличната светлина. Проблеми им създават както тъмнината, така и липсата на достатъчно контраст. Силната насрещна светлина може така да заслепи обективите, че да не могат да различат адекватно обекти, чиито цветове или светлини са близки до фона, на който се намират. Тази липсваща информация не може да се запълни дори от най-добрия изкуствен интелект.

Всъщност Tesla не залага само на камери, а също така на ултразвук и радари. Ултразвукът може да работи и на тъмно, но само в радиус от няколко метра. Затова обикновено се използва при елементарни сензорни системи като например за автоматично паркиране. Радиовълните на радарите достигат по-далеч и успяват да разпознаят движещи се обекти, но проявяват слабости при всичко, което не съдържа метал. За съжаление към тази категория спадаме и ние, хората.

Междувременно индустрията работи върху лидари, при които полупроводници могат да поемат част от работата, която в момента изпълнява механиката. Така лидарите стават по-евтини и по-здрави. В същото време немалко специалисти работят върху усъвършенстването на сега наличните сензори в камерите. Бъдещето може би принадлежи на стереокамери, които с две или повече лещи изграждат компютърно изображение в дълбочина – подобно на човешкия мозък, който черпи информация от само две очи. Идеята не е нова, но благодарение на съвременно, създадено специално за целта поколение чипове и модерни алгоритми вече стават възможни все по-реалистични изображения на действителността. Когато камерата заснеме по неколкостотин кадъра в секунда, софтуерът е в състояние да ги анализира и да изчисли скоростта и разстоянието до движещия се обект.

Любопитно е, че големите инвестиционни компании с желание да вложат средства в автономното шофиране засега се въздържат от надеждната лидарна технология и вероятно изчакват развитието при класическите камери. Може би скоро ще разберем дали Илън Мъск отново е заложил на правилната карта.

Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин