„Летящите“ врати – налудничави или практични?

1201
2023

Конструктивното решение на този вид отваряне и затваряне на вратите се фокусира върху поставянето на пантите на покрива на автомобила, вследствие на което платната се повдигат отвесно нагоре. Погледнат фронтално, автомобилът изглежда, сякаш ще излети всеки момент, разбира се, само ако вратите му са отворени. За съжаление тази красива концепция досега така и не можа да се наложи при масовото серийно производство. Летящите врати се използват при бутикови, ограничени серии и най-вече при представянето на прототипи.

Mercedes 300 SL (горе)
Вероятно най-ярката автомобилна икона с летящи врати е Mercedes 300 SL от серия W198. Един от вносителите на марката в САЩ настоява през 50-те години на миналия век производителите от Щутгарт да му доставят цивилна версия на спортния модел W194 ексклузивно за американския пазар. Летящите врати се оказват спешно и непредвидено решение. Решетъчната рамка на каросерията при 300 SL е така конструирана, че няма как да й се поставят конвенционални панти за врати. Единственото решение било вратите да се отделят от рамката, като се отварят отвесно нагоре. По този начин Mercedes 300 SL се сдобива с характерните си „крила на чайка“ (Gull Wings).
Като един от първите автомобили въобще, още през 50-те години той се движи с бензинов мотор с директно впръскване. Тази авангардна концепция става отново актуална едва 40 години по-късно и днес е широко разпространена. В наши дни на вторичния пазар много рядко се предлагат екземпляри от Mercedes 300 SL. От него са произведени общо 1400 екземпляра. Началната му цена на търгове започва от 2 милиона лева.

Tesla Model X
Model X комбинира две различни концепции: шофьорът и неговият спътник отварят вратите си конвенционално. Но пасажерите на втория ред, получават комфортен достъп през елегантните летящи врати на американския SUV. При оборудването на Model X пионерите от Tesla обичат да се възползват от складовите наличности на Mercedes. Така например лостовете за управление на волана или елементите за управление на стъклоповдигачите идват от Daimler. По отношение на обозначението на частите милиардерът Илън Мъск има свое собствено мнение. По отношение на немско-американските летящи врати тип „крила на чайка“ (Gull Wings) екстравагантният предприемач проявява патриотизъм и ги посвещава на култова за Щатите птица. Така летящите врати при Tesla Model X се наричат „крила на сокол“ (Falcon Wings). Ускорението от 0 до 100 км/ч тежащият 2,5 тона SUV извършва за сензационните 2,8 секунди – до максимална скорост от 261 км/ч. Но това не е достатъчно да бъде надминат истински сокол в природата, който при пикиране може да развие скорост до 322 км/ч, което се счита за световен рекорд.

DeLorean DMC-12
Филмовата трилогия от 1985 г. „Завръщане в бъдещето“ превърна DeLorean DMC-12 в световноизвестен модел. Компанията DMC изработва вратите за модела почти изцяло от благородна стомана, вследствие на което те се оказват твърде тежки. Освен това заради овалната им форма прозорците могат да се отварят много ограничено. Ако водачът или спътниците му се нуждаят от свеж въздух, ще трябва да се задоволят само със символичен процеп за проветряване. Щастливците, имали шанса да шофират DeLorean DMC-12, се оплакват и от други недостатъци: антената е в плачевно състояние, вследствие на което радиосигналът е ужасен. Сериозни оплаквания има от фугите на вратите и уплътненията на прозорците. Вследствие на немарливото изпълнение при дъжд водата бързо прокапва в купето на футуристичната машина на времето, чийто двигател от 130 к.с. също трудно може да бъде определен като авангарден.

Melkus RS 1000
Автомобилният състезател от Германската демократична република Хайнц Мелкус в началото на ‘60-те години мечтае за болид, произвеждан в условията на реалния социализъм. Нещо като Ford GT40 от комунистическа Европа. В крайна сметка реалностите обаче се оказват доста по-мрачни от очакваното, но непоправимия оптимист все пак успява да създаде най-екстравагантния Wartburg 353 на всички времена. Въпреки огромните бюрократични затруднения Мелкус получава разрешение от политбюрото на централния комитет на партията да се движи по разбитите и осеяни с дупки пътища на ГДР.

За да може да се настаните в купето през впечатляващите летящи врати на този футуристичен Wartburg, е трябвало да разполагате с дебели връзки на най-високо партийно и държавно ниво. През 2009 се появява прероденият и модерен спортен автомобил Melkus RS 2000, но за съжаление марката не успява да се прероди в условията на свободната пазарна икономика. След 25 изработени екземпляра, показани включително на автосалона IAA във Франкфурт, производителят е принуден да обяви фалит.

Mercedes C111
С крилати врати, сгъващи се фарове и ванкелов двигател Mercedes C 111 е истинска сензация при премиерата си през 1969 г. Астрономическият разход на гориво и дефицитите при сигурността го дамгосват като вечен прототип. С подсилен от турбина дизелов агрегат със 190 к.с., както и с разполагащ с 500 к.с. V8 бензинов мотор C 111 моделът чупи цели 16 рекорда. От общо 13 произведени екземпляра три са изхвърлени в морга, един е претърпял тотална щета, а един е безследно изчезнал. Останалите осем автомобила са притежание на производителя Mercedes.

Цената му по това време е 690 000 западногермански марки, като включва необичайна клауза в договора: след три години всички части, подлежащи на износване, ще бъдат сменени от производителя без доплащане. В серийното оборудване са включени ABS, климатик, електрическа настройка на подлакътниците, стереоуредба от Nakamichi, както и инфрачервено централно заключване. Клиентите на автомобила са предимно известни личности, сред тях пилотът от Формула 1 Михаел Шумахер.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин