2017
Навремето гражданите на Германската демократична република (ГДР) чакаха с години, докато получат поръчания от тях Trabant. Днес на двутактовата легенда е посветен музей в центъра на столицата Берлин. „Показваме само най-специалните модели – споделя Андре Прагер, създател на експозицията. – Според мен най-интересни са Р70 с шаси, изработено от дърво, или пък състезателният Trabant, който трябвало да създаде спортна еуфория в духа на Формула 1.“
Социалистическият Volkswagen, наричан навремето подигравателно „картонен“, днес се е превърнал в магнит за любопитни и носталгично настроени туристи. В автомобилните заводи, собственост на народа, каквито тогава са били всякакви възможни производства, между 1958 и 1991 г. са произведени серийно над 3 милиона автомобила Trabant. В началото цената му била 7500 източногермански марки, по тогавашния курс малко над 1800 лева. През годините цената на автомобила почти се удвоява. Средно клиентите трябвало да чакат по 12 години след първоначалната финансова вноска. Малко преди промените срокът нараснал дори до 15 години, като в България като експортна страна се е чакало по-малко, но отново с години. В момента според статистиката в Германия се движат все още 30 000 автомобила Trabant.
Интересът към култовото возило от комунизма непрекъснато расте. Доказват го не само постоянно увеличаващата се бройка посетители на музеите на марката в Берлин и Дрезден, но и напливът за индивидуално шофиране, т. нар. Trabant сафарита. Близо 50 000 посетители на германската столица през миналата година са наемали Trabant за лична разходка. Автомобилите, чиято каросерия е изработена от феноформалдехидна смола, подсилена с памук, разбира се, не отговарят на нарасналите екологични норми в Германия, но се движат със специално разрешение, защото имат статут на исторически ценни екземпляри.
Сред туристите има и много желаещи да изпитат пътуването с Trabant, които обаче се страхуват да седнат зад волана на двутактовия змей. Все пак да не забравяме, че скоростите на този автомобил се превключват малко по-различно. Скоростният лост е разположен на арматурното табло и заради специфичната си форма често е наричан „бастун за инвалиди“. В такъв случай може да наемете Trabant с шофьор, който ще ви преведе сигурно през натоварения градски трафик на Берлин, а и ще ви разкаже много непознати истории, свързани с миналото на разделения след Втората световна война град.
Когато посещавате столицата на Германия, препоръчваме да се възползвате от удобствата на туристическата система Berlin WelcomeCard, която гарантира достъп до най-важните забележителности. Над 200 атракции може да посетите на значително намалени цени, а в същото време може да ползвате градския транспорт, без да купувате допълнително билети. С Berlin WelcomeCard получавате ексклузивен достъп до музеите и дворците на града, чувствително намалявате времето за чакане пред входовете и едновременно с това получавате специални оферти от участващите в системата изложби, театри, кина, концерти, ресторанти или кафенета. Независимо дали пътувате индивидуално или със семейството: картата ви дава безспорни предимства при опознаването на Берлин.
Подробности относно предимствата и цените на услугите ще намерите на www.berlin-welcomecard.de.
Музеи:
На автомобилите Trabant
www.trabi-museum.com/startseite
Технически
sdtb.de/technikmuseum/ausstellungen/91/
На мотоциклетите от ГДР
https://www.erstesberliner-ddr-motorradmuseum.de/index.php/presse.html
Турове:
Trabant сафари https://www.trabi-safari.de/
VW костенурки https://www.oldie-kaefer-tour-berlin.de/
Бусове Bulli https://oldbulli.berlin/stadtrundfahrten/
Интерактивни изложби:
Светът на Mercedes https://www.mercedes-benz-berlin.de/content/deutschland/retail-plz1/berlin/de/desktop/mercedes-welt.html
Автокласики https://remise.de/