2017
Леле, задава се нещо много бързо, което иска да ни изгони от лявата лента – вероятно Porsche? Не, това е някакво комби! Audi RS2 Avant е особенa порода автомобил, с който човек се чувства като непобедим цар на аутобана. При това в онези години Audi тепърва успява да изчисти имиджа си на пенсионерски автомобил – Мишел Мутон и Валтер Рьорл жънат победа след победа, а с 80 Avant производителят от Инголщат навлиза в територия, запазена до момента единствено за BMW M5 Touring, което е един клас по-високо. Всъщност потентната 80-ка унижава много Porsche-та: и единствено успокоение за техните водачи е фактът, че машината е съвместна разработка на Цуфенхаузен и Инголщат. За база е използвано скромното 80 Avant, което след интензивен „тренировъчен лагер” в Porsche се превръща в истински снаряд, който безпроблемно се изстрелва за 5,6 сек от 0 до 100 км/ч и не спира да ускорява чак до 262 км/ч. При това разликите със стандартните версии са само под ламарините – така че незапознати ще останат още по-изненадани, когато „някакво си комби” ги накаже на светофара.
Знаменитият „петак” с турбо
Повишението на мощността е постигнато благодарение на преработен всмукателен тракт, модификации по инжекциона и електрониката на двигателя, както и по-голям интеркулер. 5-цилиндровият двигател със своите 2226 куб.см (6 основни шийки, 4 клапана на цилиндър, електронно впръскване) генерира 232 кВт (315 к.с.) при 6500 об/мин. Моторът със степен на сгъстяване 9,0:1 е проектиран за бензин А98 Н, но благодарение на селективна система за контрол на детонационното горене във всеки цилиндър може да бъде каран и с А95 Н. Свързаният с това спад на мощността трудно може да бъде усетен. От Audi обявиха разход 9,2 л на 100 км – естествено, при спортно каране трудно можете дори да се доближите до тази стойност. Надпис на Porsche върху цилиндровата глава напомня кой се е погрижил комбито да стане „бегачка”. Хората от Цуфенхаузен дават на RS2 не само по-мощен двигател – но и спирачки от 968 за достатъчно ефективно отрицателно ускорение. ABS е настроена така, че да сработва максимално късно преди границата на блокиране. Червените спирачни апарати носят бял надпис Porsche. Oще при старта на производството дисковете с диаметър 304 мм са заменени с 322-милиметрови. Audi RS2 разчита серийно на гуми с размери 245/40.
Изключващ се блокаж на задния диференциал
Окачването също е адаптирано спрямо значителното увеличение на мощността: поставени са нови амортисьори и носачи, клиренсът е намален – и така колата става по-стабилна. Благодарение на всичко това Avant RS2 се управлява изключително прецизно във всякакви ситуации. За солидното пътно поведение допринася и перманентното двойно задвижване с Torsen-диференциал, което пренася сигурно мощността върху пътя. Колата разполага дори със заден блокаж на диференциала, който бива активиран ръчно. Хората от Porsche избират нетрадиционно ръчна трансмисия с шест предавки, която работи много точно. Надали клишето „вълк в овча кожа” е по-подходящо за друг автомобил! Само големите познавачи успяват да открият фините разлики по каросерията. Към тях спадат 17-цоловите джанти Porsche Cup, огледалата от 911, както и мигачите и светлините за мъгла от Цуфенхаузен. Tройката въздухозаборници в предната броня са като при 911 (993) Carrera 4S / Turbo – и тяхната функция е да осигуряват охлаждане на интеркулера и на спирачките. За Audi-то легендата Валтер Рьорл казва „RS2 е истинска алтернатива на спортен автомобил с много място за пътници и багаж. Мощността, пътното поведение и спирането – всичко е на топниво.”
Само 2892 бройки
Оценката на Рьорл е правилна: защото с RS2 човек действително се чувства идеално във всекидневието. Само че когато шофьорът иска много мощ, веднага я получава и колата „мутира” в брутална спортна машина, която дори е лесна за контрол. Иначе невинаги комбито получава път – защото никой не очаква подобни динамични постижения от Audi 80 Avant. Изминава малко време, докато тузарите осъзнаят колко безпомощни се оказват автомобилите им и се приберат в дясната лента. Ако човек избере oпционалния автоматичен климатик, ще се радва и на невероятен комфорт. Полезна екстра е и разделителната мрежа за багажника, която ще предпази товара при внезапно спиране. През март 1994 Audi Avant RS2 струва главозамайващите 98 900 марки. Първоначалният план е бил да бъдат направени 2200 бройки, но в следващите две години са произведени общо 2891.
Audi Avant RS2: технически данни
Двигател 5-цил. редови с турбо, отпред надл. Работен обем 2226 куб.см Макс. мощност 232 кВт (315 к.с.) при 6500 об/мин Макс.въртящ момент 410 Нм при 3000 об/мин Задвижване 6-степ. ръчна трансмисия/4х4 Ускорение 0-100 км/ч 5,6 сек Макс. скорост 262 км/ч Разход EU-Mix 9,2 л/100 км Д/Ш/В: 4164/1803/ 1345 мм Тегло 1595 кг Обем на резервоара 64 л Цена (1994) 98 900 марки