Легендата Audi RS2 Avant: с гени на Porsche

С Avant RS 2 Audi направи първата стъпка в сегмента на бързите комбита – и така „послушният” семеен превозвач мутира в мощен спортист


18
юни
2017

Леле, задава се нещо много бързо, което иска да ни изгони от лявата лента – вероятно Porsche? Не, това е някакво комби! Audi RS2 Avant е особенa порода автомобил, с който човек се чувства като непобедим цар на аутобана. При това в онези години Audi тепърва успява да изчисти имиджа си на пенсионерски автомобил – Мишел Мутон и Валтер Рьорл жънат победа след победа, а с 80 Avant производителят от Инголщат навлиза в територия, запазена до момента единствено за BMW M5 Touring, което е един клас по-високо. Всъщност потентната 80-ка унижава много Porsche-та: и единствено успокоение за техните водачи е фактът, че машината е съвместна разработка на Цуфенхаузен и Инголщат. За база е използвано скромното 80 Avant, което след интензивен „тренировъчен лагер” в Porsche се превръща в истински снаряд, който безпроблемно се изстрелва за 5,6 сек от 0 до 100 км/ч и не спира да ускорява чак до 262 км/ч. При това разликите със стандартните версии са само под ламарините – така че незапознати ще останат още по-изненадани, когато „някакво си комби” ги накаже на светофара.

Знаменитият „петак” с турбо

Повишението на мощността е постигнато благодарение на преработен всмукателен тракт, модификации по инжекциона и електрониката на двигателя, както и по-голям интеркулер. 5-цилиндровият двигател със своите 2226 куб.см (6 основни шийки, 4 клапана на цилиндър, електронно впръскване) генерира 232 кВт (315 к.с.) при 6500 об/мин. Моторът със степен на сгъстяване 9,0:1 е проектиран за бензин А98 Н, но благодарение на селективна система за контрол на детонационното горене във всеки цилиндър може да бъде каран и с А95 Н. Свързаният с това спад на мощността трудно може да бъде усетен. От Audi обявиха разход 9,2 л на 100 км – естествено, при спортно каране трудно можете дори да се доближите до тази стойност. Надпис на Porsche върху цилиндровата глава напомня кой се е погрижил комбито да стане „бегачка”. Хората от Цуфенхаузен дават на RS2 не само по-мощен двигател – но и спирачки от 968 за достатъчно ефективно отрицателно ускорение. ABS е настроена така, че да сработва максимално късно преди границата на блокиране. Червените спирачни апарати носят бял надпис Porsche. Oще при старта на производството дисковете с диаметър 304 мм са заменени с 322-милиметрови. Audi RS2 разчита серийно на гуми с размери 245/40.

Изключващ се блокаж на задния диференциал

Окачването също е адаптирано спрямо значителното увеличение на мощността: поставени са нови амортисьори и носачи, клиренсът е намален – и така колата става по-стабилна. Благодарение на всичко това Avant RS2 се управлява изключително прецизно във всякакви ситуации. За солидното пътно поведение допринася и перманентното двойно задвижване с Torsen-диференциал, което пренася сигурно мощността върху пътя. Колата разполага дори със заден блокаж на диференциала, който бива активиран ръчно. Хората от Porsche избират нетрадиционно ръчна трансмисия с шест предавки, която работи много точно. Надали клишето „вълк в овча кожа” е по-подходящо за друг автомобил! Само големите познавачи успяват да открият фините разлики по каросерията. Към тях спадат 17-цоловите джанти Porsche Cup, огледалата от 911, както и мигачите и светлините за мъгла от Цуфенхаузен. Tройката въздухозаборници в предната броня са като при 911 (993) Carrera 4S / Turbo – и тяхната функция е да осигуряват охлаждане на интеркулера и на спирачките. За Audi-то легендата Валтер Рьорл казва „RS2 е истинска алтернатива на спортен автомобил с много място за пътници и багаж. Мощността, пътното поведение и спирането – всичко е на топниво.”

Само 2892 бройки

Оценката на Рьорл е правилна: защото с RS2 човек действително се чувства идеално във всекидневието. Само че когато шофьорът иска много мощ, веднага я получава и колата „мутира” в брутална спортна машина, която дори е лесна за контрол. Иначе невинаги комбито получава път – защото никой не очаква подобни динамични постижения от Audi 80 Avant. Изминава малко време, докато тузарите осъзнаят колко безпомощни се оказват автомобилите им и се приберат в дясната лента. Ако човек избере oпционалния автоматичен климатик, ще се радва и на невероятен комфорт. Полезна екстра е и разделителната мрежа за багажника, която ще предпази товара при внезапно спиране. През март 1994 Audi Avant RS2 струва главозамайващите 98 900 марки. Първоначалният план е бил да бъдат направени 2200 бройки, но в следващите две години са произведени общо 2891.

Audi Avant RS2: технически данни

Двигател 5-цил. редови с турбо, отпред надл. Работен обем 2226 куб.см Макс. мощност 232 кВт (315 к.с.) при 6500 об/мин Макс.въртящ момент 410 Нм при 3000 об/мин Задвижване 6-степ. ръчна трансмисия/4х4 Ускорение 0-100 км/ч 5,6 сек Макс. скорост 262 км/ч Разход EU-Mix 9,2 л/100 км Д/Ш/В: 4164/1803/ 1345 мм Тегло 1595 кг Обем на резервоара 64 л Цена (1994) 98 900 марки

Още по темата

Card image cap
Клубът на супербързите: Arash AF 10

25
юли
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap
Оригиналната и истинската „шестица“

14
юни
2017

Шестима души под открито небе? При това в движение? Това може да се получи, когато прикрепите към мотоциклет на BMW английски кош. А какво ще стане, когато компанията срещне истинската Серия 6 на BMW?

Card image cap
Едно зареждане за 1200 лева

13
ное.
2017

Обем на резервоара 590 литра, собствено тегло 5,2 тона. Как се управлява толкова голям автомобил? Ние решихме да опитаме

Card image cap
Забравеният рали шампион

28
юни
2017

Golf II - една икона на моторните спортове. С такъв автомобил Volkswagen грабна две световни титли през 1986 и 1987 г. Оттогава шампионът тъне в забрава. Днес той отново се връща към живота. И звучи също толкова сърдито както едно време, когато "наказваше" по-мощните и по-бързи автомобили.

Card image cap

В последния брой:

Архив >