Легендарното BMW 3.0 CSI получи електрическо задвижване от Tesla

2710
2022

За някои е необходимост, за други въпрос на възможности, а за трети е просто модерно. Факт е обаче, че все по-често започваме да срещаме емблематични класически автомобили, преоборудвани с електродвигател. Оказва се, че редица колекционери безпроблемно се приспособяват към новите реалности и с радост подлагат ценните си реликви на подобна трансформация. Неотдавна това се случи и на едно BMW 3.0 CSI Е9, което понастоящем е сред най-търсените и най-желани модели на ретро пазара.

Стойността му прогресивно нараства през годините. В контекста на бъдещите пазарни приоритети на BMW, насочени изцяло към електричеството, оригиналните части за тези класически купета скоро може да се окажат доста дефицитни, но това не е проблем за въпросното 3.0 CSI от 1975 г., чийто шестцилиндров двигател е сменен с електромотор на Tesla S P85. Преди известно време автомобилът е продаден от Bonham’s на впечатляваща цена от 200 000 долара. В съпътстващата документация е подробно описан и онагледен тригодишният реставрационен процес, който включва надграждане на повечето от компоненти до спецификациите на по-състезателно ориентирания 3.0 CSL и последвалото електрическото преобразуване. Идеята е една отлежала във времето спортна легенда да се актуализира с иновации от XXI век, без да се променя класическата й същност.

По-консервативно настроените познавачи може да възприемат подобно преобразуване като светотатство, но превозното средство доказва стойността си чрез доста богатата (в буквалния смисъл) история на предишния си собственик. Това е вече покойният саудитски принц Машур бин Сауд, който купува колата през 1978 г. и назначава екип от четирима души, ангажирани единствено с нейното поддържане в безупречна форма. През 2019 г. тя е подложена на електрическа трансформация във фирмата Electric Classic Cars, специализирана в успешното преобразуване на най-различни класики от Porsche 911 до оригиналния Volkswagen Beetle. Най-важното в случая е, че промяната е направена така, че ако собственикът размисли, може да върне оригиналния 6-цилиндров двигател на мястото му.

Въпреки че за времето си BMW E9 3.0 CSI се отличава с висока мощност, тя е далеч по-ниска от 450-те конски сили, генерирани от електромотора. Максималната скорост също е по-висока, а ускорението от 0 до 100 км/ч вече става за по-малко от четири секунди. Освен това собственикът няма да се притеснява за ремонт и подмяна на много от старите компоненти като кардан и скоростна кутия, защото те са премахнати и заменени от актуални електрически еквиваленти. Спортният ретро-електромобил може да измине 320 километра с едно зареждане на батериите – доста добро постижение за класика от 1975 г., имайки предвид, че приблизително същите възможности имат и някои от съвременните модели на BMW като i4. За разлика от повечето реставрирани класически автомобили, предимството на това BMW е в нулевите емисии и безшумното движение. То съчетава емблематичния CSI с легендарния CSL и модерния Tesla Model S във вълнуващ пакет, който е колкото ретро, ​​толкова и футуристичен.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин