2025
Точно преди 50 години в Берлин е представен Volkswagen LT – по-големият брат на легендарния микробус на Volkswagen, добил популярност като „Bulli“. И докато малкият модел вече е във второто си поколение, новото попълнение в производствената гама в Хановер се оказва ключово за нейното успешно развитие.
Volkswagen и Transporter – тези две понятия са в неразривна връзка още от момента на премиерата на „Bulli“ през 1950 година, но последвалото бурно икономическо развитие и нарастващата нужда от превоз на тежки товари изправят легендарния микробус пред непреодолими ограничения по отношение на полезния товар. Затова във Volkswagen се възлага разработката на лекотоварен модел в пазарния сегмент директно под тежките товарни возила, но над обхвата на гамата на „Bulli“. Накратко – новото допълнение към производствената гама трябва да покрива сегмента от 2,8 до 3,5 тона. По отношение на неговото име, практичните хора от Долна Саксония запазват своя трезв и обективен поглед към нещата и лекотоварният модел е наречен просто с абревиатурата „LT“.

Към него напълно логично се добавят индексите 28, 31 и 35, обозначаващи общото допустимо тегло на отделните версии – съответно 2,8, 3,1 и 3,5 тона. Както и при малкия лекотоварен Transporter, инженерите на Volkswagen се вслушват внимателно в желанията на своите клиенти и още от самото начало LT се предлага с две междуосия и две височини на покрива. Освен това, невероятно компактният като външни габарити модел се предлага като Kasten, Kombi, пътнически микробус, бордови, с двойна кабина и като шаси-кабина.

Още в началото на процеса на разработката на модела е взето решение съотношението между външните габарити и полезните вътрешен обем и площ да бъде още по-добро, отколкото при „Bulli“ и неговия разположен отзад двигател. За тази цел инженерите на Volkswagen остават верни на изключително ефективната по отношение на пространството компановъчна схема на „Bulli“ със силно изнесена напред кабина, но добавят към нея и разположен над предния мост между водача и пътника двигател. Моделът запазва концепцията за задно предаване, но при липсата на двигател в задната част, цялото пространство в тази секция на каросерията вече е на пълно разположение за товари. Независимо от значително увеличения си товарен капацитет, LT остава доста компактен отвън – в сравнение с поколението T2 на „Bulli“ ръстът при LT възлиза на едва 34 сантиметра на дължина и само 30 сантиметра на широчина. Благодарение на новата компановка и схема за оползотворяване на вътрешното пространство обаче, моделът предлага с над 50% по-голям товарен обем, който вече възлиза на цели 7,85 кубически метра.

Volkswagen има дълги и славни традиции по отношение на ергономията и в процеса на създаването на новия LT е установено, че до момента този аспект е бил доста пренебрегван при лекотоварните автомобили. Затова при разработката на кабината са привлечени учени и специалисти по ергономия, а в резултат на това сътрудничество се раждат редица широко използвани и до днес решения – контролните прибори са разположени в непосредствена близост до водача, челното стъкло е с увеличена площ, а страничните огледала са по-големи и поудобно разположени.

Наред с тези мерки, комфортът на водача е подобрен значително с модерното независимо окачване на колелата на предния мост – технологично нововъведение, което си остава рядкост в този пазарен сегмент още дълги години след премиерата на LT. Първоначално новият лекотоварен Volkswagen се предлага с възможност избор между 2,0-литровия четирицилиндров бензинов двигател от Audi 100 (дефорсиран до 55 кВт/75 к.с. и адаптиран за приложение в лекотоварния модел) и 2,7-литровия четирицилиндров дизелов двигател на английската компания Perkins с мощност 48 кВт (65 к.с.). През 1979 година последният е заменен с първия самостоятелно разработен шестцилиндров дизелов двигател на Volkswagen и въпреки че новият 2,4-литров агрегат развива само с 8 к.с. по-висока мощност от своя предшественик в LT, въртящият му момент в значително по-висок, а работата му е изключително тиха – толкова тиха, че Volvo дори започват да използват този двигател в своя първи шестцилиндров лек автомобил.

Подобно на своя събрат „Bulli“, през годините LT преминава през множество фази на обновление. Ето едно кратко обобщение на най-важните от тях:
1983 година:
• Нов шестцилиндров турбодизелов двигател с максимална мощност 75 кВт (102 к.с.). С този агрегат LT се превръща в най-мощния лекотоварен автомобил в Европа.
• Нов шестцилиндров бензинов двигател с максимална мощност 66 кВт (90 к.с.).
• Оптимизираното разположение на двигателя осигурява пространство за трета седалка в кабината.
• Обновено арматурно табло.
• Гамата е разширена с трета версия на междуосието за варианти с бордова каросерия и дължина до 4,6 метра.

1985 година:
• LT 55 с общо допустимо тегло 5,6 тона.
• LT 35 с възможност за единични колела на задния мост.
• Система за двойно предаване 4×4 с ръчно задействане.
• Фейслифт с правоъгълни фарове вместо предишните кръгли.

1993 година:
• Фейслифт с ново оформление на радиаторната решетка и пластмасови декоративни елементи в областта на задните светлини.
• Модернизиран турбодизелов агрегат с междинен охладител и мощност 70 кВт (95 к.с.).
Продължете на следващата страница