Лада Нива на старо: ръждата я убива!


2
май
2018

ИМА АВТОМОБИЛИ, при които всякаква обичайна оценка автоматично е някак нечестна. Такъв модел е Lada 4×4, преди това позната като Niva. Този високопроходим динозавър се произвежда в Русия без почти никакви промени от 1976 година. При обновяванията бяха въведени двигатели с инжекцион и нови задни светлини (1995 г.), други мигачи, огледала и уреди (2010 г.) и по-масивни пластмасови брони (2015 г.). Но дори и комфортните екстри като електрически стъклоповдигачи, климатична инсталация и подгряване на седалките не успяха да разводнят ръбестия „руснак“. Това е един пуристки автомобил със силен характер, предназначен за обикновено транспортиране на пътници до най-отдалечените райони на Сибир. В Германия отдавна е открит от хипстърите в големите градове като култово превозно средство, като в същото време Niva сякаш изобщо не е чувала за изобретения като въздушни възглавници, ESP и Infotainment. Най-важното за нея е, че с постоянното си двойно задвижване, блокажа на централния диференциал и гумите с груб протектор може с лекота да се изкатери до онези върхове, за които модерните компактни SUV-ове дори не могат да си мечтаят.

Интериорът: толкова обикновен и ретро като 1,7-литровия 4-цилиндров двигател с мощност 83 к.с.

На фона на тези таланти никой не обръща внимание на некомфортното окачване. Както и на факта, че трансмисията вие по-силно от рева на двигателя. При движение в града недодяланият динозавър гори до 15 л/100 км, но това се дължи на конструкцията от 80-те години на миналия век. Дългият скоростен лост е разположен толкова далеч отдясно, че незапознатите първо по погрешка включват понижаващите предавки – ако в този момент не водят дуел с индиректното кормилно управление, за да определят идеалната посока. Но какво значение има всичко това: 4х4 всъщност е евтина. В Германия този олдтаймер се продава чисто нов за 21 700 лева. А цените на употребяваните с валиден TÜV стартират от 6000 лева. Поддържани модели? Няма такива. Наистина, има доста собственици, които правят най-доброто за своите руски машини.

Висококачествени – това са другите: и все пак кокпитът на Lada е абсолютно ясен и прегледен

Но тяхната борба е обречена: проблемните зони са прекалено много. При нашия тестов автомобил от 2012 година с пробег само 50 000 километра по време на тричасовата фотосесия отказа вентилаторът на отоплението, педалът на съединителя понякога „залепваше“ за пода, а индикаторът за външната температура „бълнуваше“ за жега от 48 градуса. Седалката на водача вече не можеше да се сгъва, не можеше и да се застопорява – при всяко спиране водачът се блъскаше във волана. След посещението на автомивка в интериора в продължение на дълги минути проникваше вода, след което отказа и дръжката за отваряне на вратата. И всичко това за само 15 километра, защото не се осмелихме да изминем повече с тези спирачки, при които единият спирачен апарат задържаше. Но най-големият враг на Niva е ръждата. При тестовия автомобил вече бяха ремонтирани и заварявани гърловината на резервоара и праговете. Пръстените на фаровете са почти изгнили, долните ръбове на вратите и задният капак са сериозно ръждясали. При това говорим за автомобил, който още не е навършил 6 години. Почти цялото дъно също е покрито с ръжда. В Lada Германия са запознати с този проблем, автомобилите се подлагат на допълнителна консервация на кухините и арките на калниците. Но за съжаление ефектът е скромен. Защото ламарините на Lada са напръскани тънко и икономично с нестабилен лак, затова една година по-късно каросерията започва да корозира отвън навътре. Този (счупеният) лост за регулиране на седалката на тестовия автомобил е ръждясал. При често шофиране извън пътя техниката също се поврежда бързо. Така например дори и при добра поддръжка скоростната кутия рядко издържа повече от 100 000 километра – защото се износват лагерите. Шарнирите на окачването и полуоските се разбиват бързо, а скоростното шофиране по магистрали съсипва лагерите на главините. Когато времето е влажно, се появяват контактни проблеми в електрическата инсталация. Жалко е, че за над 40 години момчетата от Lada така и не успяха да шлифоват своята високопроходима машина така, че качеството да отговаря на това, което обещава визията. Който си купува такъв автомобил, ще иска да може да го ползва съвсем нормално. Но след няколко години започват проблемите. Каква е ползата от евтините части, когато през уикенда се налага да заварявате ламарините на почти новия си автомобил? Всъщност бихме препоръчали 4х4 да се купува само нова, след което каросерията да бъде консервирана колкото е възможно по-добре. За да можете да го карате внимателно само при слънчево време през лятото, само на пътя, с неособено висока скорост и не на особено дълги разстояния. Звучи абсурдно? Правилно. Така човек се отнася с някой свръхценен олдтаймер като Mercedes с крилати врати, но не и с чисто нова Lada. Поради това този грубоват руски автомобил не може да бъде препоръчан никога. Но въпреки това ще ви разберем, ако си го купите. В него има нещо.

МАЛЪК АВТОМОБИЛ, ГОЛЯМО РАЗНООБРАЗИЕ – ПОНЕ ПРИ ПРОБЛЕМНИТЕ ЗОНИ

Купувачите на употребявани автомобили първо трябва да проверят как е внесена машината – дали е от чужд пазар, или е от местния вносител. Защото по-конкретно продадените в Германия екземпляри са защитени по-добре – с подкалници и консервация на кухините на каросерията. Но дори и в този случай за предпочитане е купуването на чисто нов автомобил с гаранция. И ако е възможно, после той да не се кара по посипани със сол пътища…

 

Течове на масло
Двигател, оси и трансмисия – течовете са нещо типично за Lada. Ремонтът означава пълно разглобяване.

Трансмисия
Когато започне да вие, това означава износени лагери. Ремонтът не е скъп. Раздатъчните кутии (на снимката) страдат от същия проблем.

Ръжда
При Lada тя се развихря навсякъде и много бързо. Който иска да задържи автомобила по-дълго, трябва да заварява.

Окачване
При движение извън пътя шарнирите се износват бързо, лагерите на главините са прекалено слаби. Резервните части са евтини.

Електрическа инсталация
Влагата може да предизвика проблеми със запалването и електрическата инсталация.

Качество
Култовият високопроходим автомобил така и не достигна истинска зрялост. Качеството на изработката е на нивото на косачка за трева.

Извод

Lada 4×4 е истински оригинал и затова е много търсена и като употребяван автомобил. Поради това и нивото на цените е високо. Но почитателите на модела най-добре да си го купят нов и веднага след това да го консервират много старателно. Въпреки всичко 4х4 ще продължи да ръждясва.

Още по темата

Card image cap
Употребявани автомобили: Subaru Forester – по препоръка на горския

28
юли
2017

Горските купуват Forester. Заради двойното задвижване и големия комби-багажник. Но и защото е много надежден

Card image cap
Употребявани кабриолети с четири места: лятно удоволствие на зимна цена

6
февр.
2017

Кабриолетно време е! Е, не задължително за шофиране под открито небе, а за купуване. Заедно с температурите падат търсенето и цените. И „изскачат” страхотни оферти

Card image cap
Saab 9-3 на старо: за какво да внимаваме

12
юли
2017

Цените на Saab 9-3 падат. Добра новина за всички, които винаги са искали да си купят автомобил за индивидуалисти.

Card image cap
Нов срещу употребяван автомобил: Kia Soul срещу Land Rover Defender 110 S

2
февр.
2017

Нови автомобили с ръбове и характер почти няма. Soul иска да е един от тях. А Land Rover е такъв от 1948 година. AUTO BILD сравни двете култови кутийки

Card image cap

В последния брой:

Архив >