Култов водещ с ранна прогноза за електромобилите

0703
2023

Култовият германски водещ Петер Лустиг бе изпреварил времето си – в свое предаване през 1983 г. той представя един електромобил

Петер Лустиг е култов германски водещ, който приковава интереса на малки и големи от 1981 до 2006 г. с предаването си „Глухарче“, в което предава темите за наука и техника по разбираем начин.

През 1983 г. е излъчен епизодът „Само капка масло“, като в него става дума за електромобил – електрически  Golf. Забележете – преди 40 години!

Електрически Golf от 1976 г.

e-Golf от 1976, който кара Лустиг, е по-скоро „опитно зайче” за Volkswagen – той се ражда вследствие на петролната криза. Произведен е в малка серия с части от налични серийни автомобили.  

Оборудван е с електромотор с постоянен ток с 20 кВт. (27 к.с.), както и със състояща се от 16 отделни клетки 6-волтова оловна батерия, която е можело да бъде зареждана от обикновен контакт с 220 волта. За целта са били необходими 12 часа. Тоест, проблемът със зареждането е съществувал и тогава, както и продължава да е актуален и днес.

В епизода на предаването Лустиг кара своя Golf и среща закъсал водач на цистерна. Той иска малко бензин, за да продължи пътуването си. Няма обаче никакъв шанс с водещия на „Глухарче”.  

„Не мога да ви помогна. Нямам бензин“, казва Лустиг. Водачът на цистерната не може да повярва и се приближава, за да огледа автомобила. „Само на батерии ли е?“, пита той Лустиг. „Това е букса за зареждане. Автомобилът се движи на ток, ток от батерии и те се зареждат от контакта. Автомобилът няма нужда от бензин“, обяснява Лустиг.

Всички бензинови двигатели смърдят на пътя

На възражението, че за добива на електроенергия е необходим нефт, Лустиг казва: „не непременно. Ток може да се произвежда и от водно-електрически централи и от слънчева енергия. Някой ден ще се отървем от тези бензинови смръдльовци по улиците.“

40 години по-късно автомобилите с двигатели с вътрешно горене все още се движат по германските пътища, но от няколко години електромобилите настъпват. В момента се дискутира забрана за двигателите с вътрешно горене от 2035 г. Някои държави от ЕС обаче отложиха гласуването на забраната.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин