Круиз с 3388 автомобила и една „костенурка“


20
юни
2018

АВТОМОБИЛНАТА СТРАНА НА ЧУДЕСАТА е малко по-голяма от Монако, намира се близо до Бремен и е пълна с автомобили мечта. Всеки един от тях е незаключен и съвсем достъпен: например BMW M4 – отключен и готов за стартиране – ключът е на предната дясна седалка. До него са паркирани например 50 броя Mercedes G-клас. Всичките чисто нови, още с предпазно фолио. Сядаш вътре, натискаш бутона за стартиране и потегляш! Горе-долу така биха могли да изглеждат нещата в този магазин на самообслужване за автомобили, освен ако не съществуваха два проблема: раят, който всъщност е терминал за автомобили на пристанището в Бремен, е заграден и строго охраняван! А ограничението на скоростта е 30 км/ч! Твърде малко за спринтове, но достатъчно за последните метри на германска територия. След това всеки от тези автомобили се качва на огромните товарни кораби, акостирали на пристанището. След няколко часа Oberon трябва да отплава. Целта на кораба на шведско-норвежкото параходно дружество е Австралия.

Преди автомобилите са били транспортирани с други стоки на товарни кораби, а товаренето им е ставало с кран

AUTO BILD се качва на борда. Не за пълните четири седмици до петия континент, но само до следващото и последно за Европа пристанище: Зеебрюге (Белгия). Нашият придружител е един 60-годишен VW „костенурка“. Олдтаймер със статус на символ. Автомобилът на икономическото чудо направи германските коли това, което са в момента: експортен шлагер! Ако в момента се намирате на пристанището, едва ли ще повярвате, че германската автомобилна индустрия се намира в най-голямата си имиджова криза. На всеки няколко секунди в търбуха на товарния кораб се товари по едно чисто ново BMW, Audi, Porsche, VW или Mercedes. Лентата на транспортьора просто не спира! 95 000 автомобила са паркирани тук – повечето престояват максимум седмица. Тяхната обща стойност: 4,2 милиарда евро. 75 процента от общия оборот на Бремерхафен се пада на износа, една четвърт – на вноса.

VW „костенурка“ се произвежда в Германия до 1978 г., а след това се внася

Много от автомобилите са със стойност над 80 000 лв., всеки от тях се качва отделно на борда. Roll on Roll off (RoRo или роро) се нарича това на езика на специалистите. Зад волана в случая е Щефан Вагнер. Служителят на терминала успява да направи четири курса за час. Когато качи на борда даден автомобил, се качва заедно с четирима колеги в голям ван, наречен Space. Името идва от Mitsubishi Space Wagon – един от първите ванове през 80-те години. Микробус на VW би бил прекалено голям за ниските палуби, затова ролята на таксита играят модели като Ford S-Max, Opel Zafira и Dacia Lodgy. Техните водачи трябва да побързат. Заради буря Oberon не успява в продължение на три дни да акостира на пристанището в Саутхемптън (Англия). В Бремерхафен на служителите са им необходими три смени, за да натоварят кораба. Вътре се побират 7620 автомобила – поне на теория. Броят им е базиран на единицата Car Equivalent Unit (CEU), ориентираща се по размерите на стара Toyota Corolla.

Сканиране: Юрген Хартман (62) проверява всеки отделен автомобил

Накрая корабът напуска Европа с 3388 автомобила – на борда има и доста камиони, трактори, багери, кранове или автобуси. А най-често те са три-четири пъти по-дълги от Corolla. Някои от тях изглеждат като странните возила от екшън филма „Лудият Макс“. Един трактор се катери по товарната рампа, следван от шаси на автобус, което изглежда като слонски кеткар. На мостика текат подготовките за буксира.

При недостиг на гориво или проблеми със стартирането в Бремерхафен идват на помощ специалистите

Към 14 ч. капитан Йохан Свенсон дава заповед за началото – първоначално биват отвързани четирите корабни въжета, които държат кораба за кея. Два от корабите влекачи изтеглят колоса на буксир в шлюза, а после и по река Везер. Оттам при безоблачно небе корабът поема в посока Северно море. На мониторите пред капитан Свенсон гъмжи от плавателни съдове.
Час пик! Малък товарен кораб иска да пресече курса ни. Вторият офицер дава път, променяйки курса на автопилота с няколко градуса – дясно на борд. Капитан Свенсон – огромен швед с татуировка на ръката, обсъжда само най-необходимото със своите офицери на мостика по време на четиричасовата смяна. „Ако човек говори твърде много, може да се стигне до недоразумения“, казва 55-годишният мъж. Дървеният щурвал бива докосван от него и колегите му само при смяна на посоката – или в тесните пасажи.

Паркиране: репортерът Клаудиус Майнц търси място на палубата

Готвачът Джоди Буена (47) е най-важният човек на борда след капитана. Добрата храна е важна за настроението на екипажа, когато навън в продължение на четири седмици не се вижда нищо друго освен вода. „Най-често готвя шведски ястия“, казва филипинецът. Утре ще има филе от сьомга. На масите има люти сосове за многото филипинци на борда. Най-дългия път до тенджерите извървяват хората от машинното: тук работи разполагащ с 24 582 к.с. 8-цилиндров агрегат. На ден харчи между 35 и 40 тона мазут. Максималната скорост на Oberon е 20,5 възела (около 38 км/ч). В открито море, разбира се, няма сервиз – при повреда на ход са бордовите механици. Веднъж тежащата тонове верига на котвата блокира – с общи усилия мъжете успяват да я повдигнат и оправят. На кораба няма лекар. При спешни случаи офицер, който има медицинско образование, може дори да оперира. До Зеебрюге всичко върви добре. Филипинецът Шервин Халибас открива стария VW, когато той слиза от борда в Белгия. „Баща ми караше точно такъв – казва той, – но след смъртта му семейството ми продаде „костенурката“. Против волята ми.“ Матросът не е могъл да направи нищо – когато се е случило, той е бил в открито море.

На борда автомобилите се връзват за джантите, броните или за специални куки

Преглед на товара в Лос Анджелис: служители на пристанището проверяват един VW „костенурка“ в края на 50-те години

8 цилиндъра в редица: двигателят се наблюдава постоянно през деня. Нощем дежури един инженер

Всичко е един размер по-голямо: Кристофър Белдиа (37, вляво) и колегата му Джоел Оксандо (47) с ключ 95

Шефът на борда: за капитана Йохан Свенсон (55) от Швеция Oberon е „втори дом“. Той командва 21 души

Шведска кухня: Джоди Буена (47, вляво) и Сезар Рамирез (42) приготвят канелен сладкиш

Прекалено студено: през зимата басейнът остава празен. Алтернативата са фитнес уредите

Малки и големи: на борда освен автомобили има и влекачи, трактори и автобуси

Зеебрюге, Белгия: 24 часа след натоварването си „костенурката“ слиза на сушата. До 1978 г. VW изнася автомобила в цял свят, а до 1985 г. го внася в Германия

Още по темата

Card image cap
Легендата Audi RS2 Avant: с гени на Porsche

18
юни
2017

С Avant RS 2 Audi направи първата стъпка в сегмента на бързите комбита – и така „послушният” семеен превозвач мутира в мощен спортист

Card image cap
G-класата на Франкенщайн… и най-интересните превъплъщения на „кубчето“

6
окт.
2016

През 1979 г. отношението към „кубчето” е било съвсем различно: тази 280 GE 5.6 Sport е доказателство за това. AUTO BILD разглежда това и много други „лица” на G-клас

Card image cap
Дивите години на Opel

1
юли
2016

Преди половин век Opel бе пионерът на германския автомобилен дизайн. Едно лудо, вълшебно и прогресивно време

Card image cap
Колите с най-яки спойлери: Porsche 911 GT2 RS

25
февр.
2018

По-голямо налягане на притискане и по-добра позиция на пътя: това са целите на задните спойлери на автомобилите. Някои модели обаче са наистина внушителни - ще ви покажем "класация" ни