КРАЯТ НА ЕДНА КУЛТОВА МАРКА

В Тролхетан настъпиха лоши дни: GM не може да намери купувач  и възнамерява тихо и кротко да закрие шведската култова марка. Ние направихме едно пътуване в страната на Saab


19
мар.
2017

След дълги, търпеливо изстрадани дни в Тролхетан, Швеция, Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Шведска самолетна компания АГ), наречена Saab, заспа своя вечен сън. Ние скърбим за един скъп приятел, който ни служеше вярно и радваше със своето приятно своенравие. Нека ламарините, двутактовите му двигатели, турбокомпресори, фарове, ключалки на запалването в средния тунел и напълно невъзможни рали-успехи му почиват в мир. Saab, ще ни липсваш!

Това оплакване вероятно е прибързано и непочтително, тъй като Saab все още е жив, въпреки че надеждата е твърде слаба, че ще се намери меценат (а не кръвопиец), който ще поеме фирмата при честни условия от General Motors. Бихме се радвали, ако се окаже, че сме се излъгали и с удоволствие бихме си взели думите назад.

GM иска да “уреди” Saab. Каква цинична дума! Звучи като административна мярка. Нейното значение: ликвидация! Ще бъдат уволнени 3400 души, както и 4000 при доставчиците! Saab обаче не някаква грохнала барака, Saab е благороден камък  – най-вече по отношение на имиджа си.

Изобщо не ни се мисли, как се чувства Ерик Карлсон, мистър Saab, някогашният рали-титан, който – забележете! – с двутактов двигател с 38 к.с. в модела 96 печели два пъти рали Монте Карло. Днес 80-годишният мъж живее далеч от светлината на прожекторите в Англия. Така, че пътуването до родината в този момент сигурно би му се отразило добре – до Тролхетан, северно от Гьотеборг, който е кръстен на Hättan (скални козирки) над многобройните водопади, в които са живели троли. За тези същества се говорело, че всъщност произвеждат Saab. Навремето на автомобилите пишело “Saab, made in Trollhättan, by Trolls“.

Скандинавия се нуждае от здрави и практични автомобили. Затова тролите на Saab правели смешно-чудати, но едновременно с това и практично-сигурни автомобили. Всички, които смятаха другите марки автомобили за прекалено приспособени, се сбираха на протест под логото на Saab. Получи се ефектът на Астерикс. “Цяла Галия е окупирана от римляните… Не е вярно! Обсадено от галите село не се отказва от съпротивата срещу нашествениците.” Подобен е случаят и със Saab. Притиснат от гигантите в автомобилостроенето, този път добрите са готите. Фирмата обаче постоянно балансира на въжето на банкрута, докато се препъна и я взе най-големият – Астерикса на автомобилостроенето General Motors. В музея на Saab срещаме Ян Йенсен. Разглеждайки возилата, той научава, че марката е пред закриване и се разчувства, тъй като историята за смелата фирма наистина го трогва. Тогава Ян решава, че ще е по-добре да си продаде BMW-то 3-та серия и да си купи автомобил от завода в Тролхетан. Урежда си и тестдрайв.

В целия свят протестът срещу GM, които искат да жертват шведското бижу заради собствените си грешки, расте с всеки изминат ден. Ленарт Андерсон, шеф по продажбите на най-големия дилър на Saab в Тролхетан: “Мисля, че босовете на GM изобщо не знаят къде се намира Тролхетан.”

Преди 5 години Saab разработва малък SUV, който е щял да бъде първият такъв, преди BMW X3 и VW Tiguan, но GM казват “Не!”. Американците обаче казват “Да” за новия 9-5. Той също е нова разработка и е готов за производство, след дълга битка с GM хората от Saab го пренасят от Рюселсхайм в Тролхетан, а кабриолета на 9-3 – от Австрия. След много години за първи път производството на моделите се завръща в родината на Saab. А сега? “Цари отчаяние”, казва Хакан Даниелсон, шеф на отдела за аеродинамика  на Saab. Въпреки това мъжът е оптимист. “В отдела ни за разработка работят 800 души, които има сили да продължат сами.” Освен това фабриката е една от най-модерните в Европа. „GM инвестираха много”. GM разбира от фабрики, но марката не се разбрана. Мениджърите не разбраха, че трябва да инвестират в душата. Saab изгуби шведската идентичност – най-голямото богатство. Opel с одежди на шведската марка не е Saab. Клиентите не са глупави, те го усещат.

Фактът, че GM продадоха производствените линии за старите 9-3 и 9-5 на китайския производител BAIC, може да бъде преглътнат. Там автомобилите ще продължат да се продават с китайски имена. Дано за в бъдеще не бъдат идентифицирани като Saab.

Тролхетан скърби сдържано. Швеция е социална държава. Тук безработните получават за дълъг период 80 % от последната си заплата. Единствено пред централата на Шведската социалдемократическа партия намираме нещо за най-големия работодател в града.  SAAB GÖR SUCCE – Saab е успешен. Декорацията наподобява на погребална агенция. Какво означава Saab днес? Шведски автомобили погребани по американски.

 

Хитовете на една смела марка

Понякога странни, но винаги своенравни, практични, добри и в никакъв случай скучни: за 63 години Saab произведе много икони на автомобилостроенето

Saab 95: първото шведско комби бе със 7 места и причудлива задница

 

Saab 99: навлизане в средния клас с вертикално панорамно стъкло

 

Saab 97 Sonnet: стилно Coupe с ръбеста пластмасова каросерия

 

Saab 900 Cabrio: отличителен белег широка “яка” за задните седалки

 

Saab 9-5 Kombi: носителят на надежда за кое бъдеще? Лимузината на базата на Opel Insignia трябва да излезе на пазара, а по-късно ще го последва и комбито

Още по темата

Card image cap
50 години NSU Ro 80: Един фантастичен провал

7
юни
2017

През 1967 г. бе сензация и се провали заради собствените си претенции. Поздрави за рождения ден на един автомобил, който искаше да промени света – и до днес има своите почитатели

Card image cap
50 години Italdesign: VW W12 Syncro Concept

5
апр.
2018

Преглед на най-известните модели на Giugiaro

Card image cap

В последния брой:

Архив >