КРАЯТ НА ЕДНА КУЛТОВА МАРКА

В Тролхетан настъпиха лоши дни: GM не може да намери купувач  и възнамерява тихо и кротко да закрие шведската култова марка. Ние направихме едно пътуване в страната на Saab


19
мар.
2017

След дълги, търпеливо изстрадани дни в Тролхетан, Швеция, Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Шведска самолетна компания АГ), наречена Saab, заспа своя вечен сън. Ние скърбим за един скъп приятел, който ни служеше вярно и радваше със своето приятно своенравие. Нека ламарините, двутактовите му двигатели, турбокомпресори, фарове, ключалки на запалването в средния тунел и напълно невъзможни рали-успехи му почиват в мир. Saab, ще ни липсваш!

Това оплакване вероятно е прибързано и непочтително, тъй като Saab все още е жив, въпреки че надеждата е твърде слаба, че ще се намери меценат (а не кръвопиец), който ще поеме фирмата при честни условия от General Motors. Бихме се радвали, ако се окаже, че сме се излъгали и с удоволствие бихме си взели думите назад.

GM иска да “уреди” Saab. Каква цинична дума! Звучи като административна мярка. Нейното значение: ликвидация! Ще бъдат уволнени 3400 души, както и 4000 при доставчиците! Saab обаче не някаква грохнала барака, Saab е благороден камък  – най-вече по отношение на имиджа си.

Изобщо не ни се мисли, как се чувства Ерик Карлсон, мистър Saab, някогашният рали-титан, който – забележете! – с двутактов двигател с 38 к.с. в модела 96 печели два пъти рали Монте Карло. Днес 80-годишният мъж живее далеч от светлината на прожекторите в Англия. Така, че пътуването до родината в този момент сигурно би му се отразило добре – до Тролхетан, северно от Гьотеборг, който е кръстен на Hättan (скални козирки) над многобройните водопади, в които са живели троли. За тези същества се говорело, че всъщност произвеждат Saab. Навремето на автомобилите пишело “Saab, made in Trollhättan, by Trolls“.

Скандинавия се нуждае от здрави и практични автомобили. Затова тролите на Saab правели смешно-чудати, но едновременно с това и практично-сигурни автомобили. Всички, които смятаха другите марки автомобили за прекалено приспособени, се сбираха на протест под логото на Saab. Получи се ефектът на Астерикс. “Цяла Галия е окупирана от римляните… Не е вярно! Обсадено от галите село не се отказва от съпротивата срещу нашествениците.” Подобен е случаят и със Saab. Притиснат от гигантите в автомобилостроенето, този път добрите са готите. Фирмата обаче постоянно балансира на въжето на банкрута, докато се препъна и я взе най-големият – Астерикса на автомобилостроенето General Motors. В музея на Saab срещаме Ян Йенсен. Разглеждайки возилата, той научава, че марката е пред закриване и се разчувства, тъй като историята за смелата фирма наистина го трогва. Тогава Ян решава, че ще е по-добре да си продаде BMW-то 3-та серия и да си купи автомобил от завода в Тролхетан. Урежда си и тестдрайв.

В целия свят протестът срещу GM, които искат да жертват шведското бижу заради собствените си грешки, расте с всеки изминат ден. Ленарт Андерсон, шеф по продажбите на най-големия дилър на Saab в Тролхетан: “Мисля, че босовете на GM изобщо не знаят къде се намира Тролхетан.”

Преди 5 години Saab разработва малък SUV, който е щял да бъде първият такъв, преди BMW X3 и VW Tiguan, но GM казват “Не!”. Американците обаче казват “Да” за новия 9-5. Той също е нова разработка и е готов за производство, след дълга битка с GM хората от Saab го пренасят от Рюселсхайм в Тролхетан, а кабриолета на 9-3 – от Австрия. След много години за първи път производството на моделите се завръща в родината на Saab. А сега? “Цари отчаяние”, казва Хакан Даниелсон, шеф на отдела за аеродинамика  на Saab. Въпреки това мъжът е оптимист. “В отдела ни за разработка работят 800 души, които има сили да продължат сами.” Освен това фабриката е една от най-модерните в Европа. „GM инвестираха много”. GM разбира от фабрики, но марката не се разбрана. Мениджърите не разбраха, че трябва да инвестират в душата. Saab изгуби шведската идентичност – най-голямото богатство. Opel с одежди на шведската марка не е Saab. Клиентите не са глупави, те го усещат.

Фактът, че GM продадоха производствените линии за старите 9-3 и 9-5 на китайския производител BAIC, може да бъде преглътнат. Там автомобилите ще продължат да се продават с китайски имена. Дано за в бъдеще не бъдат идентифицирани като Saab.

Тролхетан скърби сдържано. Швеция е социална държава. Тук безработните получават за дълъг период 80 % от последната си заплата. Единствено пред централата на Шведската социалдемократическа партия намираме нещо за най-големия работодател в града.  SAAB GÖR SUCCE – Saab е успешен. Декорацията наподобява на погребална агенция. Какво означава Saab днес? Шведски автомобили погребани по американски.

 

Хитовете на една смела марка

Понякога странни, но винаги своенравни, практични, добри и в никакъв случай скучни: за 63 години Saab произведе много икони на автомобилостроенето

Saab 95: първото шведско комби бе със 7 места и причудлива задница

 

Saab 99: навлизане в средния клас с вертикално панорамно стъкло

 

Saab 97 Sonnet: стилно Coupe с ръбеста пластмасова каросерия

 

Saab 900 Cabrio: отличителен белег широка “яка” за задните седалки

 

Saab 9-5 Kombi: носителят на надежда за кое бъдеще? Лимузината на базата на Opel Insignia трябва да излезе на пазара, а по-късно ще го последва и комбито

Още по темата

Card image cap
Клубът на супербързите: Audi R8 V10 plus

5
авг.
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap
Историята на незрящата навигаторка

28
юни
2017

Професионалната волейболистка Алесандра Инверарди загубила зрението си след заболяване. Тогава италианката била почти отчаяна. Днес тя се състезава като навигатор за титлата шампион на рали с Lancia Stratos HF - и казва на своя пилот Лучиано Виаро накъде да кра.

Card image cap
Daihatsu Copen (L880): Ела с мен, мой малък приятелю!

17
окт.
2016

Малък, по-малък, Copen: за Роланд Контни това Daihatsu със сгъваем покрив е перфектният роудстър в миниформат. И специална почит към тази неразбрана марка

Card image cap
Семейният ван срещу бронетранспортьора

22
юли
2017

Това чудовище с лекота засенчва VW Sharan: KMW Boxer тежи 25 тона и развива мощност до 1000 к.с.

Card image cap

В последния брой:

Архив >