2018
По време на жътвата по обществените пътища в селските райони се движат множество трактори и комбайни. Не само голямата разлика в скоростта на тези участници в движението в сравнение с останалите е предпоставка за катастрофа. Често габаритите на комбайните биват подценявани, освен това този тип машини не са проектирани с оглед на сигурността при сблъсък като автомобилите. „Житните тигри“ нямат нито зони за абсорбиране на енергията от удара, нито каквито и да било системи за пасивна сигурност. Компанията за технически експертизи Dekra разкри какви са опасностите при удар на комбайн с други превозни средства. Изпитанията показват, че големите селскостопански машини могат да се окажат много опасни както за мотоциклетисти, така и за пътниците в леките автомобили.
При фронтален сблъсък с лек автомобил (на снимката по-горе) колата се „гмурка“ под комбайна и неговата здрава конструкция би причинила сериозни контузии за пътниците в областта на торса и на главата. Експерти от Dekra коментират, че при подобна ситуация не помагат нито обезопасителните колани, нито въздушните възглавници.
ЛИНК КЪМ КРАШТЕСТА VW GOLF III СРЕЩУ КОМБАЙН
Водачите на двуколесни обаче са още по-застрашени. „При реален страничен удар с комбайн със скорост 60 км/ч мотоциклетистът би имал изключително тежки, вероятно дори смъртоносни наранявания“, убеден е анализаторът на ПТП-та Йорг Аалгрим. В последния тест изпитателите инсценират фронтален удар на мотоциклет с комбайн. Резултатът от теста отговаря на най-лошото: „дъмито“ буквално се нанизва на машината.
Според сътрудника на Dekra проблемът не би могъл да бъде решен с промени по конструкцията на комбайните, тъй като това би попречило на използването им в селското стопанство. „Това не са превозни средства, това са самоходни машини. Те са предназначени за полето, а не за пътищата. Ето защо опасните елементи по тях трябва да бъдат демонтирани с цел защита на останалите на пътя“, убеден е Аалгрим.