2017
Новият Hyundai Kona, с който корейците настъпват в класа на малките SUV-ове, грабна максималните пет звезди по време на последната сесия краштестове на Euro NCAP. Освен корейския лайфстайл модел максималната оценка получиха още BMW Серия 6 GT, Kia Stinger и Jaguar F-Pace. Изпитанията се оказаха тотален провал за (старичкия) Fiat Punto – който не получи нито една звезда! Нискобюджетният SUV Dacia Duster постигна среден резултат – три звезди. „Румънецът“ загуби много точки заради липсата на асистент за следене на лентата, както и заради липсата на система за аварийно спиране. Експертите критикуваха евтиния модел и заради рисковете от наранявания вследствие на формата на арматурното табло, както и Isofix-системата за закрепване на детски столчета отзад. Дъмито-шофьор получи сериозни „травми“ на главата – но въпреки това по отношение на защитата на възрастни, деца и пешеходи Duster заслужи по четири звезди.
Punto – същинска трагедия
Естествено, за катастрофалния резултат на Fiat Punto (0 звезди не е имало от 20 години насам), си има обяснение: в края на следващата година ще се появи следващото поколение на модела, тестваният е лансиран през далечната 2005 и оттогава не е усъвършенстван сериозно. Въпреки това, Punto III се продава в момента по шоурумовете на марката, а ударените екземпляри от малкия Fiat са произведени през 2017.
Провалът на Punto се дължи на асистиращите системи или по-точно – на липсата им, при „италианеца“ има единствено предупреждение за непоставен предпазен колан. Ето защо в този раздел Fiat-ът не взе нито една звезда, a според правилата на Euro NCAP решаващ е най-слабият постигнат резултат. При защитата за възрастни Punto постигна само 51 процента – т.е. две звезди. Причината за тях беше преди всичко отсъствието на въздушна възглавница за коленете – поради което симулиран удар със стълб не беше проведен. Като цяло натоварването на дъмитата отзад е високо (в т.ч. и за деца).
Какво казва Fiat за краштеста на Punto
„Сигурността е от върхово значение за Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Доказателство за това е големият брой модели на FCA, които заслужиха пет звезди – като Alfa Romeo Giulia, Alfa Romeo Stelvio и Jeep Compass.
При лансирането на Fiat Punto през 2005 това беше първият автомобил в В-сегмента, който получи пет звезди при тест на Euro NCAP. С течение на времето изпитателната методика на Euro NCAP беше актуализирана, за да бъде адекватна на новите достижения в областта на сигурността и технологиите.
Дори и днес обаче Fiat Punto е на нивото на своите конкуренти по отношение на най-важните критерии за защита на възрастни пътници и пешеходци. Моделът разполага с предни и странични въздушни възглавници, въздушни възглавници на проозорците, фарове за мъгла, трети подглавник отзад, ЕSC-система, Isofix и сензор за дъжд.
Само малки слабости при отличиниците
Както се подразбира, при заслужилите пет звезди Euro NCAP не откри сериозни недостатъци. Kia Stinger например отнесе критика заради липсата на предупреждение за непоставен колан отзад. При Серия 6 GT има още какво да се желае по отношение на защитата за раменете. В Hyundai Kona всичко беше перфектно – с изключение на закрепването на детски столчета с колан по средата на задната седалка.