2025
За да избегне процедурата за прекомерен дефицит от ЕС, австрийското правителство ще трябва да ореже разходите и да вдигне данъците. Освен по-високите налози върху тютюна и хазарта, управляващите ще преустановят и някои привилегии, сред които и освобождаването на електрическите автомобили от данък. Плановете за бъдещата мярка веднага разяриха лобито на „електромобилистите“ – но въвеждането й щяло да вкарва в бюджета по 65 милиона евро на година.
Австрия ще облага електромобилите с данък
Собствениците на бензинови и дизелови автомобили също няма да бъдат пощадени, тъй като CO2-данъкът при зареждане на гориво, какъвто съществува и в Германия, ще бъде запазен. Плановете на коалиционните партньори бяха посрещнати със сериозно неодобрение от австрийските автомобилисти.
В германски медии обаче вече се появиха публикации, които подкрепят тази стъпка – и според тях мярката трябвало да бъде въведена и в страната на Гьоте. Причината: трансформацията към електрическа мобилност била тласната от Берлин и Брюксел на гърба на данъкоплатците – най-вече с въпросния CO2-данък, растящ от година на година.
Какви са аргументите на управляващите за данъка върху електромобилите?
В тежките за цялата европейска икономика времена собствениците на електрически автомобили също трябвало да започнат да внасят дължимото в бюджета, защото никога не е имало основателна причина за тяхното облагодетелстване:
- Аргументът, че електромобилите били по-екологични, не важал – илюзия е, че при движение този тип МПС отделят 0 нула грама CO2 на км. В действителност при потребление на германския енергиен електрически автомобил от компактен клас става „по-щадящ климата“ от автомобил на ДВГ едва след 65 до 90 хил. километра. В Австрия, с нейния по-екологичен енергиен микс, този праг се достига по-рано, но дори и това не е причина да бъдат пренебрегвани въглеродните емисии, генерирани при употребата на електромобили. А когато добавим и всички негативи, свързани с необходимостта от разширяването на инфраструктурата за зареждане и енергопреносните мрежи, сметките за почитателите на електромобили стават още по-неблагоприятни.
- Електрическите автомобили използват същите улици, магистрали и паркинги като машините на ДВГ. Освен това докато се зареждат, колите на ток блокират ценни паркоместа за по-дълго време от бензиновите и дизеловите. А тъй като електрическите автомобили са и значително по-тежки от тези с ДВГ, те износват пътната настилка в по-голяма степен. Така че и водачите на електромобили трябвало да покриват свързаните с всичките тези пера разходи.
Все още няма подробности относни новите данъци, които ще бъдат въведени в Австрия. В Германия като алтернатива на данъка върху автомобилите с ДВГ, изчисляван на базата на CO2-емисиите и обема на двигателя, за електромобилите разглеждат различни варианти:
- Данъчно облагане на база на площта, която заема електрическото МПС върху пътното платно, в отношение към теглото – идеята е собствениците на големи електрически SUV да плащат повече от собствениците на малки и компактни;
- Данъчно облагане на база мощност на двигателя;
- Данъчно облагане въз основа на средна енергийна консумация, което да облагодетелства собствениците на по-икономични електромобили за сметка на тези с „танкове“, захранвани от огромни батерии.
Aко планирате покупка на електромобил, трябва да се съобразите с няколко фактора: първо, очаква се броят на електрическите автомобили по пътищата да се увеличава всяка година, а този на машините с двигатели с вътрешно горене бавно, но постоянно да намалява. По този начин държавата ще губи все повече и повече от данъка върху МПС и горивата. Така рано или късно ненаситните правителства ще искат да вземат липсващите средства от другаде. Ето защо в ЕС вече се обсъждат идеи за своеобразна мега такса, при която водачите да плащат за всеки (!) изминат километър, независимо от вида задвижване на МПС-то. Това би направило индивидуалната мобилност недостъпна за мнозина, така че фиксираният данък може би бил по-добрият вариант…