2022
Влизането с определени леки автомобили в центъра на София, Пловдив и други градове с мръсен въздух вероятно скоро ще бъде забранено, разкрива „Дневник“. От началото на 2022 г. влезе в сила текст в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), който позволява на общините да имплементират мярката в дни с превишени норми на вредните емисии във въздуха. Според проверка на изданието в София т.нар. зони за ниски емисии (ЗНЕ) трябва да започнат да действат още от следващата зима. В Пловдив провеждат обществена поръчка и до края на януари трябва да селектират изпълнител, който да предложи варианти за екологични зони. Предвижда се първоначално забраната да важи за влизане на автомобили от категория Евро 1 и Евро 2.
Практиката за налагане на зони с ограничения за определени превозни средства вече се прилага в над 300 европейски града. Очаква се в столицата да има две екозони – „едната ще обхваща историческия център, а другата ще е с по-широк обхват“, казва зам.-председателят на транспортната комисия Зафир Зарков, цитиран от „Дневник“. Според Зарков първата мярка ще бъде забраната на автомобилите без еврокатегория, както и на тези, покриващи само Евро 1 и Евро 2. Високопоставеният чиновник разкрива още, че уловените от видеонаблюдението нарушители щели да бъдат санкционирани с глоби в размер от от 50 до 500 лева за физически лица и от 200 до 1000 лева – за юридически.
Подобно решение е обосновано от факта, че София е градът с най-много леки автомобили на глава от населението в Европа. Докато в Европейския съюз средно на 1000 души се падат по 450 автомобила, в столицата съотношението е 663/1000. При това средната възраст на МПС-тата е 19 години (ЕС – 11,5).
„Дизелите с екостандарт до Евро 4 са отговорни за 86% от фините прахови частици и за 56% от азотния оксид във въздуха на града“, казва Йоан Бернард. Той е ръководител на изследване на международната инициатива TRUE. При това изследване миналото лято с лазерно оборудване апаратура от дистанция бяха измерени вредните емисии на автомобилите по оживени пътни артерии.