2018
НАЛАГА СЕ ДА ПРЕОСМИСЛИМ. Засега само на хартия, не в реалността. Защото от 1 септември тази година новорегистрираните автомобили най-внезапно ще започнат да харчат повече. Поне според проспектите, но не и на пътя. Защото по автомобилите няма да се промени нищо. От тази дата обаче разходът им ще бъде измерван по нова методика. И ако от 1992 година в сила беше Новият европейски цикъл на движение (NEDC), то от септември вече ще важи само методът WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Procedure). Амбициозната цел той да бъде глобален няма да бъде изпълнена, поне засега. Засегната е предимно Европа. Но втората цел – да бъде по-близо до реалността, ще бъде изпълнена. Крайно време беше, както се вижда и от нашата Top 10 класация на най-големите „измамници“. При тестовете на AUTO BILD измервахме отклонение над 50 процента между NEDC и реалността – което показва, че досегашните лабораторни измервания на барабанни тестове нямат нищо общо с истината. И въпреки че стойностите по WLTP също ще бъдат установявани на барабанни стендове, те ще са доста по-близо до реалния разход по улиците, тъй като автомобилите ще се движат по-дълго, по-бързо и при много по-реалистични условия. Тоест всичко е перфектно и можем удовлетворени да ръкопляскаме? Не съвсем! Защото WLTP не само ще удължи пътя до „трилитровия“ автомобил – новата методика струва пари. От една страна, на производителя, в момента всички стендове в Европа прегряват от работа – защото според новите правила трябва да бъде установен разходът на много повече варианти на моделите. Но това ще струва пари и на купувачите на нови автомобили – които ще трябва да плащат по-високи данъци и такси. Защото по-високата стойност, измерена при WLTP, ще повиши значително данъците на новите автомобили в Германия. И ако вашият съсед регистрира новия си автомобил на 31 август 2018 г., той ще плаща по-малко данъци от вас, ако регистрирате абсолютно идентичен модел само един ден по-късно. Така че ви молим да преосмислите нещата. Това важи и за данъчните власти естествено.
ЕДИН КРАТЪК ПОГЛЕД върху таблицата отдолу – и веднага ви става ясно защо данните на производителя за разхода на гориво се увеличават при новата методика WLTP. Престоите са по-малко, а когато автомобилът се движи, това става по-бързо – не само като средна, но и като максимална скорост. Освен това вече не може да бъде ползван „гол“ (тоест по-лек) базов модел с износени наполовина гуми, който да бъде представител на цялото моделно семейство. Провеждат се отделни измервания за всяка комбинация джанти/гуми, взема се под внимание допълнителното оборудване с неговото тегло. Освен това Plug-in хибридите най-сетне ще бъдат тествани по видимо по-смислена методика. В бъдеще автомобилите с две сърца трябва да се движат по цикъла си, докато акумулаторът им се изтощи. След това се прави още един тест с празен акумулатор. И се взема средната стойност от двете измервания. Досега средният разход се изчисляваше на базата на разходите с пълен и изтощен акумулатор, както и от електрическия пробег и възприетата честота на зареждането на всеки 25 километра. Тази част от формулата, която участваше като разход с напълно зареден акумулатор, бе автоматично равна на нула. Резултатът: смехотворни стойности на разхода с 2 пред десетичната запетая.
Освен това при WLTP се въвежда и допълнителен фактор, който съпоставя електрическия към пълния пробег. Колкото по-дълго издържа акумулаторът, толкова по-висок е този фактор. Много ни е любопитно как ще се представят Plug-in хибридите занапред. Означава ли това, че в бъдеще ще можем да се доверяваме на производителите? И да, и не! Но във всички случаи новата методика позволява на потребителите да се ориентират по-добре. Старанията за глобално единна методика (които за съжаление се провалиха) създават други проблеми. Така например максималната скорост вече е по-висока (131 км/ч), но все още е далеч под обичайната в Германия например. Така че който шофира с по-висока от препоръчителната скорост от 130 км/ч, трябва да добави „магистрален“ преразход към стойностите на WLTP. При дизеловите двигатели с висок въртящ момент този преразход ще е по-малък, а при „наточените“ турбобензинови модели – по-висок. Другият вариант е да питате AUTO BILD. Тъй като нашите измервания по принцип включват и дял с максимална скорост, то те са най-точни.
ИЗВОД
Преминаването от NEDC към WLTP ще предостави на купувачите значително по-достоверни данни за разхода на гориво. И това е добре! За съжаление обаче политиците ще ни накажат с по-високи данъци за автомобилите. Така например данъкът за Volvo XC40 T5 ще се увеличи от 190 на 256 евро* годишно. Това е безумие! Политиците трябва спешно да подобрят законите – а не просто да протягат ръка!