Коронавирусът удари автоиндустрията по-силно от финансовата криза 2008 г.


13
ян.
2021

В рамките на корона кризата през 2020 г. автомобилните производители в Западна Европа продадоха почти с една четвърт по-малко нови автомобили, отколкото година по-рано. Броят на новите регистрации в 18 държави, обект на проучване от Института CAR в Дуисбург, е спаднал с 24,5 процента до 10,8 милиона. Дори във финансовата и икономическа криза от 2008/2009 г. и по време на дълговата криза през 2013 г. бяха продадени повече автомобили.

Пазарите в Южна Европа се сринаха особено много, като най-сериозен беше спадът в Португалия (-35%) и Испания (-32%). Германия остана сравнително стабилна с минус от 19 процента, а у нас пазарът се сви с 36,8%. При нови ситуации на „локдаун“ в началото на годината продажбите отново ще намаляват, очаква ръководителят на изследването Фердинанд Дуденхьофер.

В целия свят поделението за леки автомобили на VW реализира около 5,3 милиона автомобила миналата година – с почти милион по-малко в сравнение с предходната година. Особено зле се е представила Западна Европа, с минус от почти една четвърт (23,4%). В Китай, където междувременно пандемичната ситуация отново се стабилизира, реализациите са паднали с 9,9%. Както при другите автомобилни производители обаче, положителната тенденция в продажбите на електрически и хибридни автомобили донякъде прави картината по-позитивна. Например VW отчете почти три пъти увеличение на продажбите на електромобили през 2020 г. спрямо предходната година. За електрифицираните автомобили като цяло – включително тези с хибридни задвижвания – увеличението е 158%!

При Audi продажбите в Европа са паднали с 19,5% до 619 723 автомобила за 2020 г. Независимо от това, SUV-моделите Audi e-tron (+80,6%) и Audi Q7 (+6,3%), бележат значителен ръст. Audi обяви почти 1,7 милиона продадени коли по целия свят, което е намаление с около осем процента. Porsche достави около 272 000 автомобила в световен мащаб, с три процента по-малко в сравнение с 2019 г.

При BMW продажбите за цялата група са намалели с 8,4% до 2,32 милиона автомобила в сравнение с предходната година, обяви компанията с централа в Мюнхен. Въпреки поредния рекорд с продажбите в Китай, Daimler също не достига продажбите от миналата година. Моделите на основната марка Mercedes-Benz са продадени около 2,16 милиона пъти по целия свят – това е спад със 7,5%. Особено през първата половина на годината последиците от пандемията силно засегнаха гиганта от Щутгарт, където работата на няколко завода беше спирана.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин