Корабна компания отказва да превозва електромобили заради риск от пожар

1901
2023

Корабна компания от Норвегия, страната на електрическите автомобили, вече не приема електромобили и хибриди на борда, разкрива публикация на Manager Magazin. Основната причина е случаят с огнения ад на превозващия автомобили кораб „Фелисити Ейс“ (горе).

„На борда не се допускат електрически, хибридни и водородни автомобили – това стряскащо становище е поместено в секцията с често задавани въпроси на норвежката корабна компания Havila Kystruten“, съобщава бизнес изданието. Транспортната фирма предлага различни маршрути с линията „Havila Voyages“, на която оперира с четири кораба. Така можете да вземете прекарате автомобила си по вода по маршрута от Берген до Киркенес, ако си резервирате място на борда… стига превозното ви средство да не е с хибридно или с електрическо задвижване. Забраната важи и за водородните автомобили.

Скрийншот от сайта на Havila Voyages.

Пламналите батерии се гасят изключително трудно

Съгласно няколко публикации от различни медии причината за забраната е опасността от запалване на батериите – пожари на литиево-йонните батерии се гасят много трудно, като за целта са необходими огромни количества вода, а и се отделят силно токсични пари. На пътнически кораб това, разбира се, би представлявало огромен риск, който корабната компания очевидно не иска да поеме.

Натоварен с електромобили кораб изгоря и потъна

„При анализ на риска отговорните лица стигнаха до извода, че евентуален пожар на подобен автомобил би изисквал много сложна спасителна операция, която не би могла да се осъществи със средствата и екипажа на борда – и всичко това би застрашило пътниците. Случаят с автомобилите на ДВГ с конвенционално задвижване на фосилни горива е коренно различен“, разкрива още „Manager Magazin“.

Истинската предистория на превантивната мярка, която стряска любителите на електромобилите, вероятно е зрелищният пожар на товарния кораб „Фелисити Ейс“. Той изгоря до основи в открито море през февруари 2022 г. и потъна. На борда му имаше и много автомобили от концерна Volkswagen – от марките VW, Bentley или Porsche, в т.ч. и много електрически. Предполага се, че причината за пожара е запалена батерия на електромобил. От своя страна, батериите на големия брой други електрифицирани автомобили разпалиха огъня до такава степен, че всички опити той да бъде изгасен се оказаха напразни. Днес „Фелисити Ейс“ се намира на дълбочина повече от 3000 метра на дъното на Атлантическия океан с хиляди овъглени коли на борда.

Въпреки че решението на корабната компания е разбираемо от съображения за сигурност, е изненадващо, че то идва от компания със седалище в Норвегия: страната с най-силно застъпена електрическа мобилност в Европа, където към момента повече от половината автомобили са електрически, а от 2025 г. продажбата на бензинови и дизелови коли ще бъде спряна. Тепърва ще разберем дали и други корабни компании ще наложат забрани за модели на ток – в крайна сметка това би вдигнало транспортните разходи и цената им и би отказало немалко потенциални клиенти от покупка.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин