КОПИЕ, ОРИГИНАЛ ИЛИ…

…откъде са гледали Audi и Peugeot? Audi ТТ и Peugeot RCZ всъщност копират стара концепция на VW: още през 1955 г. производителят на каросерии Karmann използва евтина серийна техника за направата на расово Coupe – Karmann Ghia. През 2010 г. нещата изглеждат по-различно, но някак си подобни


25
апр.
2017

Трикът се оказа прост и успешен: вземате платформата на „костенурката” заедно със задно разположения двигател, поставяте отгоре стилна каросерия с 2+2 места – така семплият модел на VW се превръща в атрактивен спортен автомобил с италиански дизайн. През 1955 г. резултатът бе толкова популярен, че Karmann Ghia достигна култов статус и бе произвеждана в продължение на 20 години.

През 1998 г. Audi се спря на магическата идея: симсалабим и дизайнерите превърнаха VW Golf в Audi TT. От лимузината от Волфсбург се получи един динамичен двуместен автомобил. Днес се произвежда второто поколение на модела. За 12 години в унгарския град Гьор са произведени 418 000 екземпляра от народния спортист – естествено на платформата на VW Golf.

Трикът с каросерията се оказа толкова успешен, че сега намери последователи във Франция. Peugeot инжектира своя компактен модел 308 със силна доза ген от спортен автомобил и – воала – появи се RCZ. Отвън едно страхотно Coupe, а отвътре един модел с изгодна серийна техника.

Също както навремето Karmann Ghia TT и RCZ постигат желаното действие: те изглеждат динамично, расово, като истински гранати, които биха могли да мерят сили с Porsche. Двата модела обаче са далеч не толкова скъпи и в известен смисъл нещо като народни спортни автомобили.

Естествено, че Peugeot има много прилики с Audi. Ако виждате в RCZ обаче само копие на ТТ, няма да е справедливо. Със силно изтеглените си фарове, впечатляващите лайстни на предната решетка и сребристите колони на покрива моделът притежава собствена линия. Той е с десет сантиметра по-дълъг от дребното Audi, изглежда по-голям и по-просторен.

Накрая стигаме до тази щедра извивка отстрани. Тя изглежда наистина така, сякаш Peugeot директно са я взели от Karmann-Ghia. При модерните автомобили рядко може да бъде видяна такава барокова задница. За разлика от ТТ задното стъкло на RCZ не се отваря заедно с капака на багажника. Под него се крие товарен обем от 321 л (Audi 292 l), който след сгъване на задната облегалка може да нарасне до 639 л (при Audi има две задни облегалки и 700 л).

ТТ е по-бърз, а Peugeot звучи по-добре

И двата автомобила са с 2+2 места, а отзад могат удобно да пътуват само деца.

По-големи са разликите при задвижването. В RCZ 1.6 200 THP откриваме разработения съвместно с BMW 4-цилиндров турбодвигател, който се използва и при Mini. За да подчертае спортния му характер Peugeot го е оборудвал с така наречения саунд генератор от цилиндровата глава до предната стена на каросерията. Ефектът: при високи обороти RCZ звучи доста дрезгаво и яко. Автомобилът ускорява за 7,6 секунди до 100 км/ч, а максималната скорост на шеста предавка е 235 км/ч. Стойностите не могат да се сравняват с актуалните модели на Porsche, но съвсем не са лоши, нали? Още повече спорт разполагате в Audi. TT 2.0 TFSI е от Golf GTI. Времето за спринта до 100 км/ч се разминава с половин секунда от данните на производителя, но въпреки това е с една секунда по-добро от това на Peugeot. Максималното темпо на ТТ също е по-високо: 245 км/ч.

Така Audi TT не само „лети” към хоризонта по-бързо, но и си върши работата значително по-култивирано. И нищо чудно: благодарение на по-големия работен обем 2,0-литровият турбомотор разполага а с по-голям въртящ момент. Това му дава възможност да бъде управляван с по-рядка смяна на предавките, да ускорява по-добре и да харчи по-малко. Единствено управлението на ТТ е прекалено меко за бързи смени на посоката.

По отношение на окачването Peugeot също напразно се опитва да догони Audi.  Оборудваното с електронно регулиращи се амортисьори (1230 евро) ТТ вози превъзходно, като с лекота се справя с пътни настилки от всякакъв вид. След натискане на бутона Sport окачването се втвърдява, а автомобилът започва да се стрелка с повишена концентрация в завоите – истинско удоволствие от шофирането.

RCZ е всичко, но не и комфортен по-френски

Такова предлага и RCZ, но само при динамичен стил на шофиране. Спокойното движение по пътища с лоша пътна настилка не е от силните страни на „французина”. И нищо чудно: неговите 19-цолови джанти (500 евро) са с два номера от „обувките” на ТТ и влияят значително на комфорта. Това Peugeot вече няма нищо общо с френската нежност: прецизно превключване на предавките, спортно поведение. Единствено интериорът с големите седалки, многото бутони и заобленото арматурно табло демонстрира типично френска екстравагантност.

Въпреки това: Peugeot е истинско богатство за сегмента на спортните автомобили. От доста време насам модел на Peugeot не ме е улучвало толкова емоционално право в сърцето. Въпреки, че остава втори победител, моделът олицетворява копнежите за изгоден спортен автомобил с добри динамични характеристики. RCZ е с 5000 евро по-евтин от TT.

Няма да му се сърдим, че е заимствал от класиката Karmann-Ghia. По-добре е да откраднеш и да създадеш нещо стилно, отколкото да направиш сам нещо лошо.

 

ФАКТОР УДОВОЛСТВИЕ

Спортен автомобил Peugeot? Бяхме забравили, че може да съществува. И после това кодирано име: R, C и Z – гениалното е различно. Историческото наименование ТТ звучи като “животински импулс” и означава престиж. Иначе “французинът” успешно мери сили с имащото сериозен имидж Audi. Стилът на каросерията на французина е впечатляващ, автомобилът се управлява почти идентично пъргаво, както Audi и предлага в щедро оборудвания кокпит достатъчно изискана обстановка. Единствено при темперамента  RCZ не успява да се мери с най-мощния бензинов вариант на ТТ. На 1,6-литровия 4-цилиндров мотор на “французина” му липсва тяга. Опита с акустичния спектакъл считаме по-скоро за маневра за отвличане на вниманието. Ако звучиш толкова яко, трябва и да демонстриращ мощ на пътя. Нещата обаче могат да се коригират.

 

КЛАСИРАНЕ

1-во място

Audi TT Coupe 2.0 TFSI                               333 точки

Скъпо, но добро: ТТ има мощен двигател, демонстрира пъргава управляемост и ни глези с много комфорт. Тази комбинация засега е непобедима за едно Coupe с 200 к.с.

2-ро място

Peugeot RCZ 1.6 200 THP                    323 точки

Браво, Peugeot! Дори и да откриваме заемки в дизайна на RCZ, той е достоен противник на ТТ. Цената, мощността и удоволствието от шофирането са в негова полза.

 

ИЗВОД

Надеждна и изгодна серийна техника, опакована в спортно Coupe – звучи много добре.   Все пак карате нещо изключително, но без да губите разсъдък. Новото RCZ следва тази максима и се доближава повече до Karmann-Ghia от скъпото ТТ. Който може да си го позволи ще си купи по-добрата кола с превъзходно моторизираното и перфектно по отношение на качеството Audi.

 

 

Още по темата

Card image cap
Skoda Kodiaq: чешкият Tiguan

11
юли
2016

През есента на 2016 г. Skoda ще представи официално Kodiaq. AUTO BILD вече успя да изпробва новия SUV – ето първите ни впечатления от него!

Card image cap
100 000 км с C 250 d 4Matic T Avantgarde: един Mercedes в нова светлина

27
сеп.
2017

С-клас пое по трасето на маратонския ни тест в невинен бял цвят. И след изпълнени със стрес 100 000 километра достигна до целта с почти бяла престилка

Card image cap
Изобретателно решение, което може да остави тенекеджиите без работа …

7
окт.
2016

Понякога хората са доста изобретателни, когато става дума за „ремонтиране“ на разни неща.

Card image cap
100 000 км с Ford Mondeo Turnier 1.5 EcoBoost: създаден, но не за вечността

26
мар.
2018

Тестовата оценка бе понижена заради малък болт – но Ford имаше късмет

Card image cap
Най-страхотните олдтаймери от аукциона в Париж: Porsche 911 Carrera 2.7 RS

21
февр.
2018

Във френската столица на 9-ти февруари бе проведен търг - Artcurial продаде редица класически автомобили по време на изложението Rétromobile 2018

Card image cap

В последния брой:

Архив >