Комплект джанти за 40 хил. лева!

2709
2024

Джантите са за един от най-редките и най-скъпи модели на Mercedes – CLK-GTR. Сега комплектът от 1998 г. ще бъде продаден на търг

В края на 90-те Mercedes CLK-GTR беше най-скъпият автомобил в света. От него са произведени само 26 бройки – всяка на цена 3.074.000 германски марки. Феновете на Benz-овете скоро ще имат възможността да наддават за комплект джанти от суперспортния модел на аукцион, организиран от Bonhams!

Но нека се върнем около четвърт век назад във времето: хомологираната за обществените пътища версия на изключително успешния състезателен автомобил е създадена само защото правилата на ​​GT-шампионата на FIA, основан през 1997 г. (познат преди това като BPR Global GT Series), постановяват, че за да участва даден модел в състезанията, от него трябва да бъдат направени общо 25 шосейни автомобила. За да може CLK-GTR да се състезава в клас GT1 още през сезон 1997 г., Mercedes получава специално разрешение, което позволява шосейните версии на модела да бъдат представени на по-късен етап.

Разработен само за 128 дни

Така в тясно сътрудничество с HWA „бегачката“ е разработена и конструирана за рекордно време – само 128 дни. Въпреки краткото време за разработка, CLK-GTR успява да си гарантира титлата още в своя дебютен сезон и направо размазва конкуренцията през 1998.

От купе версията на CLK-GTR са произведени само 20 екземпляра. Освен тях има един или два прототипа без номер на шасито.

Шосейните версии биват произвеждани от края на 1998 до средата на 1999 г. и всъщност при тях са направени само най-необходимите промени, които да позволяват машината да бъде хомологирана за движение по обществените пътища (поне на хартия). Отвън 20-те произведени купета за частни клиенти изглеждат така, сякаш в HWA просто са отлепили стикерите от каросерията. Интериорът създава почти усещане за лукс в сравнение със състезателните машини. Освен че има две кожени седалки, „стрийт“ модификацията разполага дори с радио със CD-чейнджър и малки отделения за дребни вещи в праговете. Но най-късно при качване/слизане водачът и пътникът до него веднага могат да си припомнят, че си имат работа със състезателна кола, на която просто са поставени регистрационни табели.

6,9-литров атмосферен V12

За разлика от състезателната версия, оборудвана с 6-литров V12, развиващ около 600 к.с., „уличните“ модификации разполагат дори с още по-висока мощност. В задната част на CLK-GTR работи атмосферен 6,9-литров V12-двигател (с означение M 297), който генерира 612 к.с. Няколко екземпляра дори излизат от завода или биват преоборудвани впоследствие със 7,3-литровия V12, за който се твърди, че генерирал 664 к.с.

Възможност, каквато няма да получите всеки ден: продават се четири оригинални джанти от CLK-GTR. Естествено, гумите на 24 години вече не стават – но от Michelin не предлагат нови.

Създадени са общо 20 купета плюс шест роудстъра (от 2002 г.) и няколко прототипа. С под 30 произведени екземпляра, CLK-GTR е един от най-редките и най-скъпите Mercedes-и в историята. Наскоро в САЩ един CLK-GTR беше продаден за еквивалента на почти 22 милиона лева.

Джантите ще бъдат обект на търг

Ако случайно новият собственик търси резервен комплект джанти, той ще има възможност да си осигури такъв в началото на октомври. Тогава аукционната къща Bonhams ще предложи за наддаване комплект колела за шосейната версия на CLK-GTR в рамките на Zoute Sale в Ноке-Хайст, Белгия, на 6 октомври.

Джантите с централно закрепване са произведени от OZ Racing и са изключително редки.

Четирите 18-цолови джанти с централно закрепване, произведени от OZ Racing, са от март 1998 г. и по тях няма щети. Гумите Michelin Pilot Sport с размери 295/35 ZR18 и 345/35 ZR18 са с DOT от 2000 г., което означава, че стават само за саксии. В края на краищата не е особено препоръчително да шофирате хиперавтомобил за десетки милиони с 24-годишни гуми. Има обаче проблем по въпроса: гумите в оригиналните размери в момента не се предлагат от Michelin.

Прогнозна цена от 20 до 40 хил. лева

Това означава, че в момента джантите могат да бъдат прибрани само за резерва. Или някой фен може да си ги купи като аксесоар за украса на баровски гараж. Така или иначе, доста ограничен кръг от кандидат-купувачи би проявил интерес към този комплект. Това, от своя страна, може да означава, че прогнозната цена от 20 до 40 хил. лева няма да бъде достигната. Но тъй като джантите се продават без минимална цена, може да се окажат изгодна сделка.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин