Компанията Northvolt разработи екологични натриево-йонни батерии за електромобили

2711
2023

Пробивът при разработката на батерии, постигнат от Northvolt, дава сериозни надежди за екологичните решения при батериите за електрически автомобили: в новите натриево-йонни акумулаторни клетки редкият литий бива заменен с широко разпространения натрий. Вижте най-важната информация за новата батерия!

Една от най-сериозните критики към литиево-йонните батерии за електромобили е свързана с добива на суровини за тяхното производство. Сред тези суровини е литият, който е много рядък и създава проблеми за околната среда; на много места лекият метал може да бъде извличан единствено с помощта на много вода и поради това се счита за суровина, чийто добив понижава нивото на подпочвените води.

Това прави последния пробив в разработките на производителя на батерии Northvolt още по-значим: шведската компания вече е готова с клетки за батерии, при които няма нужда от редкия елемент литий. Революцинните батерии също така не съдържат нито кобалт, нито никел, което поражда надежди за електрическа мобилност, базирана на широко разпространени нетоксични суровини.

Northvolt обещава висока енергийна плътност при натриево-йонните батерии

Досега натриево-йонните батерии имаха един сериозен недостатък: ниската енергийна плътност. Съвременните литиево-йонни батерии понастоящем постигат между 200 и 250 ватчаса на килограм тегло на батерията (Вч/кг) – в зависимост от материала на втория електрод. Сега Northvolt обещава енергийна плътност от 160 Вч/кг за революционната си натриево-йонна батерия.

Според изявление на компанията разработената сега клетка била по-безопасна, по-рентабилна и по-устойчива за производство. Освен литий, тя не съдържа нито никел, нито манган, нито кобалт. Железният фосфат и графитът също не са необходими за екобатерията. В основата й са евтини, глобално разпространени и свободно достъпни суровини. Първите прототипни батерийни клетки от новия модел трябва да бъдат доставени на избрани клиенти с изпитателна цел през 2024 г.

CATL също има разработки в сферата на натриево-йонните батерии.

Като цяло, натриево-йонните батерии са незапалими, по-малко чувствителни към студ (т.е. не е необходимо да се загряват предварително), реагират по-стабилно на силен ток при зареждане и също така издържат по-дълго.

Първият тестови автомобил вече се движи в Китай

Малкият модел Sol E10X, който се произвежда от 2021 г. в Китай, вече използва натриево-йонни батерии. Електромобилът беше оборудван с 25-киловатчасова натриево-йонна батерия, осигуряваща пробег от 120 до 130 километра.

Компанията JAC, в която Volkswagen има мажоритарен дял, произвежда автомобила. Батерията има реална енергийна плътност от 120 Вч/кг. Това е с около една четвърт по-малко, отколкото постигат стандартните литиево-йонни батерии.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин