2024
Той се чувства в свои води в класа на малките електрически SUV-ове, разполага с мощността на по-голям модел и притежава ярко изразен характер като всички други модели Volvo – с всичко това EX30 разбунва духовете и внася доза шведски стил в EV-лигата
Шведски танкове – така едно време наричаха старите ръбести модели Volvo. Те винаги са били величествени кораби, с яки ламарини, добре обособени зони за абсорбиране на енергията при удар и големи двигатели. Затова се питаме: какъв ли прякор ще получи новият електрически EX30? Стилната жица? Лосът светкавица? Честно казано, нямаме никаква идея… Защото никога не е имало електрическо Volvo, което да е толкова компактно, толкова изгодно и толкова потентно.
Сега струващото минимум 79.900 лева EX30 официално стъпи на българския пазар – и въпреки че е дълго само 4,23 метра (това е форматът на Opel Mokka и VW T-Roc), то определено има какво да предложи: в най-мощното си изпълнение моделът разполага с мощност 315 кВт и благодарение на 4х4-задвижването си с два електромотора (по един на всяка ос), „шведът“ може да ускори от 0 до 100 км/ч за 3,6 секунди! А употребата на по-мощен силов агрегат на задната ос допринася допълнително за по-голямо удоволствие от шофирането.
Вече успяхме да покараме най-бързото малко Volvo и да изпитаме качествата му. EX30 Twin Motor Performance AWD (oт 102.300 лева) се изстрелва като стрела напред, осигурява мощно сцепление, добър пробег и кратки времена за зареждане (при 175 кВт с прав ток – под половин час за 10-80 процента заряд на батерията). Въпреки това, най-търсеният EX вероятно ще бъде по-евтиният вариант.
EX30 се движи комфортно
Както името подсказва, в EX30 Single Motor работи само един електродвигател (с мощност 200 кВт, на задната ос – т.е. за задно задвижване); в зависимост от избраната батерия, автомобилът трябва да покрива до 476 километра. Подобно на Twin „батко“ си, Single EX също може да ускорява бързо, макар и не чак толкова – от 0 до 100 км/ч за 5,3 секунди. Максимална скорост е ограничена на 180 км/ч.
Като цяло, EX се движи комфортно, разполага с окачване с универсални таланти, държи се добре на пътя благодарение на ниския си център на тежестта (батерията е разположена под пода на автомобила), по-отчетливо се чуват единствено вятърът и шумът от гумите. Дори при много бързо потегляне или при остър завой, задвижването на задните колела не може да бъде нарушено; тракшън контролът уверено ограничава всеки опит за приплъзване.
EX създава усещане за сигурност при шофиране и радва водача със своята стабилност. Дори при изпреварвания на хлъзгава настилка ESP умело овладява мощната тяга, която бива предавана (приоритетно) към задната ос. Отлично насторената система за контрол на стабилността и прецизната кормилна уредба гарантират отличната управляемост на автомобила – въпреки теглото от почти два тона. За нея допринасят и големите колела. Дори в ниското ниво на мощноста и във варианта с базово оборудване, Volvo разчита на 18-цолови колела; при по-големите модели те са 19-цолови с ярко изразени напречни сечения.
Най-малкият електромобил Volvo е по-скоро с 2+2 места
Кормилното управление може да се регулира на три нива и като цяло пасва идеално на плавното придвижване, което малкото Volvo осигурява. При много високи скорости обаче реагира много чувствително от средно положение – поради това ЕХ прави впечатление на доста нервно на магистралата.
Интериорът е много удобен. Седалките са с добре изразена странична опора, стегната тапицерия и приятно гъвкава основа, разположени са високо в автомобила, а кормилната колона може да се регулира в много широк диапазон по отношение на дълбочината и височината. Автомобилът прави впечатление на неочаквано ефирен – информация за абсолютно всичко получавате от големия „таблет“ в центъра на купето. Това решение обаче не е много ергономично и изисква доста време за свикване – тъй като средностатистическият водач е свикнал да гледа важни показатели като скоростта пред себе си. От централния екран се отваря дори и жабката, която се пада точно под него. Прозорците отпред и отзад се вдигат и свалят с конвенционални бутони – но не във вратите, а в средата, между шофьора и пасажера. На втория ред е доста тесничко, коленете ви ще бъдат доста свити, а вкарването на краката при влизане създава дискомфорт.
Тъй като водачът трябва да управлява почти всички функции (с изключение на стъклата) от централния тъчскрийн, той се разсейва лесно – поне преди да се запознае с автомобила. Например, докато свикне с показанието за скоростта е в горната част на големия екран – не директно пред водача.
Страничните огледала могат да се регулират с бутоните на волана, но само след като съответното меню бъде избрано след малко ровене из менютата. Всъщност, това не е толкова драматично – дори напротив: шофьорът би следвало да потегли едва след като огледалата бъдат настроени. Хубавото е, че софтуерът на Volvo оставя важни елементи (управление на климатика, данни за шофиране) постоянно в долната част на екрана – за да не се налага да ги търсите.
Серийното оборудване за безопасност е богато и реагира надеждно (поне според нашата субективна оценка). Volvo за първи път използва системата за мониторинг около автомобила, която разпознава велосипедисти или други участници в движението, идващи отзад, и инициира предупреждение при отваряне на врата. Днес шведските танкове вече пазят останалите…
Извод
Новият EX30 се движи перфектно, удобен е, и според цикъла WLTP oсигурява пробег 450 километра. EX е атрактивно предложение за своя клас. Жалко, че базовият модел с един двигател и базово оборудване осигурява и по-ниска мощност при зареждане – както на прав, така и на променлив ток.