Колко ще издържи Fiat Cinquecento за 100 лв.?


20
февр.
2017

„Просто забрави! Това е сандък с инструменти на колела, който няма да стигне дори до следващата морга!”, смяташе приятелят ми Даниел, когато преди година и половина му разказах за нашата идея. Струващият 100 лева Fiat Cinquecento, който не беше минал прегледа пред TÜV, трябваше да демонстрира колко евтино може да е карането на кола. Целта: да го шофираме 1 година и да не похарчим повече от 730 лева (2 лева на ден) за покупка, поддръжка и ремонти. Тоест да караме кола за едно евро на ден.

Болежките на Пол

Проверка: задните гуми бяха добри, монтирахме нови отпред

Кабели на свещите: когато липсва добра искра, Пол прекъсва. Новите кабели и свещи му върнаха силите

Най-голямата операция на Пол досега: сменихме гарнитурата на цилиндровата глава в подземния гараж

Но първо трябваше да свършим доста работа. Първо трябваше да издържи прегледа пред TÜV –  а за тази цел се наложи да сменим спирачните тръбопроводи и маркучи, спирачната помпа и регулирането на обсега на фаровете. След първите 1000 километра обаче ни стана ясно, че това не е достатъчно: дори и при дълго пътуване температурата на охладителната течност не се повишаваше над 60 градуса, след което изведнъж стрелката отиваше в червената зона. Дефектният термостат постоянно пропускаше водата през големия кръг на охлаждането – Пол не можеше да загрее. А заради повредената гарнитура на цилиндровата глава в охладителната система проникваха отработени газове и създаваха налягане. Поради това водата се губеше през капачката на разширителния съд – и Пол прегряваше. В подземния гараж монтирахме нова гарнитура, нов термостат и нови скоби на маркучите. Цена на частите: 162 лева.

След което Пол вече се движеше перфектно. И ни остави на пътя само един-единствен път. Една хубава лятна утрин, малко след стартиране на двигателя, той направи огромен скок напред и почти се блъсна в паркираното отпред Audi. Скъса се жилото на съединителя! Но имахме късмет, че в близката морга се намери употребявана част, а в багажника на Пол винаги има сандъче с инструменти. Ремонта извършихме направо на тротоара. Цена: 36 лева, отне ни един час.

Моят дом бе сервизът? Нищо подобно. Пол рядко се появява там, дори и след близо 25 години той е в добро техническо здраве

Като цяло Пол е много непретенциозен. Средният разход на гориво е 6,5 литра, а на масло – 0,5 литра на 1000 километра. Пол владее не само прецизното паркиране по тесните улички – не се притеснява и от дългите пътувания по магистралата. След 9 месеца обаче ни стана ясно: въпреки че ремонтираме сами надеждния Пол, нямаше да постигнем разходи от 2 лева на ден. Решението: ще го караме 2 години. До следващия преглед пред TÜV през октомври.

Малко дърво за блясък: спортният волан на Abarth

Досега сме похарчили 1406 лева – за 8 месеца разполагаме с бюджет за ремонти от 54 лева. Мислите, че решението е просто – няма да го караме повече? Нищо подобно! През лятото Пол отива на голямо пътешествие на юг – защото поне веднъж в живота си малкият Fiat трябва да преживее претовареното градско движение в Рим и да се разходи по красивите пътища на Тоскана. Той си го е заслужил за 20-годишнината си, нали? И там пуристкия Пол ще се почувства като Bella Macchina! Въпреки че всъщност е произведен в Тихи в Полша…

Конструкция от 50-те години: 0,9-литровият мотор

А какво мисли по въпроса моят приятел Даниел? Той продължава да се учудва. На издръжливостта на подценявания мъник. И на радостта от шофирането, която може да изпитате с 40 к.с. На спокойното общуване с ръбестия и скромен автомобил, който винаги ни е бил верен и никога не ни е оставял. Да се кара кола за два лева на ден – възможно е!

Това е Пол

Fiat Cinquecento 0.9 i.e., производство 1993 година, с пробег 139 300 километра. Купихме мъника с мощност 40 к.с. за 100 лева – без TÜV, но в движение. Първоначалният план: да караме Пол 1 година и да не харчим повече от 2 лева на ден. И тъй като Пол е толкова надежден и вече сме инвестирали над 1400 лева, ще го караме още.

Пол страда от „кариес” на левия праг. Досега това е единственото огнище на корозия. Ще го закърпим сами

Жило на съединителя: скъсаното жило за малко да предизвика лек инцидент. Сменихме го направо на тротоара

Толкова ни струваше Пол досега

(цени на някои от частите)

Цена                                                         100 лева

Моторно масло 3,5 л                                  25 лева

Маслен филтър                                          8 лева

Главен спирачен цилиндър                        36 лева

Спирачен тръбопровод                               7 лева

Спирачни маркучи                                     24 лева

Гуми, огледало, въздушен филтър              160 лева

6 кена бира при монтажа на гумите            7 лева

TÜV                                    160 лева

Термостат                                                 35 лева

3 литра антифриз                                      30 лева

Капачка на радиатора                               13 лева

Термодатчик                                             28 лева

Гарнитура цил. глава                                 56 лева

Болтове                                                    26 лева

Скоби за маркучи                                      4 лева

Ауспухово гърне                                        94 лева

Скоба                                                        2 лева

Ремък                                                       8 лева

Задни спирачни накладки                          42 лева

Чистачки                                                  32 лева

Моторно масло 5 литра                              46 лева

Маслен филтър                                         9 лева

Трансмисионно масло 2,5 л                        28 лева

Предни спирачни накладки                        60 лева

Свещи                                                       18 лева

Задна чистачка                                          12 лева

Жило на съединителя                                36 лева

Жило на ръчната спирачка                        50 лева

2 всесезонни гуми                                     180 лева

Кабели за свещи                                        55 лева

Мигач                                                       10 лева

Общо похарчени досега                             1406 лева

Практичен: при сгъната задна седалка Пол може да натовари 6 големи кашона

Извод

Доста малко пари останаха: до края на теста разполагаме със само 54 лева, ако искаме да постигнем целта си. Но ние вярваме, че ще успеем, защото Пол има силно сърце.

Икономичен: Пол харчи средно 6,5 литра – освен това е непретенциозен

Още по темата