„Просто забрави! Това е сандък с инструменти на колела, който няма да стигне дори до следващата морга!”, смяташе приятелят ми Даниел, когато преди година и половина му разказах за нашата идея. Струващият 100 лева Fiat Cinquecento, който не беше минал прегледа пред TÜV, трябваше да демонстрира колко евтино може да е карането на кола. Целта: да го шофираме 1 година и да не похарчим повече от 730 лева (2 лева на ден) за покупка, поддръжка и ремонти. Тоест да караме кола за едно евро на ден.
Болежките на Пол

Проверка: задните гуми бяха добри, монтирахме нови отпред
Но първо трябваше да свършим доста работа. Първо трябваше да издържи прегледа пред TÜV – а за тази цел се наложи да сменим спирачните тръбопроводи и маркучи, спирачната помпа и регулирането на обсега на фаровете. След първите 1000 километра обаче ни стана ясно, че това не е достатъчно: дори и при дълго пътуване температурата на охладителната течност не се повишаваше над 60 градуса, след което изведнъж стрелката отиваше в червената зона. Дефектният термостат постоянно пропускаше водата през големия кръг на охлаждането – Пол не можеше да загрее. А заради повредената гарнитура на цилиндровата глава в охладителната система проникваха отработени газове и създаваха налягане. Поради това водата се губеше през капачката на разширителния съд – и Пол прегряваше. В подземния гараж монтирахме нова гарнитура, нов термостат и нови скоби на маркучите. Цена на частите: 162 лева.
След което Пол вече се движеше перфектно. И ни остави на пътя само един-единствен път. Една хубава лятна утрин, малко след стартиране на двигателя, той направи огромен скок напред и почти се блъсна в паркираното отпред Audi. Скъса се жилото на съединителя! Но имахме късмет, че в близката морга се намери употребявана част, а в багажника на Пол винаги има сандъче с инструменти. Ремонта извършихме направо на тротоара. Цена: 36 лева, отне ни един час.

Моят дом бе сервизът? Нищо подобно. Пол рядко се появява там, дори и след близо 25 години той е в добро техническо здраве
Като цяло Пол е много непретенциозен. Средният разход на гориво е 6,5 литра, а на масло – 0,5 литра на 1000 километра. Пол владее не само прецизното паркиране по тесните улички – не се притеснява и от дългите пътувания по магистралата. След 9 месеца обаче ни стана ясно: въпреки че ремонтираме сами надеждния Пол, нямаше да постигнем разходи от 2 лева на ден. Решението: ще го караме 2 години. До следващия преглед пред TÜV през октомври.
Досега сме похарчили 1406 лева – за 8 месеца разполагаме с бюджет за ремонти от 54 лева. Мислите, че решението е просто – няма да го караме повече? Нищо подобно! През лятото Пол отива на голямо пътешествие на юг – защото поне веднъж в живота си малкият Fiat трябва да преживее претовареното градско движение в Рим и да се разходи по красивите пътища на Тоскана. Той си го е заслужил за 20-годишнината си, нали? И там пуристкия Пол ще се почувства като Bella Macchina! Въпреки че всъщност е произведен в Тихи в Полша…
А какво мисли по въпроса моят приятел Даниел? Той продължава да се учудва. На издръжливостта на подценявания мъник. И на радостта от шофирането, която може да изпитате с 40 к.с. На спокойното общуване с ръбестия и скромен автомобил, който винаги ни е бил верен и никога не ни е оставял. Да се кара кола за два лева на ден – възможно е!
Това е Пол
Fiat Cinquecento 0.9 i.e., производство 1993 година, с пробег 139 300 километра. Купихме мъника с мощност 40 к.с. за 100 лева – без TÜV, но в движение. Първоначалният план: да караме Пол 1 година и да не харчим повече от 2 лева на ден. И тъй като Пол е толкова надежден и вече сме инвестирали над 1400 лева, ще го караме още.

Пол страда от „кариес” на левия праг. Досега това е единственото огнище на корозия. Ще го закърпим сами

Жило на съединителя: скъсаното жило за малко да предизвика лек инцидент. Сменихме го направо на тротоара
Толкова ни струваше Пол досега
(цени на някои от частите)
Цена 100 лева
Моторно масло 3,5 л 25 лева
Маслен филтър 8 лева
Главен спирачен цилиндър 36 лева
Спирачен тръбопровод 7 лева
Спирачни маркучи 24 лева
Гуми, огледало, въздушен филтър 160 лева
6 кена бира при монтажа на гумите 7 лева
TÜV 160 лева
Термостат 35 лева
3 литра антифриз 30 лева
Капачка на радиатора 13 лева
Термодатчик 28 лева
Гарнитура цил. глава 56 лева
Болтове 26 лева
Скоби за маркучи 4 лева
Ауспухово гърне 94 лева
Скоба 2 лева
Ремък 8 лева
Задни спирачни накладки 42 лева
Чистачки 32 лева
Моторно масло 5 литра 46 лева
Маслен филтър 9 лева
Трансмисионно масло 2,5 л 28 лева
Предни спирачни накладки 60 лева
Свещи 18 лева
Задна чистачка 12 лева
Жило на съединителя 36 лева
Жило на ръчната спирачка 50 лева
2 всесезонни гуми 180 лева
Кабели за свещи 55 лева
Мигач 10 лева
Общо похарчени досега 1406 лева
Извод
Доста малко пари останаха: до края на теста разполагаме със само 54 лева, ако искаме да постигнем целта си. Но ние вярваме, че ще успеем, защото Пол има силно сърце.