2023
При автомобилите с електрическо задвижване батерията е сърцето на колата. В един момент обаче нейната гаранция свършва. Тогава смяната ѝ става доста скъпа
При автомобилите с двигател с вътрешно горене сериозният проблем с двигателя се счита най-често за тотална щета. При електромобилите електромоторите нямат този проблем – те се считат за издръжливи и неизискващи поддръжка. Тук фокусът е върху батерията на електромобила. Когато нейната гаранция от производителя свърши, електромобилът най-често губи драстично своята стойност.
Колко струва Tesla Model S без батерия?
Неотдавна в интернет за продажба бе обявена употребявана Tesla Model S, произведена през 2013 г. Цената ѝ след 75 000 километра: 13 500 лв.! Освен някои дребни проблеми на автомобила му липсваше една важна част: батерията. Без батерия електромобилът е тотална щета от икономическа гледна точка. Производителите се опитват да се справят с проблема, като дават щедри гаранции на батериите. Повечето марки сменят безплатно батерията, ако капацитетът ѝ спадне под 70 процента по време на гаранцията например от 8 години или 160 000 километра. Някои мерки дори дават по-големи гаранции: например Lexus дава 1 милион километра гаранция на своите батерии за Lexus UX 300e. Следва Daimler с Mercedes EQS и EQS-SUV: електрическият S-клас в двата си варианта има гаранция на батерията от десет години или 250 000 километра.
Официално цените за смяна на батерията не се споменават
Какво се случва обаче след срока на гаранцията? Или колко струва да смениш батерията на своя електромобил? На запитване от страна на AUTO BILD много от производителите се опитваха да избегнат даването на конкретен отговор, подчертавайки, колко ненужна е цялостната смяна или назоваваха цените на модул на батерията. Класически опит за прикриване.
Някои производители изобщо нямат смяна на батерията в програмата си
Някои производители така и не назоваха цена за смяна на батерията, твърдейки, че не предлагат такава резервна част! При повреда на батерията в гаранционния срок тя не бива заменена, а обновена. В такъв случай от Tesla дават заместваща батерия, а след обновяването на собствената на автомобила я връщат в колата.
Колко искат за смяна на батерията Dacia, Renault-Nissan и Honda
Honda искат за смяна на батерията на Honda e 15 000 лв. Пакетът от батерии за Dacia Spring струва 13 5000 лв., а от Renault дават само приблизителни цени. Те се отнасят за Zoe, Kangoo ZE и Twingo Electric – по 18 000 лв. Батерията на Twizy струва около 8000 лв. Nissan иска за нова малка батерия на Leaf (40 кВтч.) 20 500 лв. и 31 000 лв. за голямата батерия.
Цените за смяна на батерията при Volvo, Hyundai и Kia
Volvo, Hyundai и Kia посочват цени за модул на батерията. Причината: при повреда се сменя само дефектния модул, било невероятно да се повреди цялата батерия. Ако съберем броя на модулите в съответните батерии, то се получава следното: Hyundai Kona-e (100 кВт) 40 000 лв., Kona-e (150 кВт) 67 000 лв., Hyundai Ioniq 40 000 лв., Kia e-Niro (39,2 кВтч.) 14 000 лв., Kia e-Niro (64 кВтч.) 20 500 лв., Kia e-Soul (39,2 кВтч.) 11 500 лв., Kia e-Soul (64 кВтч.) 17 500 лв., Kia EV6 20 500 лв., Volvo XC40 Recharge 75 000 лв.