2016
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse World Record Edition, който в момента е обявен за продан от дилър на луксозни автомобили в Лондон, е автомобил на суперлативите. 16 цилиндъра, работен обем 8 литра, 1200 к.с. и максимална скорост 408,84 км/ч карат всеки почитател на високите скорости да настръхне и да поиска колата. „Извънземният“ суперспортист е един от общо осем произведени екземпляра на специалната серия WRC, поддържан е прилежно и е изминал само 1130 мили (1818 километра). Всичко това е прекрасно… само да не беше цената – автокъщата H.R. Owens иска 1,79 млн. паунда (около 4,6 млн. лева) за Bugatti-то. Това обаче е само върхът на айсберга. Според запознати значително внимание трябва да бъде обърнато и на сервизните разходи.
100 000 лева за компект колела
Да започнем с гумите. Четири броя струват 48 000 лева. В зависимост от начина на каране при 1,9-тонния Veyron те издържат между 3500 и 15 000 км. За да се застрахова срещу рискове, Bugatti препоръчва нов комплект гуми на всеки 5000 км или след едно каране на пълна газ. Колелата се демонтират и се изпращат за смяна директно в завода на Bugatti в Молсайм – без значение дали колата се намира във Франкфурт или в Пекин. Заради високото натоварване и монтажа на сложната аварийна система французите съветват клиентите си да сменят редовно и джантите. Когато тази стъпка бъде предприета, притежателите на Veyron „олекват“ със 100 000 лева. Стандартното обслужване струва 25 000 лева – и тази цена е аргументирана с големите усилия, вложени в поддръжката на комплексната техника. Все пак тя изисква смяната на 52 литра охладителна течност и 42 литра моторно масло!
Естествено, застраховката на подобен болид далеч не е евтина. По данни на Allianz годишното каско ще ви излезе около 60 000 лева. Резервоарът побира 100 литра бензин А98 – т.е. при актуалните цени на горивата едно зареждане ще ви излезе около 200 лева. Не звучи толкова страшно. На писта с близка до максималната скорост обаче Veyron „изгълтва“ 100-те литра само за 15 минути! За подобни пари човек може да поддържа и хеликоптер. На фона на останалите разходи данъкът е направо смешен – някакви си 3804 лева (в Германия – дори 1018 евро). Пресметливите ще изчислят, че накрая всеки километър с Bugatti-то ще ви струва около 30 лева. При нов VW Golf тази стойност е под „левче“….