2023
При минусови температури отоплението на електромобила харчи доста ток от батерията. Колко дълго ще остане топло на борда, ако електормобилът заседне или не се движи? И как стоят нещата при коли с двигател с вътрешно горене?
Постоянно се случва автомобилите да закъсат в снега. В такъв случай отоплението на автомобила може да се окаже животоспасяващо. Ще издържи ли парното, или ще няколко часа батерията ще се изтощи, а резервоарът ще свърши? И каква е ролята в случая на термопомпата?

Щефан Мьолер е изпробвал това с електромобил: шефът на Nextmove, най-голямата фирма в Германия за отдаване на електромобили под наем, е пренощувал в Kia e-Niro. При температура от минус 5 градуса той е паркирал корейския кросоувър-SUV с електрическо задвижване в снега. За приятна атмосфера през нощта Мьолер настроил температурата в купето на 19 градуса.
В началото на теста батерията на e-Niro е била заредена на 86 процента, а пробегът е бил 358 километра. Мьолер: „При студения старт e-Niro осигури веднага мощност на отопление от 7 кВт. Така в автомобила бързо стана топло. Когато автомобилът достигна желаната температура, термопомпата помогна, мощността на отоплението да бъде поддържана икономично на под 1 кВт. постоянна мощност. На следващата сутрин, девет часа и половина по-късно, неговият извод: в m e-Niro човек може да пренощува наистина удобно – или просто да прекара заседнал в снега това време.
На сутринта в автомобила има достатъчно пробег
Много по-важно е обаче, как се е отразил разходът на ток за отопление през нощта на пробега? Резултатът: Kia е „изгорила“ приблизително 0,8 кВтч. Зарядът на батерията е паднал с 12 процента – от 86 на 74 процента, а пробегът се бе редуцирал със 70 километра (7,37 километра на час). Щефан Мьолер: „В отопления e-Niro можеше теоретично да изкарам и три дни.“
Неговото предупреждение: „При много студено време по-добре потегляйте с по-голям резерв на батерията, при положение, че бъдете изненадани от снега.“ Това, естествено важи за горивото в автомобил с двигател с вътрешно горене. Мьолер също така е тествал и зареждането при минусови температури. Резултатът: e-Niro зарежда и при минус 10 градуса с 13 кВт.

Без термопомпа батерията на електромобила се изтощава по-бързо
Не всички електромобили са оборудвани с термопомпа – и не всички имат такава голяма батерия като Kia e-Niro с капацитет от 64 кВтч. При такива модели на преден план излизат недостатъците на електромобилите: електромоторът не произвежда топлина, така че за отоплението се изразходва ток директно от батерията, който иначе трябва да е резервиран само за придвижване.
Така, че парното на електромобила харчи ток от батерията: 1,5-2 киловата на час, в зависимост от автомобила. Освен това електрониката на електромобила с мениджмънта на зареждане и на батерията също постоянно харчи ток – около 0,5 кВтч. Подгряването на предното и на задното стъкло харчи дори 0,8 кВтч.! Ако всички тези консуматори са активирани, то батерия с капацитет от 20 кВтч. и без термопомпа ще се изтощи само след няколко часа. Затова през зимата водачите на електромобили трябва да са доста пестеливи с допълнителните консуматори като подгряване на стъклата, вентилацията или аудиосистемата.

Достатъчно топлина при двигателя с вътрешно горене
Двигателят с вътрешно горене може да използва само част от енергията на горивото за движение – повече от половината се отделя като топлинна енергия. Това е особено практично за каране през зимата! Топлината отива отива в охладителната система и може да бъде използвана като източник на отопление. Така можете да издържите и на много ниски температури.
На празен ход модерният двигател с вътрешно горене изразходва само частица от енергията, необходима за придвижване: Дизеловият двигател с работен обем от 2 литра, каквито има най-често в седаните от среден клас, се нуждае от около 0,5 до 0,7 литра на час. При обем на резервоара от 50 литра това означава работа на двигателя в продължение на почти три дни – стига разбира се, резервоарът ви да е пълен и да не пускате консуматори като климатична инсталация, подгряване на предното и задното стъкло, фарове или аудиосистема. За 100 вата допълнителна консумация разходът на гориво се увеличава с 0,1 литра. Това може да означава 1 литър на час или дори повече.
Само малка степен на отоплението при малки бензинови двигатели
При бензиновия двигател разходът на гориво е по-голям, а коефициентът на полезно действие – по-нисък от този на дизела. Затова и разходът при празен ход на бензиновия двигател е от порядъка на 0,8 до 0,9 литра на час. Така един автомобил с бензинов двигател и пълен резервоар може да работи на място няколко дни, преди резервоарът му да свърши. Тук също трябва да внимавате в аварийна ситуация и да използвате по-малко консуматори! При по-малките двигатели парното при ниски обороти може да не е достатъчно силно. Какво да правим в такъв случай? Няма да си помогнете много, ако си играете с педала на газта, тоест, ако качвате оборотите. На място няма да можете да загреете автомобила достатъчно.
При пътуване през зимата ви съветваме да имате в автомобила си едно или няколко одеяла, за да се стоплите в случай на нужда. Може ли двигателят да прегрее при работа на празен ход? Не, модрните двигатели имат електронно управление и при силно загряване се включва перката на вентилатора.

На какво трябва да обърнем внимание при пътуване през зимата
Колко дълго ще остане топло в автомобила зависи най-вече от нивото на гориво в резервоара и нивото на заряд на батерията. Затова при екстремни атмосферни условия през зимата карайте по възможност с пълен резервоар, респективно заредена догоре батерия, като при всяка една отдала се възможност се възползвайте да дозаредите (гориво, батерия)!
Малко повече оборудване няма да ви навреди: поне едно топло одеяло за всеки пасажер ● термос с гореща вода или супа ● нещо за хапване ● кабел за зареждане на смартфона – може да се наложи да говорите по-дълго по телефона! ● челник ● малка лопата с къса дръжка ● кабели за стартиране.