В момента загубата на доверие на клиентите спрямо автомобилните производители е огромна. Скандалът с VW за манипулирания софтуер за управление на двигателите се съчета с множество малки и големи разочарования от целия бранш за последните години. Клиентите, закупили „калпав“ автомобил, който се превръща в голям проблем заради немарливостта на производителите, стават все повече – и се чувстват измамени и изоставени. Един инструмент за възстановяване на това доверие биха били дългите гаранции. И затова няма нищо чудно, че една марка, която предлага 7 години гаранция, печели първото място в тазгодишния преглед на качеството на AUTO BILD.
Прегледът включва резултатите от различни тестове и проучвания на пазара: сервизни акции, докладът на TÜV, продължителните тестове, тестовете на сервизите, писмата на читателите и гаранционните условия участват в крайния резултат – също както и актуалното проучване на Forsa за задоволството на клиентите. Как се представят автомобилните производители от Top 20?
Kia за пръв път е на първо място
В тазгодишния преглед на качеството първото място се поделя между Mazda – и за пръв път и Kia. Редакторът на AUTO BILD Матиас Мьотч казва: „Двойната корейско-японска победа съвсем не е изненадваща. В дългосрочен план първото впечатление от новия автомобил съвсем не е най-важно – задоволството на клиентите се създава от дългата гаранция. И който трябва да отстрани познат производствен дефект при своя 3- до 5-годишен автомобил и трябва да се моли за поемане на разходите по ремонта, не среща никакви проблеми. Германските производители трябва да се замислят точно в тази посока.“ Toyota – която през последните три години винаги бе на първо място, тази година остава на трето място (заедно с Honda и Hyundai). По-добро класиране не бе възможно заради множеството сервизни акции и провалите при тестовете на сервизите.
VW се „хлъзва“ до 18-то място
Германските автомобилни производители BMW, Mercedes, Opel и Audi са в средата на класацията. VW, които през миналата година бяха на 14-то място, се „хлъзват“ до 18-то място. Оценката на AUTO BILD: проблемните зони при VW се увеличават. И това са засяга само драматичните разкрития по отношение на манипулираните управляващи блокове на двигателите. Най-добре от германските марки се представя BMW – седмо място.
Fiat отново е на последно място
На последно място в прегледа на качеството на AUTO BILD отново е Fiat. Още от 2001 година „италианците“ заемат някое от последните места. А и собственият имидж на Fiat е най-нисък сред всички участващи марки. 14 процента от анкетираните се оплакват от високата склонност към ремонти.
И още една много важна класация – базирана на мнението на собствениците:
Как оценявате качеството на марката, към която принадлежи личният ви автомобил по скала от 1 до 10?
В рамките на представително проучване Forsa (институт за социални изследвания и статистически анализи) проведе 8187 анкети със собственици на автомобили през 2015 година. Основният въпрос в ексклузивното проучване на AUTO BILD: как оценявате качеството на марката, към която принадлежи личният ви автомобил, по скала от 1 до 10? Резултатите участват в крайния резултат от прегледа на качеството. Въпреки че мненията за собствената марка винаги са субективни, резултатите до голяма степен отговарят и на впечатленията на AUTO BILD.
Volvo е категоричен лидер с голяма преднина пред останалите марки в прегледа на качеството. Клиентите на марката нямат почти никакви забележки към качеството. Готовността отново да закупят автомобил на марката е 87 процента – абсолютно върхова стойност!
Volvo 9,3
Audi 9,1
BMW 9,0
Mercedes 8,9
Mazda 8,7
Toyota 8,7
VW 8,6
Honda 8,5
Kia 8,5
Nissan 8,5
Skoda 8,5
Ford 8,2
Opel 8,2
Seat 8,2
Hyundai 8,1
Dacia 8,0
Renault 8,0
Citroën 7,9
Peugeot 7,9
Fiat 7,6
Средно 8,4
КЛАСИРАНЕТО:

1-во място (две марки): Kia
Страхотна гаранция, безупречна равносметка от пощенската кутия за оплаквания, добри оценки в продължителните тестове – първо място. Картината се влошава леко от относително ниските оценки пред TÜV.

1-во място (две марки): Mazda
Добър собствен имидж, висока надеждност. Въпреки някои проблеми с корозията Mazda е а върха във всяко отношение. И споделя победата с Kia.

3-то място (три марки): Honda
Да, японците винаги са били надеждни. Клиентите също изглеждат доволни. Но има още много какво да се желае: например по отношение на сервизните акции и гаранциите.

3-то място (три марки): Hyundai
Много добри гаранции, високо задоволство на клиентите в кутията за оплаквания, добри резултати от продължителните тестова – това заслужава похвали. При корейците обаче има още какво да се желае по отношение на собствения имидж.

3-то място (три марки): Toyota
Много подобрения и провал при теста на сервизите. Това не е достатъчно за победа и през тази година.

6-то място: Volvo
Volvo може да се похвали с най-доволните клиенти. Марката има потенциал да се изкачи още по-напред в класацията.

7-мо място (две марки): BMW
Това е по-скоро средно представяне на всеки производител, който претендира за премиум лигата. В оценката на TÜV BMW изостана с една единица през предходната година – и не се изкачи нагоре през 2015 година.

7-мо място (две марки): Dacia
От една страна, стара, опростена френска техника, при която проблемите вече са отстранени. От друга страна: познатите от Renault проблеми пред TÜV. Клиентите на Dacia сами трябва да решат дали по-евтиното е по-изгодно.

9-то място: Nissan
Прилично представяне. Но дъщерната марка на Renault не е сред отличниците от Япония.

10-то място: Mercedes
Като изключим премиум-имиджа, представянето на Mercedes е средно. Все още има много какво да се желае.

11-то място (три марки): Opel
Opel не блеси в нито една дисциплина. Дефицитите при собствения имидж не са отстранени

11-то място (три марки): Renault
Добра тенденция при Renault. Но като цяло картината не е много розова.

11-то място (три марки): Seat
Един великолепен резултат от продължителния тест не е достатъчен. Seat трябва да се бори със същите проблеми като концерна-майка Volkswagen.

14-то място (две марки): Audi
От една страна, Audi впечатлява с добрите оценки пред TÜV и изключителните стойности на собствения имидж, но от друга страна страда от типичните за концерта VW проблеми. А това не е равносилно на премиум-качество.

14-то място (две марки): Skoda
Водачите на Skoda са убедени в качествата на своята марка, лоялността им е много висока. Но чехите имат сериозни проблеми заради типичните за концерна VW проблеми.

16-то място (две марки): Citroën
Нещо трака тук! През всичките години има оплаквания от странни звуци при прегледа на качеството. За съжаление лошото представяне пред TÜV също има традиции при Citroën. Така не се създават дълготрайни връзки.

16-то място (две марки) Peugeot
Peugeot се опитва да възвърне загубеното доверие на клиентите с по-дълга гаранция. Равносметките от TÜV и от кутията за оплаквания сочат, че при французите нещата се подобряват.

18-то място (две марки): Ford
Ford са се представяли и по-добре в класацията на TÜV-също и при впечатлението от качеството. Днес положението е средно.

18-то място (две марки): VW
Проблемните зони се увеличават, на проблемите не се обръща внимание, не само по отношение на отработените газове.

20-то място: Fiat
Fiat се класира на последните места още от първите години на прегледа на качеството. Надеждата умира последна …