Citroën C1 1.0 и братята му
ТОЧНО ФЕНОВЕТЕ НА CITROEN много трудно приеха С1 – поне в началото. Фактът, че Peugeot участваше в разработката, вече бе традиция и не предизвикваше особени притеснения. Проблемът беше, че Toyota също беше част от проекта, а общият продукт без особени изменения за всяка марка се произвеждаше в Чехия. А това вече бе прекалено за традиционалистите.

Работното място на водача е по-висококачествено, отколкото изглежда. Простичките пластмаси са издръжливи
Но стратегията на концерна се оказа сполучлива. Никой друг модел на Citroën не постигаше по-добри оценки пред TÜV от С1. Статистиката се помрачаваше единствено от прекалено слабите спирачни дискове. Това, което дразнеше повече водачите от инспекторите, бяха големите отклонения в качеството през първите години. И без това доста обикновеният кокпит дразнеше с тракане и скърцане. А ако интериорът прилича на аквариум, това най-вероятно се дължи на нахлуване на вода от задните прозорци или от задното стъкло. Но ако не се притеснявате от опростената концепция и попаднете на модел с ESP, ще се сдобиете с много зрял малък градски автомобил с добре запазваща се стойност. Което също е нетипично за Citroën.
Минуси: спартанско оборудване в интериора, ESP само като опция, в отделни случаи проникване на вода в задната част.
Плюсове: пъргав и надежден автомобил с евтина поддръжка, добро запазване на стойността, предлага се и с 5 врати.
Opel Corsa 1.0
ВСИЧКО ЗАПОЧНА С ТАКЪВ МИНИМАЛЕН АВТОМОБИЛ – когато в Рюселсхайм решиха да допълнят палитрата от модели с Corsa A. Малък, лек, ръбест и евтин автомобил, който се вписваше в своето време и постигна големи успехи. Четвъртото поколение е доста по-голямо, с дължината си от близо 4 метра и теглото от почти 1 тон се доближава до компактните модели. Но теглото се отразява негативно на динамиката. Дори и обективно 18,2 секунди до 100 км/ч не могат да бъдат наречени динамично ускорение, а усещането за мудност се подсилва и от ниските шумове в интериора. Акустично ни дразнят тракащите детайли в интериора, скърцащите вентилатори на отоплението и скрибуцащите стъклоповдигачи. Има големи отклонения в качеството на изработката.
Шумните, предлагани до 2009 г. трицилиндрови мотори не са препоръчителни. За сметка на това Corsa D се представя много добре пред TÜV – с по-високи оценки от средното при всички проверени автомобили. Много добро постижение са и 5-те звезди при краштеста Euro NCAP, шестте серийни въздушни възглавници и ESP. Поради непостоянното качество на изработката цените падат бързо. А това е хубаво за купувачите на употребявани автомобили – добри и „млади“ екземпляри може да бъдат намерени на цени от 8000 лева.
Минуси: cредни динамични характеристики и разход на гориво, непостоянно качество, ниска стабилност на цената.
Плюсове: уверено поведение на пътя, подходящ за дълги пътувания автомобил, пълно оборудване за сигурност, много солиден като цяло.
Smart Fortwo 1.0
ВТОРОТО ПОКОЛЕНИЕ НА SMART, въведено на пазара през март 2007 г., е доста по-зрял автомобил. Дължината бе увеличена с близо 20 сантиметра. Което обаче не позволява да го паркирате напречно – толкова популярна маневра при първия Smart. Иначе купувачите на употребявани екземпляри са доволни от значително по-високото качество. Това моделно семейство редовно се класира от TÜV на първите места при най-малките автомобили. Само в редки случаи инспекторите имат забележки към износване на шарнирите на окачването и тампоните на двигателя. Турбокомпресорите са много издръжливи – ако им позволите да загреят до работна температура, а после и да се охладят преди изключване на мотора и редовно им сменяте маслото. Същото важи и за секвенциалните 5-степенни трансмисии. Бавното и придърпващо превключване, при което водачът и пътникът до него кимат с глави, е подобрено спрямо предишното поколение, но все още е досадна особеност на модела. Иначе двамата пътници се радват на висока пасивна сигурност. Smart е скъп – и като нов, и като употребяван автомобил. Стойността на добре поддържаните екземпляри пада бавно.
Минуси: място само за двама, трополещо поведение на пътя, индиректно кормилно управление, изнервяща секвенциална скоростна кутия.
Плюсове: екстремна управляемост, безкласов имидж, много ниски разходи по поддръжката, висока пасивна сигурност, добро запазване на стойността.
Suzuki Swift 1.3
СПОРТИСТЪТ ОТ ТАЗИ ПЕТОРКА е производство на Suzuki. Неговите 92 к.с. са достатъчни да изпревари всички останали. Този произвеждан от 2005 до 2010 г. Swift много напомня на своя по-голям брат MINI от Великобритания. Благодарение на директното му кормилно управление, стегнатото окачване и добрите динамични характеристики ще доловите духа на GTI – в един подреден кокпит, в който напълно липсват ретро елементи.
Обща с модела на MINI от първо поколение е и склонността към повреди на скоростната кутия. Множество собственици съобщават за тотални повреди на трансмисиите. Смяната е скъпа, сумата може да достигне над 3500 лева. Но останалата част от автомобила е солидна е безпроблемна. В рамките на 9 сервизни акции производителят се справи успешно с повечето недостатъци. А това гарантира добри оценки пред TÜV. И се оценява и от купувачите на употребявани автомобили, които трябва да преглътнат високата цена. Малка утеха за тях: истинското MINI е дори още по-скъпо.
Минуси: слабо окачване, повреди на скоростните кутии, ESP е серийно едва от 2009 г.
Плюсове: японска солидност, комбинирана с добра защита срещу корозия и висока доза радост от шофирането. Както и умерен разход на гориво.
VW Polo 1.2
АКО СЪДИТЕ ПО КОМФОРТА НА ВОЗЕНЕ, може да решите, че сте седнали в компактен автомобил. Polo от моделното семейство 9N има размерите на Golf II от 80-те години, вози комфортно, превключването на предавките и кормилното управление функционират чудесно. Оборудването за сигурност е добро, ESP се предлагаше срещу доплащане за всички варианти. И затова не е чудно, че Polo е предпочитано не само от начинаещите водачи. За съжаление качеството не е такова, каквото може да очаквате при добрия имидж. При ранните модели алуминиевите мотори замръзват, ангренажните вериги се късат. Цилиндровите глави на дизеловите мотори се пукат често, масово се повреждат елементите помпа-дюза. В продължителния тест на AUTO BILD едно Polo 1.2 се провали тотално. И постоянно има проблеми с електрониката. Но феновете на употребявани автомобили не се плашат от тези проблеми и купуват – вероятно заради добрия имидж на марката. Всъщност препоръчителни са единствено добре поддържаните модели със сервизна книжка, произведени след фейслифта през 2005 г.
Минуси: късащи се ангренажни вериги, отказваща електроника, мудни трицилиндрови мотори, бързо износващи се съединители.
Плюсове: много балансиран и зрял малък автомобил, с приятно управление и комфорт, висока стабилност на цената.