2022
ЗА УСПЕХА НА МАЛКИТЕ SUV-ове няма какво повече да се каже. С компактни размери, разнообразие и решаваща, малко по-голяма височина на седене те се борят за ума и сърцата на купувачите. И това функционира с успех. От своя дебют през 2017 г. VW T-Roc е с постоянно присъствие в Топ 10 на най-продаваните модели в Германия, но конкуренцията също не спи. Renault Captur и Ford Puma се появиха на пазара през 2019. Крайно време е за германския бестселър да бъде освежен, за да защити позициите си. Новият модел се разпознава добре по загладената предница, която сега е с по-малко на брой хоризонтални елементи, но затова пък с преминаваща през цялата широчина LED ивица. На LED техника сега се залага и при фаровете и задните светлини. Последните са по-тънки и с нова графика. Като цяло T-Roc е по-изчистен, по-семпъл и по-загладен. За някои е и прекалено примерен – въпрос на вкус.
Известно е, че изборът е голям. Ford Puma залага на голямата си радиаторна решетка и фарове а ла Porsche Macan. Изглежда по-апетитно от своите конкуренти. До голяма степен Renault Captur е запазил характера на своя предшественик. Прилича на повдигнато Clio – може да си го позволи, защото е сред най-продаваните в своя клас в Европа. Сравняваме трите модела с висока позиция на седене така, както се купуват най-често. С предно задвижване и 140 (Captur) до 155 к.с. (Puma). Малки бензинови двигатели с достатъчно резерви от мощност. В T-Roc ни изненадва първо скоростният лост. Изключително дълъг, стърчи от централната конзола. За да боравите с него, трябва да държите ръката си високо и да превключвате на дълги ходове. Все пак останалата част на тялото се наслаждава на голяма широчина.
T-Roc предлага най-много място и най-вече най-удобно качване. При Captur и особено при Puma ще ви отеснее значително по-бързо. Моделът от Кьолн изисква сериозно навеждане, за да си спестите цицините при качване и слизане. Renault също не е за дългучи, макар и пространството за краката да не е недостатъчно. При вместимостта на багажника „французинът“ отстъпва на „германеца“. Навсякъде обаче има достатъчно място за разполагане на товари. Ако планирате да теглите тежки ремаркета, то трябва да се насочите към VW, който с прикачен товар от 1,5 тона изпреварва Ford и Renault, които предлагат максимум 1,2 тона. VW е отпред и в раздела за свързаност – тук фейслифтът се е отразил добре на модела. Навигационната система „Discover Pro“ струва 2794 лв., но е много добра и за разлика от останалите две може да се активира с „Hello Volkswagen“. Моделът от Волфсбург предлага и единствен CarPlay свързаност без кабел. Приложенията може да се купят допълнително, но липсва въртящ се превключвател за силата на звука. Системата на Renault реагира с леко забавяне, а по време на движение въвеждането на целта можеше да е и по-лесно. За сметка на това системата за гласови команди работи добре. Системата Sync на Ford прави впечатление на по-семпла. Дисплеят можеше да е разположен и с по-добра ориентация към водача. Малките букви на навигационната система се уцелват трудно по време на движение, а гласовите команди не се приемат от раз.
Доплащащото се окачване DDC на T-Roc пък вози доста комфортно. Поне в комфортен режим. В спортен режим ще бъдете по-добре информирани за неравностите на пътя. Същото важи и за управлението, което предлага необходимата стегнатост за всеки. Също адаптивно, макар и с по-стегната настройка, е окачването на Puma. Renault вози по френски меко. Бихме желали единствено малко повече решителност от кормилното управление, както и по-интензивна обратна връзка. По-уютната му натура си проличава и на тестовата отсечка, където системата ESP – не може да се изключва при нито един от трите модела – реагира най-строго. VW остава неутрален, като също залага на сигурността. Спирачният му път от 38,2 метра е по-скоро на средно ниво. Малко по-добър – 37,6 метра – е резултатът на Puma.
Още повече, че Ford междувременно владее по традиция добрата динамика. Така в граничната зона Puma леко поднася със задница – това доставя удоволствие, макар и купувачът да не го очаква в ежедневието. Ford доказва спортен дух и при двигателя. 1-литровият 3-цилиндров мотор е най-шумен, но притежава най-добрите динамични характеристики в теста. Естествено иска обороти. Значително по-култивиран, макар и по-тромав е агрегатът на Renault – все пак той притежава и най-ниската мощност. Идеалния компромис между мощност и комфорт предлага притежаващият най-голям работен обем двигател на VW. 1,5-литровият мотор работи подчертано култивирано, като ускорява мощно и от долния диапазон на оборотомера. Затова пък харчи малко повече от агрегатите на Ford и Renault – 7,7 литра. Те се задоволяват със 7 л/100 км.
При покупката на T-Roc ще трябва да се бръкнете дълбоко. С цена на тестовия автомобил от 56 751 лева цената му е с цели 11 171 лева над тази на Renault. С 52 100 лева Puma също е по-евтина. Победител по точки стана обновеният T-Roc, но трите автомобила са близки един до друг и са добра покупка. Нищо чудно, че малките SUV-ове са толкова успешни.
1-во място: VW T-Roc 1.5 TSI Style Култивирано, мощно задвижване, висок комфорт на возене. Отчасти обикновени материали.
2-ро място: Ford Puma 1.0 EcoBoost ST Line Спортно окачване, шумен мотор. Дефицити при предлаганото място.
3-то място: Renault Captur TCe 140 Приличен комфорт на возене, приятен, но малко тромав двигател. Достъпна цена.
Извод
VW T-Roc е перфектен всестранен талант с много място, култивиран двигател и добър комфорт. Единствено спирачният път и високата цена са малко разочароващи. Динамичната Puma е спортната алтернатива в теста. Доставя удоволствие във всекидневието, но трябваше да предлага малко повече място. За добре балансираното Renault остава само третото място.