Кой ще спечели битката на малките SUV-ове (ТЕСТ)

1310
2022

ЗА УСПЕХА НА МАЛКИТЕ SUV-ове няма какво повече да се каже. С компактни размери, разнообразие и решаваща, малко по-голяма височина на седене те се борят за ума и сърцата на купувачите. И това функционира с успех. От своя дебют през 2017 г. VW T-Roc е с постоянно присъствие в Топ 10 на най-продаваните модели в Германия, но конкуренцията също не спи. Renault Captur и Ford Puma се появиха на пазара през 2019. Крайно време е за германския бестселър да бъде освежен, за да защити позициите си. Новият модел се разпознава добре по загладената предница, която сега е с по-малко на брой хоризонтални елементи, но затова пък с преминаваща през цялата широчина LED ивица. На LED техника сега се залага и при фаровете и задните светлини. Последните са по-тънки и с нова графика. Като цяло T-Roc е по-изчистен, по-семпъл и по-загладен. За някои е и прекалено примерен – въпрос на вкус.

При Ford спортът е на почит – затова и Puma изглежда най- потентно и най-динамично.
В кокпита емоциите леко спадат. Системата за управление на кокпита е малко сложна. Добре: асистентът за смяна на пътната лента може да се деактивира от лостчето на мигачите. Стегнато до малко трудно превключване на предавките
Серийни 18-цолови джанти при ниво ST-Line X.
Водачът Иво сияе на задната седалка, макар и качването да е всичко друго, но не и лесно: Puma е най-тясно скроена, отворът на вратата е малък, а опционалният панорамен покрив коства допълнително от пространството за главите.
Единственият 3-цилиндров двигател в теста е пъргав и предлага най- добрия пърформънс. Конкурентите обаче са по-култивирани.
Приятни спортни седалки. Обичащите комфорта трябва да се насочат към друго ниво на оборудване или направо
към друг модел.
С 456 литра багажникът предлага най- много място при изправени седалки.

Известно е, че изборът е голям. Ford Puma залага на голямата си радиаторна решетка и фарове а ла Porsche Macan. Изглежда по-апетитно от своите конкуренти. До голяма степен Renault Captur е запазил характера на своя предшественик. Прилича на повдигнато Clio – може да си го позволи, защото е сред най-продаваните в своя клас в Европа. Сравняваме трите модела с висока позиция на седене така, както се купуват най-често. С предно задвижване и 140 (Captur) до 155 к.с. (Puma). Малки бензинови двигатели с достатъчно резерви от мощност. В T-Roc ни изненадва първо скоростният лост. Изключително дълъг, стърчи от централната конзола. За да боравите с него, трябва да държите ръката си високо и да превключвате на дълги ходове. Все пак останалата част на тялото се наслаждава на голяма широчина.

Изработката на Renault принципно е на ниво, но при движение по лоши пътни настилки достига своите граници
8-инчовият тъчскрийн с вертикална ориентация често работи със забавяне, а символите са твърде малки. Класическото управление на климатичната инсталация е разположено отдолу и е доста добре достъпно.
В ниво на оборудване Intens Captur идва серийно със 17-цолови алуминиеви джанти
По-скоро малкият формат се отразява добре на комфорта на возене и на цената, която е по-изгодна. Предлаганото място на втория ред е силно ограничено. Повърхността на сядане е къса и разположена ниско, а заради скосения покрив пространството за главите не e щедро. Качването през тесните отвори също изисква добра физическа форма
1,33-литровият 4-цилиндров агрегат (5) е съвместна разработка с Mercedes, като работи култивирано и икономично. Той разгръща мощността си с лекота и линейно, но прави впечатление на малко тромав.
Широките кресла предлагат добър комфорт на возене. Те обаче не предлагат достатъчна странична опора.
Най-малка вместимост на багажника от трите модела в теста.

T-Roc предлага най-много място и най-вече най-удобно качване. При Captur и особено при Puma ще ви отеснее значително по-бързо. Моделът от Кьолн изисква сериозно навеждане, за да си спестите цицините при качване и слизане. Renault също не е за дългучи, макар и пространството за краката да не е недостатъчно. При вместимостта на багажника „французинът“ отстъпва на „германеца“. Навсякъде обаче има достатъчно място за разполагане на товари. Ако планирате да теглите тежки ремаркета, то трябва да се насочите към VW, който с прикачен товар от 1,5 тона изпреварва Ford и Renault, които предлагат максимум 1,2 тона. VW е отпред и в раздела за свързаност – тук фейслифтът се е отразил добре на модела. Навигационната система „Discover Pro“ струва 2794 лв., но е много добра и за разлика от останалите две може да се активира с „Hello Volkswagen“. Моделът от Волфсбург предлага и единствен CarPlay свързаност без кабел. Приложенията може да се купят допълнително, но липсва въртящ се превключвател за силата на звука. Системата на Renault реагира с леко забавяне, а по време на движение въвеждането на целта можеше да е и по-лесно. За сметка на това системата за гласови команди работи добре. Системата Sync на Ford прави впечатление на по-семпла. Дисплеят можеше да е разположен и с по-добра ориентация към водача. Малките букви на навигационната система се уцелват трудно по време на движение, а гласовите команди не се приемат от раз.

В миналото изборът на материали във вътрешното пространство на T-Roc често бе критикуван.
Сега качеството е подобрено. Все пак по тапицериите на задните врати и в долната част на арматурното табло има потенциал за подобрение. Вече серийно в средата на таблото е разположен новият 13,2-инчов тъчскрийн, който работи със софтуера на новия Golf.
Тестовият автомобил бе оборудван със струващите 1944 лева 19-цолови джанти (3). Това, че въпреки тях комфортът е добър, се дължи на регулиращото се окачване DDC (2040 лв.).
Отзад моделът от Волфсбург предлага най-голяма широчина, най-доброто място за главите и най-добре оформените седалки. Макар и да не изглежда така, пространството за краката е недостатъчно.
С 445 литра при изправени седалки вместимостта е на средно ниво, а с 1290 литра при сгънати седалки автомобилът на VW е майстор-товарачът тук.
1,5-литровият TSI агрегат (6) е идеален двигател за всекидневието с добра култивираност и достатъчно резерви от мощност.
Опционалните седалки ErgoActive си струват само за изминаващите много километри.

Доплащащото се окачване DDC на T-Roc пък вози доста комфортно. Поне в комфортен режим. В спортен режим ще бъдете по-добре информирани за неравностите на пътя. Същото важи и за управлението, което предлага необходимата стегнатост за всеки. Също адаптивно, макар и с по-стегната настройка, е окачването на Puma. Renault вози по френски меко. Бихме желали единствено малко повече решителност от кормилното управление, както и по-интензивна обратна връзка. По-уютната му натура си проличава и на тестовата отсечка, където системата ESP – не може да се изключва при нито един от трите модела – реагира най-строго. VW остава неутрален, като също залага на сигурността. Спирачният му път от 38,2 метра е по-скоро на средно ниво. Малко по-добър – 37,6 метра – е резултатът на Puma.

Още повече, че Ford междувременно владее по традиция добрата динамика. Така в граничната зона Puma леко поднася със задница – това доставя удоволствие, макар и купувачът да не го очаква в ежедневието. Ford доказва спортен дух и при двигателя. 1-литровият 3-цилиндров мотор е най-шумен, но притежава най-добрите динамични характеристики в теста. Естествено иска обороти. Значително по-култивиран, макар и по-тромав е агрегатът на Renault – все пак той притежава и най-ниската мощност. Идеалния компромис между мощност и комфорт предлага притежаващият най-голям работен обем двигател на VW. 1,5-литровият мотор работи подчертано култивирано, като ускорява мощно и от долния диапазон на оборотомера. Затова пък харчи малко повече от агрегатите на Ford и Renault – 7,7 литра. Те се задоволяват със 7 л/100 км.

При покупката на T-Roc ще трябва да се бръкнете дълбоко. С цена на тестовия автомобил от 56 751 лева цената му е с цели 11 171 лева над тази на Renault. С 52 100 лева Puma също е по-евтина. Победител по точки стана обновеният T-Roc, но трите автомобила са близки един до друг и са добра покупка. Нищо чудно, че малките SUV-ове са толкова успешни.

1-во място: VW T-Roc 1.5 TSI Style Култивирано, мощно задвижване, висок комфорт на возене. Отчасти обикновени материали.

2-ро място: Ford Puma 1.0 EcoBoost ST Line Спортно окачване, шумен мотор. Дефицити при предлаганото място.

3-то място: Renault Captur TCe 140 Приличен комфорт на возене, приятен, но малко тромав двигател. Достъпна цена.

Извод

VW T-Roc е перфектен всестранен талант с много място, култивиран двигател и добър комфорт. Единствено спирачният път и високата цена са малко разочароващи. Динамичната Puma е спортната алтернатива в теста. Доставя удоволствие във всекидневието, но трябваше да предлага малко повече място. За добре балансираното Renault остава само третото място.

Приликите не са случайност, а се дължат на класа. При дължината също почти няма разлики – 4,21 метра (Ford) до 4,24 метра (VW)

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв