2021
Ако сте собственик на SUV, вероятно не ви е лесно. Според екологични организации като „Грийнпийс“ със своя автомобил вие не само замърсявате в по-голяма степен природата, а и носите по-висок потенциален риск да причините смърт при евентуална катастрофа. Но отличават ли се всъщност водачите на SUV от тези на конвенционални автомобили? Дали зад волана на тежките машини седят повече нарушители на правилата за движение? Или това са предимно жени и пенсионери, които предпочитат по-добрия обзор?
Колегите от германския вестник „Велт“ решиха да направят справка в масивите на застрахователните агенции. Подобно на собствениците на други автомобили и тези на SUV трябва да предоставят своите свързани с поведението на пътя данни при сключването на нова полица. Анализът показва, че типичният водач на SUV не съществува. По-скоро трябва да се прави разлика между хората, които шофират малки и големи SUV.
Докато водачите на малки и средноголеми SUV дори имат по-малко наказателни точки от средностатистическото ниво на германските шофьори, тези зад волана на големи SUV доста по-често биват хващани от полицията в нарушения. При малките SUV като BMW X1 или Audi Q2 шофьорите с нарушения са с осем процента по-малко отколкото всички шофьори общо. Също така при средните по големина SUV като Х3 или Q5 процентът нарушители под общото ниво за страната е четири. Очевидно непослушните си падат по големи SUV и джипове от калибъра на Х5 и Q7. При тях делът на собствениците с нарушения в картотеката на германската полиция във Фленсбург е с 40 процента над средното ниво. Това обаче не означава, че с нарушенията си са предизвикали и катастрофи. Общо делът на водачи на SUV, които са имали щети по време на път, е пет процента под средната стойност, при джиповете дори 21 процента.

Статистиката показва също така, че собствениците на SUV шофират своите автомобили малко по-често. Средният брой километри годишно възлиза при моделите SUV на 13 300 км. Това са с 13,6 процента повече, отколкото при другите автомобили. Може би логично, тези хора обикновено нямат месечна или годишна карта за градския транспорт. Само 8,2 процента от собствениците на SUV в Германия са отговорили положително на този въпрос. При другите автомобили процентът е малко по-висок – десет.
Широко разпространеното мнение, че сред собствениците на SUV има много жени, които с тях закарват децата си на детска градина или на училище, не се потвърждава от статистическите данни. Делът на собственици на SUV в Германия е най-висок при мъжете на възраст между 70 и 79 години. Седемнадесет процента от тази група шофират SUV или джип. На второ място с 16,2 процента са мъжете между 60 и 69 години. При жените от същите възрастови групи собственици на SUV са само около десет процента. Но да не забравяме, че статистиката ни показва само кой е собственикът, а не кой шофира автомобила. Това важи в особена степен и за България.
Твърдението, че SUV-овете запушват градовете, поне в Германия не излиза съвсем вярно. Най-много регистрирани SUV има в провинция Мекленбург/Предна Померания (11,6 процента), следвана от Тюрингия и Бранденбург, всички на територията на бившата ГДР. При градовете също така на първо място изненадващо не са големи мегаполиси, а по-скоро средни по големина населени места. Най-висок дял SUV-ове има регистрирани в Крефелд (11,4 процента), следван от Мюлхайм на Рур и Любек. Мюнхен е едва на пето място, Берлин дори на четиринадесето.