Кой е най-добрият малък премиум SUV?


2
май
2018

Расов спортен SUV или рустикален катерач – не сме наясно къде трябва да разпределим модел като новото Volvo XC40. От една страна, компактният SUV е шик и престижен колкото по-големите си братя, а с 2-литровия турбодизелов двигател със 190 к.с. е доста добре моторизиран. Освен това е оборудван с двойно задвижване. Тоест може да излезе извън нормалните пътища! От друга страна пък, моделът на Volvo трябва да е добре подготвен за всекидневието. Комфорт, разход на гориво, място за пътници и багаж. Затова се питаме – къде е територията на XC?

Ще го разберем от сравнението с подобните модели Audi Q3 и BMW X1. Audi със своите 184 к.с. няма проблем със снега, а благодарение на quattro задвижването ще се справи и извън пътя. Типичното високо качество на изработка пък го нарежда сред премиум SUV-овете. Същият е случаят и с BMW X1: компактни са само размерите. Останалото е силно ориентирано в посока на високия клас. 190 к.с. е мощността на 4-цилиндровия мотор, а максималният въртящ момент – 400 нютонметра. Трансмисията е 8-степенна автоматична, а задвижването – двойно xDrive. Макар че по отношение на динамичните характеристики между участниците в теста цари равенство, в началото новият модел трябва да се нареди отзад. На Volvo му липсва решителност при спринта. По-лекото Audi отначало изглежда по-експлозивно, а иначе спокойно работещият дизелов агрегат на BMW се развихря подобаващо при необходимост. Освен това автоматичната трансмисия на X1 сортира предавките изключително бързо. 4-цилиндровият агрегат на Volvo звучи по-грубо от двигателя в X1. Недостатъкът на машината на BMW е това, че в долния диапазон на оборотомера 20d демонстрира по-силни вибрации. TDI на Audi гарантира значително по-спокойна работа, но се чува постоянно. Затова пък Q3 се усеща като по-пъргав. Избягване на препятствие? Удоволствие в завоите? Рязка смяна на посоката? Да, моделът харесва всичко това! И го владее. За разлика от Volvo. То само привидно се прави на спортист. Тежкото XC недозавива, а ESP го спира доста строго. Със залюляване и солидна доза отклонение в курса реагира Volvo при избягване на препятствие. Все пак поведението на „шведа“ никога не става опасно. BMW е по-стабилно, но нечувствителното му управление малко разваля удоволствието от прецизни маневри. Същевременно поддържането на правия курс страда от притежаващото неособено блестяща обратна връзка управление на баварския компактен SUV. Volvo и BMW спират надеждно – стойности от 36 метра са напълно в реда на нещата в тази лига. Audi се представи малко по-зле със загрети спирачки – да си признаем, леко се поизпотихме по време на опитите си да спрем с Q3.

Audi Q3 е отпред: в завоите е така, но иначе BMW X1 и Volvo XC40 го изпреварват

Що се отнася до всекидневния разход на гориво, Audi също си позволи известни слабости. Да, моделът е най-старият и най-малкият – наследникът му ще бъде представен през юни. На SUV-a от Инголщат малко му липсва място (най-вече отзад и в багажника), както и по-богато оборудване. Q3 леко изостава спрямо високотехнологичното оборудване с асистиращи системи и мултимедийни екстри на двата конкурента. Така например Volvo разполага серийно с въздушни възглавници за коленете и предвиждащи ситуациите на пътя асистенти, сред тях и активен асистент за поддържане на пътната лента. BMW предлага сериен асистент за дългите светлини, както и опционално асистент за задръстване за X1. Жалко, че в BMW малко са пренебрегнали типичното за SUV предимство на лесното качване и слизане. Прагът е широк, повърхностите за сядане на седалките са издадени, а средната колона е доста широка. Така вместо лесно качване ще трябва да се справите с известни физически упражнения. Дано поне разполагате с 90 032 лв. – толкова струва Audi Q3 в тестовото си оборудване. И като цяло моделът от Инголщат е изгодно предложение – BMW иска за 20d с 18-цолови джанти и регулиращи се амортисьори 90 808 лв. При Volvo цената е дори 95 269 лв. – за XC40 D4 R-Design. Така че си отговорихме на въпроса от началото: трите модела са по-скоро скъпи премиум автомобили с 4х4, отколкото рустикални катерачи.

Audi Q3 2.0 TDI

 

При директното сравнение мониторът на навигацията и инфо-развлекателната система се оказва малък

По-тесен отзад

Позната гледка: Q3 със стилно скосена линия на покрива

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >